Sökningen fann 258 träffar

av Nils D
07 maj 2014 22:16
Kategori: Rigg
Tråd: Maste på for dummies
Svar: 11
Visningar: 19793

Re: Maste på for dummies

Seldén mast har en utförlig instruktionsbok om hur man riggar och trimmar masten. Innehåller mer information än vad du behöver, och för flera olika riggtyper, men jag tycker den är mycket användbar. Finns gratis nedladdningsbar som pdf http://seldenmast.com/files/595-540-S.pdf Sedan måste man förstås ...
av Nils D
19 mar 2014 21:51
Kategori: Motor
Tråd: Lång eller kort rigg
Svar: 3
Visningar: 49306

Re: Lång eller kort rigg

T.o.m 510 mm är väl kort när det kommer svall, då man har akterluckan tom, eller då någon går fram på fördäcket vid t.ex. tilläggning och losskastning. Extra lång rigg, som man kan få med vissa modeller, är bättre... Marek har en viktig poäng här. Någon gång på 90-talet skulle jag och en kompis lägg ...
av Nils D
16 mar 2014 21:18
Kategori: El
Tråd: Montering av GPS?
Visningar: 12232

Re: Montering av GPS?

Jag har en Garmin 520 monterad på ruffens skott mot sittbrunnen på styrbordssidan. Fungerar ok när den används, men man förlorar en skön sittplats, eftersom men inte längre kan luta sig bekvämt mot ruffskottet när man sitter i sittbrunnen. Funderar på att montera en svängarm inifrån ruffen istället, ...
av Nils D
16 mar 2014 11:03
Tråd: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?
Svar: 28
Visningar: 58754

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Numera har väl Tohatsu, Yamaha, Mercury och Mariner identiska motorenheter i sina 4, 5 resp. 6 hk modeller. Det enda som skiljer är "fodralet" och kanske även möjligheten att välja propeller. Samma förhållande alltså som för många av dagens bilmodeller.... Jag delar uppfattningen att Tohatsu och Mer ...
av Nils D
20 feb 2014 20:33
Tråd: Fjärreglage
Visningar: 12084

Re: Fjärreglage

Jag har hittat två motorer i den storkleksklassen som enligt återförsäljare och informationsmaterial kan förses med fjärrstyrning. Mercury Saildrive 5 hkr http://www.brunswickmarine.se/?nid=15712&mid=44226 Tohatsu MF6 Sail SP 6 hkr http://www.tohatsu.se/index.php?id=14560 Båda är dessutom utrustade m ...
av Nils D
10 dec 2013 20:16
Kategori: Allmänt
Tråd: är If:en för tung för stora vågor?
Svar: 19
Visningar: 35086

Re: är If:en för tung för stora vågor?

I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen. Marek, var fäster ...
av Nils D
08 dec 2013 22:33

I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen. Marek, var fäster ...
av Nils D
03 dec 2013 19:59

Tycker inte du skall tappa sugen och entusiasmen av de svar du fått. Tycker själv att FredrikH och Marek är rätt överens. Det är bekvämare med en stor båt än en liten om det blåser upp på öppet hav (även om det finns en hel del rätt stora båtar som pga sin design får problem när det blir riktig råddi ...
av Nils D
13 nov 2013 23:41
Tråd: Köpa första IF båt
Svar: 6
Visningar: 15768

Re: Köpa första IF båt

Antar att du redan tittat på sidan här som heter Råd till dig som ska köpa IF-båt, men om inte så är den http://www.ifboat.com/index.php?q=rad-till-dig-som-ska-kepa-if-bat Eftersom du nämner en båt i Stockholmstrakten så antar jag att det är där du finns. I så fall råder jag dig att titta på flera av ...
av Nils D
24 okt 2013 19:35
Kategori: Lyft
Tråd: Varför täcka båten?
Svar: 13
Visningar: 31966

Re: Varför täcka båten?

Stort tack för synpunkterna. För min del anser jag att nederbördsmängden under vintern inte borde utgöra något problem. Det handlar normalt endast om ca 200 mm i smält form under nov-mars. Även om vi antar att självlänsarna mot förmodan skulle sättas igen redan inledningsvis och förbli igensatta und ...
av Nils D
21 okt 2013 09:31
Tråd: Ta upp båten
Svar: 6
Visningar: 16316

Re: Ta upp båten

av Nils D
21 okt 2013 09:27

Har nyligen köpt en IF! Här finns massor med nyttig information, vilken guldgruva! Jo jag undrar om man behöver täcka nedgångsluckan och skjutluckan för att förhindra att det regnar in där på vintern. Har sett en hel del Expresser med täckta nedgångsluckor. Hlsn Lennart Det är givetvis inte bra att ...
av Nils D
18 okt 2013 09:26
Tråd: Batteriplacering
Svar: 26
Visningar: 43746

Re: Batteriplacering

Frånslagsspänningen på min Waeco 18 tror jag är ännu lägre än så. Om frånslagsspänningen är så låg att vilospännngen kommer under 11.5 Volt, kan batteriet förstöras. Tack för påpekandet. Får jag kolla upp. [ Men är ändå mycket angelägen att inte tappa all kapacitet, framförallt så jag kan använda pl ...
av Nils D
18 okt 2013 09:19

Håller med Marek om att det mycket handlar om lokala förhållanden. Hade en båt tidigare i ett litet samhälle vid kusten, där den ändå blev väldigt mycket nedsmutsad där den inte var täckt. Förklaringen var antaligen en lokal professionell växthusodlare av grönsaker som kanske inte använde den renaste ...
av Nils D
16 okt 2013 10:07
Tråd: Batteriplacering
Svar: 26
Visningar: 43746

Re: Batteriplacering

Bland annat korroderade ciggkontakter kan ge betydande spänningsfall och dessa ska undvikas i en kylinstallation. Någon eller några volt spänningsfall i en sådan kontakt är inte ovanligt om strömmen är hög. Så det är klokt av dig att renovera elsystemet. Överdimensionera gärna och använd bra grejor ...