Sida 2 av 2
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Postat: 10 dec 2013 20:16
av Nils D
Janken skrev:Nils D skrev:maja skrev:
I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen.
Marek, var fäster du säkerhetsselens band?
Principen är busenkel!
Fäst selen i något som är stadigt och håller, med marginal, för dig.
Jag brukar använda akterpulpiten när jag sitter i brunn.
Tack för kommentarerna. Principerna är jag nog klar över. Både att det gäller att ha rejäla fästpunkter och hur man rör sig framåt på däck genom att se till att man ständigt sitter fast i en fästpunkt.
Min fråga gällde snarare konkreta lösningar på vad som är hållbara fästpunkter. Skotbalken är det jag själv funderat på, men vore intressant med tips på ytterligare en. Själv har jag varken mantåg eller pushpit (akterpulpit) på min båt. Men också om jag hade detta är jag tveksam om pushpit är tillräckligt stabil för en säkerhetslina. Kan säkert se olika ut på olika båtar, men de jag seglat på tidigare har inte haft pushpitfästen som är tillräckligt stabila för att jag skulle använda dem som fäste för en säkerhetslina. Jag skulle aldrig använda mantågsstöttor, pulpit eller pushpit för att förtöja båten, och jag är ännu mer rädd om mig själv än om min båt :-)
Men jag kanske är för pessimistisk i detta avseende?
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Postat: 10 dec 2013 22:33
av maja
Själv använder jag mantågsfötterna.
Men har man inga sådana, kan man spänna ankarolinaband eller liknande mellan vardera akterknap och förknapen och kroka i säkerhetsselens brandhake i ett av dem. Fördelen här är att man kan röra sig framåt och bakåt utan att behöva kroka om. När man sitter i sittbrunnen eller gör något på fördäcket, kan man med fördel vara fastkrokad i båda de längsgående banden.
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Postat: 23 feb 2016 13:00
av IF 2719
Intressant läsning.! Ett stumt band eller lina mellan akterknap o yttre genuaskena på vardera sida o dubbla hakar borde också funka så länge man ej behöver fram på fördäck. Jag ska också förbereda nedhalslina 4mm till focken som ni beskrev.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Postat: 23 feb 2016 15:21
av maja
Den yttre skotskenan är monterad med M3 eller M4 om jag minns rätt. Mina skruvar är mässingsskruv, vilket jag kommer ihåg. I vilket fall som hest utgör inte den yttre skotskenan någon säker fästpunkt, ännu mindre om man dessutom använder en travare.
Välj inte för tunn lina som nedhalslina för focken. Med en tunn lina blir det svårare att hålla och dra. Dessutom fäster den sämre i de normala storlekarna på servocleaten som man brukar använda (för annat).
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Postat: 27 feb 2016 00:35
av S1811
Sorry för sent svar...
Nej IF:en är en mycket tålig och välseglande skapelse.
Jag seglar min IF som är en kappseglings rustad båt, dvs inget staket och pulpit & pushpit, ensam för det mesta.
Med full stor och en hårdvinds genua rätt trimmade funkar det upp till 14-15 m/s.
Blåser det så mycket vid start blir det ett rev om det går och kryssfocken
Släpp ner storskotsvagnen i lä, trimma cunningham hårt, sträck bomliket hårt, ta ordentligt i akterstaget, ansatt kick så är storen ok.
Genuan/kryssfocken får du släppa ut så det inte fladdrar.
Vid kryss går det som tåget.
Vid undanvind gör jag så här:
Styr inte plattläns utan kryssa i medvinden, göm inte släppa på akterstaget.
Är det riktigt hårt så slå mot vinden även om du gör 270 grader.
Har du koll och det känns bra så går det att gippa.
Lycka till, Mikael