Renovering av InFinit
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Renovering av InFinit
Vi monterar salongskojer och börjar med babordsidan:
Här gäller det att inte glömma att trä in sittbrunnsskottet. Annars får man inte dit det.
Många skruvar är det! Trädelarna passar förvånansvärt bra, även om det ibland är lite pillande att hitta rätt med skruvar och hål. Det är skönt att kunna få varje skruv att sitta ordentligt, istället för de gamla brustna skruvar och lösa fyrkantlister som stört oss de sista åren.
Sedan gör vi styrbordskojen också:
Vi börjar alltmer känna igen vår båt.
Här gäller det att inte glömma att trä in sittbrunnsskottet. Annars får man inte dit det.
Många skruvar är det! Trädelarna passar förvånansvärt bra, även om det ibland är lite pillande att hitta rätt med skruvar och hål. Det är skönt att kunna få varje skruv att sitta ordentligt, istället för de gamla brustna skruvar och lösa fyrkantlister som stört oss de sista åren.
Sedan gör vi styrbordskojen också:
Vi börjar alltmer känna igen vår båt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Nu monteras sittbrunnsskott och salongens överskåp:
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Bara förpiksdurken verkar återstå.. Passade du på att plasta några extra lager matta i "vecket"..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Jag har inte tänkt göra mer i förpiken än att skruva fast inredningen. Mattan är klar som den är. Skarven mellan skrovhalvorna lagade jag för ett år sen. Det duger bra så.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Alltfler färdiga delar tas fram från förrådet:
Bilden visar från vänster skotbalk behandlad med hemmagjord teakolja, lister till ruffluckan behandlade med Benarolja samt dekorlister runt luckgaraget behandlade med hemmagjord teakolja.
Delarna monteras på sin rätta plats:
Vi passar också på att montera en del beslag:
Det är ett tidsödande arbete att montera beslag. Skruvarna ska passas till i rätt individuell längd, det är många olika dimensioner med skruvar, brickor och muttrar av olika slag, det är noga med tätningsmassa så inga läckage kan uppstå. Det tar helt enkelt mycket längre tid än vad man väntar sig.
Bilden visar från vänster skotbalk behandlad med hemmagjord teakolja, lister till ruffluckan behandlade med Benarolja samt dekorlister runt luckgaraget behandlade med hemmagjord teakolja.
Delarna monteras på sin rätta plats:
Vi passar också på att montera en del beslag:
Det är ett tidsödande arbete att montera beslag. Skruvarna ska passas till i rätt individuell längd, det är många olika dimensioner med skruvar, brickor och muttrar av olika slag, det är noga med tätningsmassa så inga läckage kan uppstå. Det tar helt enkelt mycket längre tid än vad man väntar sig.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Arbetet med att montera beslag fortsätter. Det är nu dags för däckskontakten:
Tätningen mellan skrov och däck utmed relingen färdigställs:
Bottnen målas:
Till slut kontrolleras så att den renoverade ruffluckan passar i listerna som monterades igår:
Luckan har behandlats med Benarolja precis som lucklisterna.
Tätningen mellan skrov och däck utmed relingen färdigställs:
Bottnen målas:
Till slut kontrolleras så att den renoverade ruffluckan passar i listerna som monterades igår:
Luckan har behandlats med Benarolja precis som lucklisterna.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Jag behöver en elplint för att grena av elsystemets minuspol intill huvudbrytaren. Men jag gillar inte de kopplingsplintar som finns i båtaffären. De verkar fullständigt overkill för en liten IF-båt med få förbrukare.
Därför bygger jag en egen jordplint av en rostfri M6, brickor och muttrar samt en bit mahogny jag hittat i mina samlingar:
Den kostar inget alls och blir av lagom och nätt storlek för mina behov.
Därför bygger jag en egen jordplint av en rostfri M6, brickor och muttrar samt en bit mahogny jag hittat i mina samlingar:
Den kostar inget alls och blir av lagom och nätt storlek för mina behov.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Botten har fått en lager färg till och friborden har blivit polerade. Rodret har monterats tillbaka med nya o-ringar:
-
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Det är dags att få ut båten ur vinteridet. Med stora maskiner baxas båt och vagga fram:
Nästa steg är lastning på bil:
Därefter avgång mot havet:
Till sist hamnar InFinit äntligen i vattnet vid sidan av konkurrenten Libell:
Nästa steg är lastning på bil:
Därefter avgång mot havet:
Till sist hamnar InFinit äntligen i vattnet vid sidan av konkurrenten Libell:
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
När båten nu ligger i sjön har den åter fått rätt form. Det är då mycket lättare att montera samman inredningen.
Förpiken görs klar. Det är många skruvar att få på rätt plats. En del sitter dumt till, så det är tur att jag har långa armar.
Med stor belåtenhet hänger jag sedan garderobsdörren på plats och finner att den passar som en smäck:
Sedan tidigare är garderobsdörren omhängd så att den öppnas akterifrån. Anledningen är att det ska vara lätt att komma åt kylboxen som vi har där inne vid tursegling.
En missräkning är det dock att pentryhyllan kräver flera timmars arbete att få på plats:
Det visar sig att pentryhyllan griper både mot klossen på sittbrunnsskottet och mot babords överskåpsfront samt att den hamnar för nära sittbrunnsskottet då den fälls upp. Jag tror att det huvudsakligen beror på att jag har monterat hyllbotten på babordssidan lite mer dikt an mot fribordet än vad varvet gjorde 1974. Lättaste sättet att lösa detta är nog att slipa bort lite på klossar och luckregel.
Enligt monteringsanvisningen ska pentryhyllan vila ovanpå klossen på sittbrunnsskottet. Men så har det aldrig varit i InFinit. Hyllan har fästs med skjutregeln i ett hål i klossen istället. Av någon anledning har inte geometrin blivit riktigt som tänkt här i just denna båt.
Ett tips här är att se till att pentryhyllan hamnar i våg. Varje dag under semestersegling steker vi ägg till lunchmackan, och det kräver en spis som står i våg.
Förpiken görs klar. Det är många skruvar att få på rätt plats. En del sitter dumt till, så det är tur att jag har långa armar.
Med stor belåtenhet hänger jag sedan garderobsdörren på plats och finner att den passar som en smäck:
Sedan tidigare är garderobsdörren omhängd så att den öppnas akterifrån. Anledningen är att det ska vara lätt att komma åt kylboxen som vi har där inne vid tursegling.
En missräkning är det dock att pentryhyllan kräver flera timmars arbete att få på plats:
Det visar sig att pentryhyllan griper både mot klossen på sittbrunnsskottet och mot babords överskåpsfront samt att den hamnar för nära sittbrunnsskottet då den fälls upp. Jag tror att det huvudsakligen beror på att jag har monterat hyllbotten på babordssidan lite mer dikt an mot fribordet än vad varvet gjorde 1974. Lättaste sättet att lösa detta är nog att slipa bort lite på klossar och luckregel.
Enligt monteringsanvisningen ska pentryhyllan vila ovanpå klossen på sittbrunnsskottet. Men så har det aldrig varit i InFinit. Hyllan har fästs med skjutregeln i ett hål i klossen istället. Av någon anledning har inte geometrin blivit riktigt som tänkt här i just denna båt.
Ett tips här är att se till att pentryhyllan hamnar i våg. Varje dag under semestersegling steker vi ägg till lunchmackan, och det kräver en spis som står i våg.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Pentryhyllans problem är mycket riktigt att botten i babords överskåp har skruvats fast i ett annat läge än vad varvet gjorde. Det visar sig att den aktre mellanväggen nu är 3 mm för stor. Det gör att fronten till överskåpet bågnar och pentryhyllan griper därför mot fronten när den fälls upp. Så kan det ju inte vara.
Jag tar därför loss mellanväggen och kapar ner den lite:
Den ärvda hyveln kommer väl till pass. Tack pappa!
Jag tar därför loss mellanväggen och kapar ner den lite:
Den ärvda hyveln kommer väl till pass. Tack pappa!
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Arbetet med att ordna till pentryhyllan medför att en del inredning får monteras ner igen:
Samtidigt passar jag på att fästa mellanväggarna i facket med varsin skruv underifrån, vilket varvet hade glömt då båten byggdes en gång.
Med lite justering av klossarna och fräsning av hål blir det ordning igen:
Efter detta arbete passar pentryhyllan bättre än den någonsin har gjort:
Det tog lite tid att rätta till följderna av ett 3 mm fel på en hylla , men det är det värt. Pentryhyllan är en av IF-båtens viktigaste detaljer. Den är en unik konstruktion som nog inte många andra båtar har. Den måste bara fungera för att göra båten praktisk att bo i.
Samtidigt passar jag på att fästa mellanväggarna i facket med varsin skruv underifrån, vilket varvet hade glömt då båten byggdes en gång.
Med lite justering av klossarna och fräsning av hål blir det ordning igen:
Efter detta arbete passar pentryhyllan bättre än den någonsin har gjort:
Det tog lite tid att rätta till följderna av ett 3 mm fel på en hylla , men det är det värt. Pentryhyllan är en av IF-båtens viktigaste detaljer. Den är en unik konstruktion som nog inte många andra båtar har. Den måste bara fungera för att göra båten praktisk att bo i.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Jag förbättrar nedre sittbrunsskottet och fäster det ordentligt:
Nu sitter det med 12 st skruvar enligt monteringsanvisningarna. Här hade varvet fuskat ordentligt och bara skruvat fast det med 6 st skruvar varav 4 var avskjuvade och 2 hade tappat fästet. Skottet har därför blivit allt lösare genom åren och har rört sig och knarrat duktigt vid segling i vågor. Äntligen sitter skottet som det ska igen!
Nu sitter det med 12 st skruvar enligt monteringsanvisningarna. Här hade varvet fuskat ordentligt och bara skruvat fast det med 6 st skruvar varav 4 var avskjuvade och 2 hade tappat fästet. Skottet har därför blivit allt lösare genom åren och har rört sig och knarrat duktigt vid segling i vågor. Äntligen sitter skottet som det ska igen!