Sökningen fann 66 träffar
- 10 dec 2021 11:18
- Kategori: Annat
- Tråd: Snygga upp inredning
- Svar: 10
- Visningar: 13941
Re: Snygga upp inredning
Ska absolut återkoppla med lite bilder framöver. Beslutade att tid inte fanns att nedmontera all inredning för behandling, experimeterade istället med att göra rent på plats med teakcleaner. För att komma åt problemet med att spola rent använde jag ångtvätt istället. Måste erkänna att jag vart ganska ...
- 09 dec 2021 11:39
Jag tyckte inte det framgick vad de färdigblandade produkterna innehåller så därför skaffade jag ren tungolja och blandade själv. DSC_0226.JPG Jag handlade den i Höganäs; https://www.kullabygdensbyggnadsvard.se/product/tungolja-ren Har börjat behandla alla lösa delar inredningen med din oljebland ...
- 09 dec 2021 11:24
- Kategori: Roder
- Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
- Svar: 76
- Visningar: 125416
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Har efter en seglad sommar noterat glapp i rodret som så många andra. Har beslutat mig för att skjuta lite på total renovering av lite slitna tappar utan att förstärka spåren med en liten fil och sätta o-ring kring. Vill dock byta ut skruvarna till rorkultsfästet då dom inte går att spänna och fästet ...
- 09 dec 2021 11:10
- Kategori: Skrov
- Tråd: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
- Svar: 68
- Visningar: 54065
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Härligt att se en gammal tråd vakna till liv. Har inte varit i båten senaste dagarna så har inte kunnat undersöka vidare efter era återkopplingar. Ska även ta ett par bilder för att kunna förklara närmare. Är osäker på huruvida skottet egentligen är fuktigt. Det jag märkte var att den plywood som som ...
Re: SKOTBALK
Härligt.! Mailar honom direkt.
- 06 dec 2021 22:42
- Tråd: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
- Svar: 68
- Visningar: 54065
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Det är alltså skottet på bb-sida med upphängningen för luckan. Jag kan tillägga att detta skott inte varit helt inplastat. Utan man har endast plastat upp ungefär ca 1 decimeter längs kanten runt skottet och sen målat och satt inredningsmatta över. Efter att ha avlägsnat matta och en del av det våta ...
Re: SKOTBALK
Apropå skotbalk, monterade bort min nu i höstas och den var rejält blöt o murken. Härligt att man var ovetandes nöjd under sommarens seglatser. Läst på forumet och landat i jag ska göra en ny i massiv teak som endast ska oljas, någon som skulle kunna tipsa om en bra snickare i Stockholmsområdet som s ...
- 29 nov 2021 21:08
Jag tyckte inte det framgick vad de färdigblandade produkterna innehåller så därför skaffade jag ren tungolja och blandade själv. DSC_0226.JPG Jag handlade den i Höganäs; https://www.kullabygdensbyggnadsvard.se/product/tungolja-ren Härligt, verkar inte helt lätt att hitta ren tungolja men tror mig v ...
- 29 nov 2021 21:02
- Tråd: Installation av kamin
- Svar: 7
- Visningar: 10055
Re: Installation av kamin
Jag förutsätter att du har försäkrat dig om att din värmare är konstruerad för att kunna användas i en båt. Om så är fallet ska man nog akta sig för att mixtra med konstruktionen. Det slutna systemet är nog både genomtänkt och implementerat för att undvika att t.ex. kolmonoxid (CO) ska kunna komma i ...
- 27 nov 2021 11:09
Jag tror också att det är väldigt svårt att göra vid inredningen när den sitter på plats. Ska du med teak cleaner tvätta av gammal olja och få bort det mörka är nog enda möjligheten att skruva ut inredningen, tyvärr. Du behöver skura ordentligt och skölja rent med vatten. Du får räkna med att en del ...
- 23 nov 2021 11:44
Re: Installation av kamin
Nu ska bilden vara bifogad. Juste du tänker att draget skulle komma av att kaminen driver ut luft? Tänkvärt. På temat har jag tänkt montera solcellsventilator då det under varma månaderna blivit riktigt varmt och dålig luft i ruffen under natt. Tänker att det nog är bäst att inte använda båda tillsam ...
- 23 nov 2021 09:50
Installation av kamin
Nytt projekt, ny tråd. Lyckades till stor glädje komma över en gammal kolkamin av märket hydromarin. Enkel men genial konstruktion. Se bifogad bild. Sedan gammalt i båten fanns ett gammalt gasoldrivet vattenburet värmesystem tidigare som sett sina bästa dagar och nu är utrivet. Det posiva är att jag ...
- 23 nov 2021 09:05
Får tacka för fantastisk återkoppling. Följt båda era renoveringar med stort intresse.! Har dock lite väl många projekt igång samtidigt för att våga mig an att riva ut inredningen i vinter. Så får nog ha det som ett projekt lite längre framöver. Leker dock med tanken på huruvida det skulle vara möjli ...
- 22 nov 2021 10:13
Snygga upp inredning
Håller på o snygga upp inredningen i båten, förkovrat mig i befintliga trådar men har lite funderingar som kvarstår. Anledningen är att inredningen blivit mörk, lite känns nästa lite oljig/klibbig. Bifogar bild i dagarna. Har sett flera trådar där man monterat ned all inredning för att sedan behandla ...
- 03 nov 2021 20:39
- Tråd: Röstjärnsknä
- Svar: 5
- Visningar: 8087
Re: Röstjärnsknä
Får tacka för ovärderlig återkoppling. Blir ett av många projekt till vintern.