Sökningen fann 98 träffar

av Gripen
04 feb 2012 18:57
Kategori: Rigg
Tråd: barduner
Svar: 32
Visningar: 41236

Re: barduner

Om du känner dig i behov av backstag kan du ju montera dessa så att de är flyttbara. De kan sitta i en ögla framme vid vanten vid lungt väder eller vi kryss i trånga sund och sedan flyttas bak till en ögla längre bak när du känner att du behöver den extra stagningen. Bara för att backstag är montera...
av Gripen
11 jan 2012 21:32
Kategori: Beslag
Tråd: Ta bort mantåg och pulpit
Svar: 12
Visningar: 16208

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Om man funderar på att skaffa pushpit är det nog en god idé att försöka få göra en provtur med den båt som har en monterad. På en sådan provtur kan man förhoppningsvis utefter sitt eget sätt att hantera båten, komma fram till pushpitens för och nackdelar. Även då jag inte har någon erfarenhet från f...
av Gripen
20 nov 2011 10:11
Kategori: Segel
Tråd: Rullfock till IF
Svar: 12
Visningar: 24429

Re: Rullfock till IF

Utan lattor kommer nog akterliket att falla ner i la och då kommer seglet fånga vinden sämre.
av Gripen
18 nov 2011 21:09
Kategori: Rigg
Tråd: mast kvalite
Svar: 33
Visningar: 37485

Re: mast kvalite

Jag har för mig att båtar från 1967 har en egen mast typ där likrännan sitter bultad på utsidan av maströret och att man därför bara kan använda travare.
av Gripen
11 nov 2011 17:21
Kategori: Segel
Tråd: Genua vs Fock
Svar: 11
Visningar: 19733

Re: Genua vs Fock

Jag har även kikat på Gransegels Glider men har viss skepticism eftersom den bara verkar tillverkas av mer "hightech" material, kanske blir livslängden lidande?h Jakob Bara för att alla Gransegels bilder gå glider fockar är på segel i exotiska material betyder inte det att det inte går at...
av Gripen
10 nov 2011 18:27
Kategori: Segel
Tråd: Genua vs Fock
Svar: 11
Visningar: 19733

Re: Genua vs Fock

Gransegel påstår att en glider är den effektivaste "rullfocken" som finns.

kan man bygga ut en lika stor akterrunda med sådana stående lattor?
av Gripen
10 nov 2011 17:28
Kategori: Segel
Tråd: Genua vs Fock
Svar: 11
Visningar: 19733

Re: Genua vs Fock

Om man vill ha en rullbar fock med utbyggd akterrunda så är enda alternativet en så kallad glider från Gransegel (se bild och länk) http://www.gransegel.se/glider.html IMGP0704_2.jpg Det är en lång vertikal latta som går från nästan framme vid halshornet och hela vägen upp till där akterrundan ska h...
av Gripen
02 nov 2011 17:39
Kategori: Rigg
Tråd: Mastfot till If - 80, Proctor
Svar: 6
Visningar: 9692

Re: Mastfot till If - 80, Proctor

Är det en mastfot med två trissor fram och två bak?
Einars båt är från 1980 och borde därför ha en mast med fyra ledade trissor i mastfoten.
Om så är fallet passar tyvärr inte din mastfot.
av Gripen
16 okt 2011 20:54
Kategori: Tursegling
Tråd: -67 IF
Svar: 41
Visningar: 64065

Re: -67 IF

med relings list menas en upphöjning av plast. Mellan den och skrovet sitter en fog av sikaflex, silicon eller liknande. Det varierar från båt till båt.

Grattis till båtköpet.
av Gripen
13 okt 2011 19:30
Kategori: Annat
Tråd: Lossa på träskivorna för kojplatserna
Svar: 15
Visningar: 19577

Re: Lossa på träskivorna för kojplatserna

Mina är av aluminium och jag antar att det är original.

Jag har inte märkt att det rör på sig nämnvärt.
av Gripen
12 okt 2011 15:38
Kategori: Annat
Tråd: Lossa på träskivorna för kojplatserna
Svar: 15
Visningar: 19577

Re: Lossa på träskivorna för kojplatserna

På min båt sitter kojbottnarna med popnit/blindnit av aluminium. Det ser ut att vara så på din båt också.
Dessa tas lättast bort genom att man borrar i mitten och när man ska montera igen så sätter man i nya.
av Gripen
10 okt 2011 21:53
Kategori: Common
Tråd: Marieholm 26 deep transducer??
Svar: 1
Visningar: 4900

Re: Marieholm 26 deep transducer??

Hello!

Congratulations on an excellent choice of boat.

Mabye you should post this message on the english speaking part of this forum. http://www.ifboat.com/phpBB3/viewforum.php?f=3

Sadly i cant help you with your question.
av Gripen
03 okt 2011 20:11
Kategori: Kappsegling
Tråd: Varför inte förstagsprofil?
Svar: 1
Visningar: 7395

Varför inte förstagsprofil?

Någonting jag gått och grubblat på länge är varför förstagsprofiler inte är tillåtna enligt klassregeln. Nu försöker jag därför få svar. Mig veterligt så påverkar ju inte själva profilen luftflödet eller segelformen och därför inte farten heller. Det är ju rullbeslagen som profilerna oftast sitter i...
av Gripen
26 sep 2011 12:14
Kategori: Rigg
Tråd: Trim av akterstag
Svar: 11
Visningar: 16826

Re: Trim av akterstag

Kul att man kan hjälpa till! Bifoga gärna en bild på resultatet. :P
av Gripen
25 sep 2011 18:36
Kategori: Rigg
Tråd: Trim av akterstag
Svar: 11
Visningar: 16826

Re: Trim av akterstag

Om man sätter ett block som leder tampen nedåt typ ett harken"thru deck" block (bild 2) och sedan en så´n här ledad råtta (Bild 1) på en liten vinklad kloss så att den alltid är vinklad mot rorsman på sargen, borde det väl funka. Den ledade råttan är en harken pivoting bullet exit. du hitt...