Sökningen fann 2811 träffar

av maja
25 sep 2006 10:10
Kategori: Lyft
Tråd: IF'er om vinteren
Svar: 9
Visningar: 17981

En plastbåt mår bäst av att torka ut under vinterhalvåret. Dessutom är det bra att kunna inspektera riggen någon gång per år.

Dessutom är det mindre risk för båten på land om det skulle bli svår storm. Försäkringsbolagen brukar ha förhöjd självrisk för båtar som lämnas i sjön under vinterhalvåret.
av maja
24 sep 2006 06:18
Kategori: Tursegling
Tråd: Finns en fungerande kylbox?
Svar: 9
Visningar: 19414

Jag har haft 2 kylboxar med peliter-element. Den första var jag hyfsat nöjd med. Den senaste är jag väldigt nöjd med, som fungerar över alla förväntnngar. Den första inköpte jag för runt 10 år sedan i Fredrikssund i Damnark för några hundra danska kronor. Det var varmt, och jag hade tröttnat på att b ...
av maja
19 sep 2006 19:00
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 33154

En tamp kan bara ta upp krafter i sin längsriktning. Därför blir det fysikaliskt omöjligt för den att ta upp vertikala krafter om den inte blidar en vinkel med bommen. Om denna vinkel är liten, blir spänningen i tampen mycket, mycket stor. Tampen riskerar att gå av och blocket riskerar att haverera. ...
av maja
19 sep 2006 18:53
Kategori: Segel
Tråd: Fart
Svar: 1
Visningar: 6606

"Gamla segel" är inget entydigt begrepp. Seglen kan ju vara "nästan nya" och bara använda i lättvind. Eller så kan de vara riktigt gamla urblåsta "lasar" som varit med i flera kulingar. För nya segel är kursen för dikt bidevind generellt sett högre (närmare vinden) än för gamla. Det innebär att du se ...
av maja
19 sep 2006 15:14

Jag citerar din fråga i början av tråden: "Någon som vet om det finns några nackdelar med ett sådant system?" Med ditt system verkar man bara kunna spänna skotrevhornet horisontellt längs bommen. Det verkar fattas en anordning för att surra hornet vertikalt till bommen. Det verkar även fattas en anor ...
av maja
19 sep 2006 14:05

Man ska INTE surra seglet med tamp i de mindre revöljetterna. Då riskerar man att seglet går sönder. De mindre öljetterna är ju inte utrustade med några nämnvärda förstärkningar.

Jag rekommenderar att man använder några bitar shock-cord istället för tamp.
av maja
19 sep 2006 12:55

Jag har inget snabbrev alls. Jag har inget revbart storsegel heller. Om det blåser mer än 12-14 m/s eller om prognosen är sådan, så går man ju knappast ut när man turseglar. Men det går trots detta utmärkt att segla med fock och full stor när det blåser uppåt kuling, tycker jag, bara man har möjlighe ...
av maja
19 sep 2006 06:57

Jag tänkte på det själv. Om man ska använda en servocleat, måste man nog tänka sig ett underlägg i form av en trä- eller plastkloss, där undersidan formas till samma form som bomprofilen. En lämplig plastkloss kan förslagsvis sågas till ur en plastskärbräda, som man köper i närmaste ICA-butik. En kna ...
av maja
18 sep 2006 17:13

Om det går, sätt dit en s.k. servocleat. Det är en sådan med "käftar" som öppnas när man trycker dit tampen och sedan klämmer åt när tampen utsätts för belastning. En sådan kan också utrustas med bygel för att hålla ordning på revtampen. Se Hjertmans katalog, artikelnummer 3025-1 eller 3025-2.
av maja
14 sep 2006 21:10
Kategori: Beslag
Tråd: Storskottalja, suggor och teknisk avdelning?
Svar: 3
Visningar: 9189

Suggor: Linlöpare ger nog alldeles för stor friktion. När man suggar ner en spinnakerbom på läns blir vinkeln kring 90 grader. Storskot: Kullagrade fiolblock eller enkelblock ger minst friktion. Kombinera med spärrblock så orkar du utan större ansträngning, även i hårdvind. Tänk på att friktionen äve ...
av maja
14 sep 2006 16:13
Tråd: Kilar under mastfoten
Svar: 20
Visningar: 31788

Enligt vad jag förstått, så ska man inte eftersträva en (för) hög spänning i förstaget i "viloläge". Sagget behövs i lättvind och skvalpsjö. Men det ska kunna gå att få ett spänt förstag när man drar i akterstaget. Förstaget ska kunna spännas redan med en måttlig ansättning utan att masten böjs särsk ...
av maja
12 sep 2006 20:16
Kategori: Tursegling
Tråd: Värmare?
Svar: 7
Visningar: 15199

Vad är det för märke (tillverkare)?
av maja
12 sep 2006 11:37
Kategori: Allmänt
Tråd: 34 båtar
Svar: 1
Visningar: 6466

Seglingsintresset i Sverige har tyvärr gått ner generellt. Trenden har pågått i flera år. Det verkar nu även drabba IF-båten. Då dessutom prisnivån på IF-båtarna har tenderat öka de senaste åren, kan många, som knappt använt sin båt, funnit det motiverat att bjuda ut den till salu. Trots detta är det ...
av maja
11 sep 2006 09:01
Kategori: Common
Tråd: Mystery track on boom
Svar: 2
Visningar: 7811

Probably this is an arrangement for a 2-reef system.
av maja
07 sep 2006 11:27
Kategori: Annat
Tråd: Hur täppa till de gamla hålen för bordet?
Svar: 12
Visningar: 21216

Innan du skruvar i stumparna, lägg ordentligt med silikongummi i hålen/gängan, så slipper du galvanisk korrosion mellan mässingen och aluminiumet. Du kan även använda sikaflex, men då blir det hela mer "premanent", dvs. du får nog aldrig loss pluggarna om du (eller nästföljande ägare) så skulle önska ...