Svårigheter med segelhantering
Postat: 28 feb 2017 15:58
Hej, jag får presentera mig som ny både på detta forum och i seglingsvärlden i stort. Jag köpte min första båt förra våren utan nämnvärd erfarenhet, därför är jag mycket tacksam över att det finns ett forum med så mycket samlad kompetens. Det är därför fritt fram att påpeka alla nybörjarmisstag ni ser att jag gör så att jag kan lära mig utav dom.
En sak som vi märkte i sommras var att hanteringen av storseglet var mer omständig än nödvändigt. På andra båtar verkar det vanligt att mastliket har hakar som fästs i masten, men mitt segel har ett insytt rep istället. När man tagit ner seglet finns det inget som håller kvar det i masten utan det glider lätt av bommen. Det är förmodligen därför det inte följde med något bomkapell. Alltså behöver man efter varje segling antingen använda en stor del av ruffen åt seglet, eller plocka ur lattor och vika och rulla för att få ner det i säcken.
Min fråga är då hur man på bästa sätt förenklar detta, så att man kan använda bomkapell och låta seglet vara lättillgängligt och ur vägen? Ett problem jag ser direkt är att masten (från Proctor) har en bred ränna som förmodligen inte håller kvar hakarna när seglet ligger på bommen.
Såhär ser det ut:

På bilden ser man även ett annat problem, nämligen det med att få seglet hela vägen i topp.
Såhär ser det ut i toppen, en bit kvar:

Ur annan vinkel:

Orsaken är oklar, "dra hårdare" har någon sagt. Men som man kan se på den senaste bilden har seglet hissats med vinschen och vid tidigare tillfälle har försök med gymbesökande gast utförts med liknande resultat.

Men hissar man något mindre användbart går det hur lätt som helst hela vägen i topp.
Jag provade även att hissa seglet utan att trä det i rännan ifall det var där det kärvade, men tycker inte resultatet var helt entydigt:


Det tar stopp innan det når toppen och bomen rör sig aldrig i den ränna som finns.
Några idéer om detta? Fel på utrustningen eller skit bakom spakarna? Jag vill ju gärna åtgärda båda problemen på samma gång.
(Klicka på bilderna för större version.)
En sak som vi märkte i sommras var att hanteringen av storseglet var mer omständig än nödvändigt. På andra båtar verkar det vanligt att mastliket har hakar som fästs i masten, men mitt segel har ett insytt rep istället. När man tagit ner seglet finns det inget som håller kvar det i masten utan det glider lätt av bommen. Det är förmodligen därför det inte följde med något bomkapell. Alltså behöver man efter varje segling antingen använda en stor del av ruffen åt seglet, eller plocka ur lattor och vika och rulla för att få ner det i säcken.
Min fråga är då hur man på bästa sätt förenklar detta, så att man kan använda bomkapell och låta seglet vara lättillgängligt och ur vägen? Ett problem jag ser direkt är att masten (från Proctor) har en bred ränna som förmodligen inte håller kvar hakarna när seglet ligger på bommen.
Såhär ser det ut:
På bilden ser man även ett annat problem, nämligen det med att få seglet hela vägen i topp.
Såhär ser det ut i toppen, en bit kvar:
Ur annan vinkel:
Orsaken är oklar, "dra hårdare" har någon sagt. Men som man kan se på den senaste bilden har seglet hissats med vinschen och vid tidigare tillfälle har försök med gymbesökande gast utförts med liknande resultat.
Men hissar man något mindre användbart går det hur lätt som helst hela vägen i topp.
Jag provade även att hissa seglet utan att trä det i rännan ifall det var där det kärvade, men tycker inte resultatet var helt entydigt:
Det tar stopp innan det når toppen och bomen rör sig aldrig i den ränna som finns.
Några idéer om detta? Fel på utrustningen eller skit bakom spakarna? Jag vill ju gärna åtgärda båda problemen på samma gång.
(Klicka på bilderna för större version.)