Sökningen fann 251 träffar
- 04 aug 2015 09:31
- Kategori: Rigg
- Tråd: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976
- Svar: 11
- Visningar: 18693
Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976
Om det inte var ren materialutmattning av något slag, så tror jag felet uppkom på grund av att jag försökte modifiera halshornets fäste i bommen. Har en lösfotad stor och har haft problem med att få upp storen till mätmärket i toppen, så jag satte ett extra schackel i halshornet för att få upp hornet ...
- 03 aug 2015 20:20
- Tråd: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976
- Visningar: 18693
Var hitta reservdel till Proctormast från 1976
I helgen gick den rörliga delen på bommens fäste i masten av. Det är en Proctormast från 1976, alltså den med fyra bakåtriktade trissor för fall m.m. Har försökt att kontakta Proctor i Henån, men varken fått svar på email eller kommit fram på telefon. Men det kanske finns andra möjligheter? Tar tacks ...
- 10 jul 2015 22:15
- Kategori: Förbund
- Tråd: Vart är de äldre numrena av Medvind som pdf?
- Svar: 5
- Visningar: 12784
Re: Vart är de äldre numrena av Medvind som pdf?
Gjorde som du föreslog Marek, men det fungerade tyvärr inte för mig att få upp annat än en liten bild på omslagssidan för nummer 2 2002 och äldre. Kollade inte systematiskt alla, men fick samma negaiva resultat för alla jag slumpmässigt testade. Nyare nummer fungerar. Försökte att testa om det var we ...
- 10 jul 2015 08:44
- Kategori: Förbund
- Tråd: Vart är de äldre numrena av Medvind som pdf?
- Svar: 5
- Visningar: 12784
Re: Vart är de äldre numrena av Medvind som pdf?
Det verkar som äldre nummer finns på den gamla webben. Direktlänk dit är http://www.ifboat.com/index.php?q=tidningen-medvind
Jag gjorde ett slumpmässigt test på några nummer från före 2000, inklusive det äldsta som jag kunde hitta från 1986, och samtliga fanns kompletta där.
Jag gjorde ett slumpmässigt test på några nummer från före 2000, inklusive det äldsta som jag kunde hitta från 1986, och samtliga fanns kompletta där.
- 25 maj 2015 16:08
- Kategori: Motor
- Tråd: Att få en fyrtakts motor att gå
- Svar: 15
- Visningar: 53430
Re: Att få en fyrtakts motor att gå
Enligt båtmotormekaniker som jag pratat med har etanolinblandningen i vanlig 95 oktan bensin också andra nackdelar än de motorstörningar som Johan och Marek nämner, då etanolen går hårdare åt gummipackningar och liknande som därmed åldras snabbare. I mitt fall var det packningen till den inbyggda brä ...
Re: Fart
Hei! Hva er vanlig marsjfart for en IF med påhengs? Jeg har en 4-hesters Mariner på utvendig motorfeste, og kommer meg opp i 6.2 knop, i følge loggen. Er dette grei fart for denne konfigurasjonen? Vil jeg kunne forvente særlig mer fart med en større motor? Mvh, Frode Som påpekats i flera trådar tidi ...
- 21 maj 2014 23:21
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Ny IF-båt?
- Svar: 12
- Visningar: 22143
Re: Ny IF-båt?
Hva synes forum-folket her om denne tanken? http://www.seacamper.net/index.php/de/seacamper/if-shop Frode Intressant att se att de också verkar sälja en del tillbehör och utbytesdelar, som t.ex. luckgarage och "danska" undervantsröstjärn, samt (om jag förstod den tyska texten rätt) också innertak me ...
- 08 maj 2014 17:39
- Tråd: Maste på for dummies
- Visningar: 18510
Re: Maste på for dummies
Som du skriver, man måste använda Seldén-guiden med omdöme, och dessutom ha ett visst mått av kreativitet om man själv inte vet eller har någon annan att fråga. Bl. a. är många av IF-masterna av märket Proctor, vilka i allmänhet har en mastbult som ska monteras någon gång under påmastningsproc ...
- 07 maj 2014 22:16
- Tråd: Maste på for dummies
- Visningar: 18510
Re: Maste på for dummies
Seldén mast har en utförlig instruktionsbok om hur man riggar och trimmar masten. Innehåller mer information än vad du behöver, och för flera olika riggtyper, men jag tycker den är mycket användbar. Finns gratis nedladdningsbar som pdf http://seldenmast.com/files/595-540-S.pdf Sedan måste man förstås ...
- 19 mar 2014 21:51
- Tråd: Lång eller kort rigg
- Svar: 3
- Visningar: 45190
Re: Lång eller kort rigg
T.o.m 510 mm är väl kort när det kommer svall, då man har akterluckan tom, eller då någon går fram på fördäcket vid t.ex. tilläggning och losskastning. Extra lång rigg, som man kan få med vissa modeller, är bättre... Marek har en viktig poäng här. Någon gång på 90-talet skulle jag och en kompis lägg ...
- 16 mar 2014 21:18
- Kategori: El
- Tråd: Montering av GPS?
- Visningar: 11406
Re: Montering av GPS?
Jag har en Garmin 520 monterad på ruffens skott mot sittbrunnen på styrbordssidan. Fungerar ok när den används, men man förlorar en skön sittplats, eftersom men inte längre kan luta sig bekvämt mot ruffskottet när man sitter i sittbrunnen. Funderar på att montera en svängarm inifrån ruffen istället, ...
- 16 mar 2014 11:03
- Tråd: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?
- Svar: 28
- Visningar: 54325
Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?
Numera har väl Tohatsu, Yamaha, Mercury och Mariner identiska motorenheter i sina 4, 5 resp. 6 hk modeller. Det enda som skiljer är "fodralet" och kanske även möjligheten att välja propeller. Samma förhållande alltså som för många av dagens bilmodeller.... Jag delar uppfattningen att Tohatsu och Mer ...
- 20 feb 2014 20:33
- Tråd: Fjärreglage
- Visningar: 11322
Re: Fjärreglage
Jag har hittat två motorer i den storkleksklassen som enligt återförsäljare och informationsmaterial kan förses med fjärrstyrning. Mercury Saildrive 5 hkr http://www.brunswickmarine.se/?nid=15712&mid=44226 Tohatsu MF6 Sail SP 6 hkr http://www.tohatsu.se/index.php?id=14560 Båda är dessutom utrustade m ...
- 10 dec 2013 20:16
- Tråd: är If:en för tung för stora vågor?
- Svar: 19
- Visningar: 32806
Re: är If:en för tung för stora vågor?
I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen. Marek, var fäster ...
- 08 dec 2013 22:33
- Tråd: är If:en för tung för stora vågor?
- Svar: 19
- Visningar: 32806
Re: är If:en för tung för stora vågor?
I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen. Marek, var fäster ...