Måla däck?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Måla däck?

Inlägg av tomm »

Hej,
I somras upptäckte jag att skrovet på vår vita IF verkar ha varit blått en gång i tiden. Det blev tydligt när jag tog bort sikaflexen i skarven mellan däck och skrov. Se bifogad bild.

Tror ni att den gamla ägaren även kan ha målat däcket vitt? Den vita färgen är bortskavd över stora delar av däcket. Jag har inte sett någon annan IF som har förlorat lite mycket färg som vår.

Finns det IFbåtar som har beige färg på däck?
Bilagor
IMG_3366.jpg
IMG_3366.jpg (97.58 KiB) Visad 3401 gånger
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Måla däck?

Inlägg av Nils D »

Ja, det finns båtar med den beige färgen på både skrov och däck. Har dessutom faktiskt för mig att jag i någon hamn jag besökte för många år sedan såg en IF med just färgkombinationen mörkblått skrov och beige däck/överbyggnad.

I den här tråden finns det en bild på en IF med blått skrov och beige däck. Dock verkar denna ha något slags specialbeställd blå färg för den liknar inte den jag såg för många år sedan.
https://ifboat.se/forum/17/1968?p=10575 ... der#p10575

Om du vill kolla upp vilken färg din båt hade som original finns den informationen på typskylten i garderoben. Färgkoderna lär ha ändrats sedan båtarna byggdes men enligt inlägg i andra trådar här på forumet bör en kompetent färghandlare kunna översätta de gamla kodena till dagens.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar