Innerbeklädnad och motorfäste

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Snusan
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2019 17:56

Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av Snusan »

Hej

Jag är relativt nybliven ägare till IF Snusan från 1976 som står på Herrängs Marina. Detta är mitt första inlägg här och då jag är lite av en nybörjare vad gäller båtlivet och IF är jag mycket glad och tacksam för att detta forum finns. Jag hoppas kunna bidra mer själv efterhand att jag lär mig mer. Jag har nu två frågor:

1. Innerbeklädnaden (är det rätt term?) i styrbordskojen håller på att lossna. Vad bör man använda för medel för att få denna på plats igen? Se bild.

2. Ska byta utombordare till en Mercury 5 Hk Sailpower (lång rigg) och har ett motorfäste som ser ut enligt bifogad bild, dvs en badstege med en träplatta. Förstår att detta är svårt att svara på men tror ni att det är möjligt att få upp motorn tillräckligt högt när man lutar den bakåt och om så inte är fallet, skulle ett motorfäste av denna typ (https://www.watski.se/Motorfste-11IMx) på babords sida kunna vara tillräckligt robust för att göra jobbet? Jag är lite fundersam på om IF:ens positiva akterspegel medger detta då hävstången som detta innebär torde innebära en stor belastning.

Mycket tacksam för svar

Mvh

Erik
Bilagor
IMG-3663.PNG
IMG-3663.PNG (591.24 KiB) Visad 15989 gånger
IMG-3661.PNG
IMG-3661.PNG (368.06 KiB) Visad 15989 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till IF-båten och till forumet!

Om innerklädseln i övrigt är ok hade jag provat att limma fast den biten med kontaktlim.

Ditt motorfäste tror jag kan fungera. Jag har för mig att det finns andra IF-båtar med sådant. Maja kan nog berätta mer.

Annars är det nog vanligare att man använder ett parallellogram-fäste likt det du länkat till. Fast man behöver två extrastag för att anpassa det till den lutande akterspegeln. Sådana borde finnas som tillbehör. Jag hade nog provat fästet med ny motor och bestämt sedan!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av maja »

Jag tror inte att ditt befintliga motorfäste kommer att fungera särskilt bra. Anledningen till det är att det inte går att dra upp träplattan (så långt jag kan se). Motor kommer alltså ständigt att släpa i vattnet.

Dessutom, om fästet är en modifierad badstege, kanske konstruktionen inte blir tillräckligt stabil.

När du väljer ditt fäste, tänk på att dagens utombordsmotorer väger uppåt 30 kg, och att därför de minsta fästena kommer att vara i klenaste laget. Kanske de håller, men fjädern som ska hjälpa till att lyfta motorn, kanske blir i klenaste laget, och det blir jobbigt att hantera motorn upp och ner.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Hur ser ditt fäste ut Marek? Är det inte rätt likt detta?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av Nils D »

Snusan skrev: 13 apr 2020 21:07 2. Ska byta utombordare till en Mercury 5 Hk Sailpower (lång rigg) och har ett motorfäste som ser ut enligt bifogad bild, dvs en badstege med en träplatta. Förstår att detta är svårt att svara på men tror ni att det är möjligt att få upp motorn tillräckligt högt när man lutar den bakåt och om så inte är fallet, skulle ett motorfäste av denna typ (https://www.watski.se/Motorfste-11IMx) på babords sida kunna vara tillräckligt robust för att göra jobbet? Jag är lite fundersam på om IF:ens positiva akterspegel medger detta då hävstången som detta innebär torde innebära en stor belastning.
Jag hade tidigare ett sådant motorfäste som du funderar på att byta till, men har för några år sedan bytt till Folkbåtcentralens motorfäste, där rodret sitter på en vagn så man kan dra upp och släppa ner motorn utan att lämna sittbrunnen. Finns beskrivning i Medvind 2016 nummer 2. Mycket nöjd med detta motorfäste, men det är ju inte direkt gratis.

Vill du ha mitt gamla fäste så får du gärna det om du hämtar det i Linköping/Norrköping. Det har legat i garaget i över 5 år, men borde väl fungera fortfarande. Det är antagligen modifierat som Johan beskriver eftersom det suttit på en IF tidigare.

Det finns också en tråd där motorfästen diskuteras, https://ifboat.se/forum/16/1202 och där inlägg av Lasse L beskriver hur han modifierat ett sådant fäste som Watski säljer för att det skall bli lättare att få upp motorn. Finns beskrivning på http://lasselundell.se/ifmotor.html

Där finns alltså en lösning för den aspekt som Marek tar upp, att dagens motorer är tyngre än de som fanns när IF-båten konstruerades och därför kan bli tungt att dra upp dagens tyngre motorer. Fast i hans fall var motorn ännu tyngre än Mercury Sailpower, så det är kanske "overkill" med hans lösning för din del.

En annan aspekt på tyngden är att man nog måste förstärka akterspegeln för att den skall klara av lasterna från motor och fäste. I min båt var det löst med en rätt stor platta marinplywood på insidan.

Till sist, och lite vid sidan om, innebär dagens tyngre motorer att man måste vara mycket försiktig med vad man stoppar ner i aktre stuvfacket för att undvika att båten sjunker i aktern så att den seglar sämre. Jag bytte bland annat till en mindre trycktank och slutade att förvara mitt färskvatten i akterstuven för att kompensera för motorns tyngd.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av maja »

johan swe-1870 skrev: 14 apr 2020 19:00 Hur ser ditt fäste ut Marek? Är det inte rätt likt detta?
Mitt kan man dra upp och ner.
Och så är det mycket kraftigare än en badstege.
IMG_3844.JPG
IMG_3844.JPG (70.09 KiB) Visad 15852 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Snusan
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2019 17:56

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av Snusan »

Tack för kloka råd och synpunkter! Och tack för erbjudandet om ditt gamla motorfäste Nils. Jag tror att det går att justera höjden på fästet jag har men oklart om det går att göra på ett smidigt sätt. Får fundera på det. Vikten på motorn jag planerar att införskaffa är jämförbar med den befintliga så tror jag provar med det befintliga fästet först och går annars vidare med ett förstärkt fäste av typen jag länkade till med förstärkning av akterspegeln.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av maja »

Snusan skrev: 16 apr 2020 18:04 Vikten på motorn jag planerar att införskaffa är jämförbar med den befintliga så tror jag provar med det befintliga fästet först och går annars vidare med ett förstärkt fäste av typen jag länkade till med förstärkning av akterspegeln.
Hur är det med ditt befintliga fäste ? Går det att dra upp motorn, så att du kan vinkla den över akterluckan och så att den inte hänger i vattnet ? Om det är så, är väl din idé att behålla det inte en särskilt bra lösning, eftersom både motorn och båtfarten kommer att lida.

Dessutom är det viktigt med ett stadigt fäste som tål både statiska och dynamiska krafter. Jag har varit med om att motorfästet havererade på en Express, när vi rundade Sandhammaren i stiltje och det rullade in stora dyningar över sandbankarna. Vi fick jobba hårt med att säkra motorn, som i det läget hade blivit helt oanvändbar...Jag minns det tog hela natten att angöra Abbekås med segel, trots att det bara var några sjömil dit...Väl inne i Abbekås lyckades vi laga fästet provisoriskt med hjälp av en lokal järn & plåtverkstad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kan faktiskt inte se att det skiljer så mycket mellan de båda visade motorfästena. De verkar använda samma princip och ser från bilderna ut att vara ungefär likadant byggda.

Så jag hade provat med den nya motorn på befintligt fäste och sedan bestämt om det fungerar eller om det behöver bytas.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Snusan
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2019 17:56

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av Snusan »

För att svara på din fråga Maja så ja, med det befintliga fästet så går det ganska bra att dra upp motorn och luta den förut över akterluckan så den inte släpar i vattnet. Detta är dock med den befintliga motorn som inte är långriggad. Sen blir djupet på propellern med den befintliga motorn inte optimalt när det t.ex. går hög sjö och man av någon anledning inte kan segla då propellern tidvis går upp ovanför vattenytan och man tappar kraft.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av Nils D »

Snusan skrev: 19 apr 2020 16:03 Sen blir djupet på propellern med den befintliga motorn inte optimalt när det t.ex. går hög sjö och man av någon anledning inte kan segla då propellern tidvis går upp ovanför vattenytan och man tappar kraft.
När motorn är monterad på akterspegeln är det nog oundvikligt att den lyfts ur vattnet ibland när man kör i grov sjö. Framförallt om man kör rakt emot vågorna, som till exempel när man måste ta sig ut ur en natthamnsvik om vinden vänt och blåser rakt in. Om det bara sker för någon sekund åt gången är det nog ingen större fara för motorn. Men det är ineffektivt och irriterande.

Detta kan dock ganska i de flesta situationer lätt undvikas om man "motorseglar" genom att t.ex. sätta storen och sedan köra både med motor och segel mot vinden. Tack vare motorn kan man gå betydligt högre i vind, och genom att "kryssa" istället för att köra rakt emot vågorna blir tillfällena där propellern lyfts ur vattnet betydligt färre eller ibland försvinner helt. Men observera att man faktiskt måste segla så att seglen fyller. Att köra mot vinden med fladdrande segel sliter oerhört på dessa. Bara några minuter på det viset kan motsvara slitaget av en hel säsongs segling.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av maja »

Varför gå med motor när det blåser ? (utom då man kanske trycker sig ut ut mot vinden i ett hamninlopp ?)

Dessutom så kanske det går bra när motorn sitter i lä. När den kommer upp i lovart, lyfter den kanske väldigt ofta...

Tänk även på att, när du har segel hissade vid motorgång, ha dagersignal hissad utanför "svenskt inre vatten" (utanför baslinjen).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 20 apr 2020 23:38 Varför gå med motor när det blåser ? (utom då man kanske trycker sig ut ut mot vinden i ett hamninlopp ?)
De få gånger det hänt mig som seglar mest i skärgården på ostkusten har det snarare varit frågan om att ta sig igenom trånga passager i skärgården, antingen för att ta sig ut ur en smal natthamnsvik när vinden vänt, eller när jag behövt pressa mig igenom ett smalt sund för att komma in i lite lugnare vatten när vindökningen blivit kraftigare än vad jag och/eller SMHI räknat med. Annars seglar man förstås om man har en IF.

Anledningen till att jag gjorde mitt inlägg om detta i tråden var att jag sett och läst om andra som i liknande situationer kört för enbart motor rakt mot vinden, vilket inte bara är obekvämt utan också betydligt mer ineffektivt än att "motorsegla" på det sätt jag beskrev. I ett smalt hamninlopp går det ibland inte, men om man t.ex. ligger långt in i viken på Reskär (58°12' N 16°58'E ) och vinden plötsligt vänder på ost och ökar finns det nog med vatten för att göra som jag rekommenderar. Gör man inte så utan bara kör rakt emot vinden för motor kommer man nästan inte ut (vilket har hänt i bekantskapskretsen och lär har varit en ruggig upplevelse).
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar