Sökningen fann 2811 träffar
- 09 okt 2006 16:50
- Kategori: Lyft
- Tråd: Vinteruppläggning med kedjor och balkar
- Svar: 10
- Visningar: 25342
Om du vill vara riktigt säker, sätt ihop de båda balkarna till en fyrkantig "ram" geom att skruva fast 2 längsgående cirka 1 x1 tum L-profiler med t.ex 2 M10-bultar i varje tvärbalk, alldeles innanför ringbultarna. Fördelen är, att du alltid håller samma avstånd mellan de tvärgående balkarna. Och om ...
- 09 okt 2006 12:15
- Kategori: Rigg
- Tråd: längd på akterstag
- Svar: 1
- Visningar: 7136
Jag föreslår att du bara kortar akterstaget. Hanfoten ska ju vara så hög som möjligt för bästa funktion/utväxling. Samtidigt kanske du ska överväga att sätta dit en ännu högre hanfot än den gamla genom att skrota den gamla wiren och köpa några meter 6 mm dyneema. Enligt min åsikt ska det finnas minst ...
- 08 okt 2006 20:05
- Kategori: Skrov
- Tråd: Böldpest/ Osmose
- Svar: 8
- Visningar: 16808
På gamla båtar är det inte helt ovanligt att skrovet är fuktigt och gelcoaten så porös och genomsläpplig att det inte blir några blåsor i gelcoaten. Men om man målar det fuktiga skrovet med vattentät primer biildas då blåsor under denna. Lösningen är att torka ut skrovet ordentligt innan man målar me ...
- 08 okt 2006 07:50
- Tråd: Böldpest/ Osmose
- Svar: 8
- Visningar: 16808
Du får fuktmäta båten. Om den skrovet är fuktig får du låta torka ut det ordentligt innan du bottenbehandlar den med vattentät primer. Om du inte har möjlighet att förvara båten inomhus kan torkningen dröja minst en säsong utomhus. Men enligt din beskrivning verkar blåsorna ju uppstå i primern. Så du ...
- 04 okt 2006 15:25
- Kategori: Common
- Tråd: IFBoat in Australia
- Svar: 2
- Visningar: 8625
The latest English translation of IF-boat Class Rules you may find on http://www.ifboat.com/teknik/IFRULE2001.PDF . You will also find all relevant drawings on http://www.ifboat.com/teknik/IFREGRIT.HTM . Even if there are later Swedish issues of the Class Rules since 2001, the IF-boat has not been ...
Jag tror teaklisterna endast är ditsatta med tätningsmassa. Men du kanske skulle överväga att slipa/skrapa dem trärena på plats och lämna dem som de är. Teak behöver ju inte ytbehandlas alls.. :D Då slipper du allt underhåll i framtiden. Så gjorde jag när jag tröttnat på all lackering. Om du försöker ...
- 02 okt 2006 13:53
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Hva slags toalettløsning?
- Svar: 15
- Visningar: 29918
Enligt min mening är det skönt att slippa en fast toalettinstallation ombord på en sådan liten båt som en IF. Utrymmena i garderoberna behövs till annat. Dessutom är det skönt att slippa allt kladd med kemtoa och septitank. De flesta IF-seglare klarar sig, så vitt jag vet, med en vanlig plasthink för ...
- 27 sep 2006 16:39
- Tråd: Fukt i kölen?
- Svar: 4
- Visningar: 11686
Längst bak på kölen, bakom själva järnet, sticker det ut en liten "näsa". Förra året kvaddade jag den genom en (klantig) grundstötning och upptäckte att den var ihålig. Så jag öppnade upp den och fyllde tomrummet med vanligt glasfiberspackel så det blev helt homogent. Det tog inte många minuter under ...
För en IF-båt kostar arrangemanget kring DKK 10.000:- plus ett eventuellt nytt förstag samt linor, linlöpare och cleats inne i båten för manövrering av rullanordningen. Klassreglerna tillåter inte någon anordning för kraftupptagning i stäven, utan all kraft ska tas upp av däcket. Sålunda får detta fä ...
- 26 sep 2006 19:13
- Kategori: Lyft
- Tråd: Vinteruppläggning med kedjor och balkar
- Svar: 10
- Visningar: 25342
Balkarna som Steen använt är säkert väl beprövade. Jag tror sådana balkar har en standarddimension v.g. godstjocklek. Att balkarna inte är alltför lätta/tunna i godset är bara en fördel, eftersom det innebär både litet rostmån och att de inte flyttar på sig så lätt om det börja blåsa orkan. Det är de ...
- 26 sep 2006 07:25
- Tråd: Finns en fungerande kylbox?
- Svar: 9
- Visningar: 19427
Klockan 6 på morgonen visade termometern inne i skåpet fortvarande 6 grader. Men efter att ha tagit ut den och kollat yttertemperaturen i lägenheten, så visade det sig att denna under natten hade sjunkit med 2 grader till 24. Så skåpet kunde alltså hålla temperaturen 18 grader lägre än omgivningen, v ...
- 26 sep 2006 04:12
- 25 sep 2006 23:00
Nej, ölen är nog inte iskall efter en dags segling. Jag har ju aldrig provat med 12-voltsanslutningen, som nog måste till i så fall. Men den är trots allt betydligt svalare än omgivningen. Och efter att ha anslutit kylskåpet i hamn, gått och handlat mat och tillagat den, så är ölen iskall. Nu håller ...
- 25 sep 2006 21:41
Box eller skåp har egentligen ingen betydelse. Man kan ju lägga skåpet "på rygg" när man öppnar det... :shock: . Men det är bra med en dörr som sluter tätt och som inte glider av vid minsta puff. Dyra peliter-skåp är nog lika dåliga om man väljer de stora. Samma effekt som små, åtminstonen nästan... ...
- 25 sep 2006 20:48
- Tråd: Undersökning: Spisens montering
- Svar: 1
- Visningar: 6602
Jag kollade mitt pentry idag. Det är ganska vågrätt. Helt vågrätt kan det väl aldrig bli, eftersom båten både kränger och trimmar.. :shock: Men jag har kardanupphängning oxå, så även om pentryt haft slagsida, så hade jag ändå inte besvärats av det... :wink: Din båt kanske från början var köpt med inr ...