Förbättrad visning av resultat
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Förbättrad visning av resultat
Resultat från alla SM i IF-båt som har gjorts finns nu också sammanställda under menyn Kappsegling>Resultat. Materialet baseras på ursprungsdokumenten (pdf-filer). Nu går det lättare att botanisera i den stora resultatsamlingen.
En särskild sökfunktion finns under menyn Kappsegling>Resultat>Sök resultat. Det går att söka på valfri teckensträng. Denna söker bara i kappseglingsresultat.
En särskild sökfunktion finns under menyn Kappsegling>Resultat>Sök resultat. Det går att söka på valfri teckensträng. Denna söker bara i kappseglingsresultat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Re: Förbättrad visning av resultat
Exempel på vad som kan undersökas:
- Vilka SM seglade <valfri person>?
- Vem har seglat flest SM?
- När började årets SM-vinnare segla?
- Har din båt ett förflutet som du inte känner till?
- Hur ser karriären ut för en IF-seglare?
- Är någon båt ovanligt framgångsrik?
- Vilka SM hade holländsk deltagare?
- Vem har tilldömts flest tjuvstarter?
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Det går också att se att den person, känd i näringslivet, som gick bort idag har ett förflutet i IF-klassen.
Han deltog i SM 1971 och 1972.
Han deltog i SM 1971 och 1972.
-
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Det var väldigt kul att söka efter segelnummer, för att se vad ens båt har varit med om tidigare. Min har t.ex. seglats med en OS-vinnare i besättningen under ett SM.
Den tidigaste referensen till min båt jag kunde hitta var från SM 1972 i Sandhamn, vilket var förvånande då enligt byggplåten i garderoben är min båt byggd 1974. Hur kan det gå ihop?
Den tidigaste referensen till min båt jag kunde hitta var från SM 1972 i Sandhamn, vilket var förvånande då enligt byggplåten i garderoben är min båt byggd 1974. Hur kan det gå ihop?
S-926
- maja
- Moderator
- Been thanked: 58 times
Om ditt segelnummer är 926 indikerar det på att tillverkningen av din båt snarare kan ha skett kring 1972 än 1974.
Men din båt kanske ändå kan vara från 1974, eftersom tillverkningsnumret kan skilja sig mycket från segelnumret. Jag kollade just i mätbrevsregistret,och där är det registrerat att SWE 926 har tillverkningsnumret 1537 och tillverkningsåret är 1974. Det är väl dessa uppgifter som står i ditt mätbrev.
Historien bakom det faktum att en båt med 926 i storseglet seglade SM i Sandhamn 1972 känner jag inte till, inte heller varför din båt har ett så avvikande segelnummer ift. tillverkningsnumret. Är det stansat 926 som registreringsnummer/segelnummer på byggplåten i garderoben ?
Men din båt kanske ändå kan vara från 1974, eftersom tillverkningsnumret kan skilja sig mycket från segelnumret. Jag kollade just i mätbrevsregistret,och där är det registrerat att SWE 926 har tillverkningsnumret 1537 och tillverkningsåret är 1974. Det är väl dessa uppgifter som står i ditt mätbrev.
Historien bakom det faktum att en båt med 926 i storseglet seglade SM i Sandhamn 1972 känner jag inte till, inte heller varför din båt har ett så avvikande segelnummer ift. tillverkningsnumret. Är det stansat 926 som registreringsnummer/segelnummer på byggplåten i garderoben ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
- Moderator
Jag är ändå 95% säker på att uppgifterna stämmer (926 segelnr, 1537 byggnr), annars hade ju mitt mätbrev varit ogiltigt (och både jag och min mätman slarvat väldigt) vilket hade varit tråkigt. Nu är båten på land och tyvärr hälsar jag inte på den så ofta. Ska försöka minnas att dubbelkolla plåten i vår.
En tänkbar förklaring är ju att 926 var beställd redan innan SM 1972, men seglade då med lånebåt. Lite långsökt kanske, men mer troligt än tidsresor.
En tänkbar förklaring är ju att 926 var beställd redan innan SM 1972, men seglade då med lånebåt. Lite långsökt kanske, men mer troligt än tidsresor.
S-926
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Ja, det är märkligt att SWE 926 har tillverkningsnumret 1537. Min båt SWE 1870 är märkt Model 1974 (trol, tillverkningsår), Mfg.Nr 1664 och Reg.Nr.Sails 1870,. 1537 är inte så långt ifrån 1664, vilket kunde tyda på att 1974 stämmer för ditt tillverkningsär.
Här är en annan hypotes: Tänk om den som skrev byggplåten på din båt råkade blanda samman de båda siffrorna när han var inne på kontoret och skrev plåten? Skulle det kunna vara så att din båt i stället skulle ha tillverkningsnr 926 och segelnr 1537? Kanske kan det då stämma med att den skulle vara gjord 1972.
Har SWE 926 fönsterinfattningar, däcksknapar och grabbräcken av aluminium? Eller minns jag fel från när vi träffades i Uddevalla?
Vilken mast och mastfot har 926?
Här är en annan hypotes: Tänk om den som skrev byggplåten på din båt råkade blanda samman de båda siffrorna när han var inne på kontoret och skrev plåten? Skulle det kunna vara så att din båt i stället skulle ha tillverkningsnr 926 och segelnr 1537? Kanske kan det då stämma med att den skulle vara gjord 1972.
Har SWE 926 fönsterinfattningar, däcksknapar och grabbräcken av aluminium? Eller minns jag fel från när vi träffades i Uddevalla?
- maja
- Moderator
Jag ska kolla i underlaget för mätbrevsutfärdandet. Men det kan ta litet tid eftersom jag är bortrest under hela helgen inklusive mellandagarna.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
Jag försöker att söka på annat än resultat men hamnar hela tiden i den tråden. Kan man inte söka i hela forumet och i alla artiklar?
Det enda jag kunde söka i var i Medvind när man valt den underrubriken.
Det enda jag kunde söka i var i Medvind när man valt den underrubriken.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Tydligen har du hittat ett fel i det som kallas smartsearch filter. Jag har nu ordnat så hemsidans generella sökning görs över allt material på hemsidan, alltså så som det tidigare har varit.
I gengäld visar nu resultatsökningen inte bara resultat utan allt material den också. Det får vara så medan jag undersöker om problemet kan avhjälpas.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Det visar sig att den fina sökfunktionen jag gjorde satte hemsidans vanliga sökning ur spel. Så ska det förstås inte vara.
Det går dock fint att söka bara resultat med den vanliga sökfunktionen med följande workaround:
Det är några extra steg för att göra ett sådant användardefinierat filter, men i nuläget verkar dessvärre ingen annan lösning finnas. Jag har tagit bort den särskilda sökfunktionen för resultat eftersom den inte inte tillför något med nuvarande förutsättningar.
Det går dock fint att söka bara resultat med den vanliga sökfunktionen med följande workaround:
- Ange söksträng och tryck sök.
- Tryck därefter Avancerad sökning.
- Ändra "Sök på Kategori - inställningar" från Sök allt till -Resultat.
- Tryck Sök.
Det är några extra steg för att göra ett sådant användardefinierat filter, men i nuläget verkar dessvärre ingen annan lösning finnas. Jag har tagit bort den särskilda sökfunktionen för resultat eftersom den inte inte tillför något med nuvarande förutsättningar.
-
- Moderator
Vad roligt att du minns de detaljerna, det var ändå 6 år sedan nu :)johan swe-1870 skrev: ↑23 dec 2024 16:55 Har SWE 926 fönsterinfattningar, däcksknapar och grabbräcken av aluminium? Eller minns jag fel från när vi träffades i Uddevalla?
926 har fönsterramar, knapar, och grabbräcken i aluminium. En åldersmarkör är att masten är droppformad och guldeloxerad, med en T-formad platta masten står på. Luckgaraget har två inbyggda förstärkningar.
Jag vill minnas att jag någonstans har läst att något varv/någon båttilbehörsaffär har "pärmar" med orginalbeställningarna från Marieholm, men jag kanske missminner mig?
S-926
- maja
- Moderator
Marieholms Båttillbehör, senare Fretus, övertog pärmarna när varvet Marieholms Bruk gick i konkurs . När Fretus gick i konkurs köpte Viking Yachting i Långedrag pärmarna av konkursboet.
IF-båtförbundet köpte de små svarta anteckningsböckerna. Vi missade pärmarna, tyvärr. Kanske de fortvarande finns hos Vikikg Yachting? Kanske någon medlem i närheten skulle kunna kolla upp om pärmarna finns kvar?
IF-båtförbundet köpte de små svarta anteckningsböckerna. Vi missade pärmarna, tyvärr. Kanske de fortvarande finns hos Vikikg Yachting? Kanske någon medlem i närheten skulle kunna kolla upp om pärmarna finns kvar?
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983