Tips på segelmakare i Skåne

Segel

Moderator: Moderator

Cajsika
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2021 23:37

Tips på segelmakare i Skåne

Inlägg av Cajsika »

Hej!
Jag har köpt en begagnat storsegel. Det är i behov av tvätt. Har någon tips på var i Skåne man kan få sitt segel tvättat? Det finns även ett litet hål i det och jag tror inte att jag lagar det själv. Har ni tips på segelmakare som lagar och underhåller?

Mvh
Mats
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips på segelmakare i Skåne

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har länge anlitat Edman i Malmö. Nyligen hörde jag dock ett rykte om att han har avyttrat sitt segelmakeri. Jag vet inte om det stämmer.

Är det en enkel sak att laga borde vilken segelmakare som helst kunna göra det.

Jag har faktiskt aldrig tvättat några segel. Istället har jag bara låtit regnet sköta den saken.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Cajsika
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2021 23:37

Re: Tips på segelmakare i Skåne

Inlägg av Cajsika »

Det verkar som Edman och Sydsegel slogs ihop för några år sedan.

Tack för tipset!

Fler tips?

/Mats
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Tips på segelmakare i Skåne

Inlägg av Jim »

Både Sydsegel och Gransegel lagar segel.
Edman har slutat med sitt segelmakeri precis som du skriver.
Ulf på Sydsegel har sytt min rullgenua till IF:en och Gransegel har sytt min stor.
Sydsegel har även lagat min gamla genua.
Segeltvätt kan jag inte riktigt tipsa dig om men jag tvättade själv ett gammalt segel i min ungdom. Då hade jag tillgång till ett badkar men jag minns tyvärr inte vad jag använde för rengöringsmedel.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tips på segelmakare i Skåne

Inlägg av maja »

Jag tog kontakt med Henrik igår. Han har svarat och skriver att han har firman och lokalen på Köpenhamnsvägen 42 kvar och att han jobbar några timmar per dag, oftast mellan kl 14 - 16. Så han kan fortfarande säkert stå till tjänst.

Vad gäller segeltvätt så finns det företag som sysslar med detta. Jag har en gång anlitat ett sådant i Lomma då hela båten med segel och allt blev täckt med sot från en gummidäcksbrand i Malmö. Resultatet blev f.ö. inte särskilt bra och det slet på seglet. Dessutom var det inte billigt, men i det här fallet var det en försäkringsfråga.

Jag tror att man skulle uppnå minst samma resultat om man har tillgång till gräsmatta, kran med ljummet vatten, grumme såpa och en mjuk borste. Tvätten på firman ovan nämnd var den enda jag gjort över huvud taget och för övrigt använder jag samma metod som Johan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cajsika
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2021 23:37

Re: Tips på segelmakare i Skåne

Inlägg av Cajsika »

Tack för svaren!
Det är små grå prickar (mögel?). Jag provar med grumme, så får vi se.

Mvh
Mats
Skriv svar