Hempels epoxi gentemot Lefants?
Moderator: Moderator
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Drygt fyra timmar in så det blir väl uppåt 20 timmar totalt för att slipa rent. Men då lånar jag en bra maskin med rotationsläge, med min egen oscillerande maskin hade det tagit mycket längre tid.
Det är inte det roligaste jobbet men inte så illa heller tycker jag. Musik i hörlurarna och lagom korta pass så att man orkar hålla tempot uppe så rullar det på ganska bra.
Det är inte det roligaste jobbet men inte så illa heller tycker jag. Musik i hörlurarna och lagom korta pass så att man orkar hålla tempot uppe så rullar det på ganska bra.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Bra jobbat!
När jag gjorde min bottenrenovering för 25 år sedan använde jag borrmaskin med sliprondell. Maskinen gav upp efter det, då den fick för mycket damm i sig.
När jag gjorde min bottenrenovering för 25 år sedan använde jag borrmaskin med sliprondell. Maskinen gav upp efter det, då den fick för mycket damm i sig.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Jag rek att använda lösningsmedelsbaserad epoxi. Lösningsmedelsfri var svårjobbad o det tog lång tid, egentligen rekommenderas den enbart inomhus där full kontroll på fukt o värme finns. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Mycket damm blir det. Jag lånar en sån här som köptes inom familjen inför en däcksrenovering på en större segelbåt. Ställer man in den i rotationsläget så jobbar den som en långsammare vinkelslip med bra dammuppsugning.johan swe-1870 skrev: ↑12 okt 2022 20:17 Bra jobbat!
När jag gjorde min bottenrenovering för 25 år sedan använde jag borrmaskin med sliprondell. Maskinen gav upp efter det, då den fick för mycket damm i sig.
Den köptes efter att vi hyrt motsvarande Festool Rotex på Cramo och insåg hur mycket tid vi skulle spara med en bra maskin.
Så kommer det att bli. Får se om det blir Biltema Epoxiprimer (väldigt bra pris) eller Hempel Light Primer eller International Gelshield 200.
Vissa menar att det kan vara klokt att lägga första lagret med lösningsmedelsfri epoxi om man börjar från naket laminat, för att inte riskera att stänga in något lösningsmedel och för att det ska ge bättre vidhäftning. Så det får nog bli så. Men även då blir det nog en färg istället för ren epoxi, så att man lättare ser vad man gör. Hempel har High Protect II och Internationel har Gelshield Plus som båda är lösningsmedelfria epoxifärger.
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Det går sakta framåt men nu känns det som att det är ganska tillfredsställande moment resten av biten.
Jag valde till sist lösningsmedelsfri West System med deras 422 barrier additive. Fyra lager är målade på bilden. Första lagret utan tillsats mot det bara laminatet. Sedan spacklade jag små blåshål och en och annan gammal skada på kölen när epoxin blivit hård nog för att tåla det men fortfarande klibbig.
Sedan uppehåll pga trött skeppare i värmen. Noga rengöring och mellanslipning ett par dagar senare och sedan påt igen dagen efter med tre lager epoxi med fuktspärrtillsatsen. Jag hade tänkt lägga på fyra lager men det var bara 15 grader denna dag och härdningen tog längre tid mellan lagren än jag räknat med.
Det återstår fortfarande en del jobb. En mellanslipning till innan applicering av ett sista lager epoxi och sedan ska jag mäta upp och måla en ny vattenlinje. Jag behöll den övre änden av den gamla vattenlinjen som referens som man ser på bilden. Sedan har jag mutat en slipfogde som kommer lyfta båten så att jag kan rycka fram vaggan 20 cm och måla under pallningen.
Mycket jobb är det, det går inte att summera på något annat vis. Men nu finns hopp om att det kommer bli sjösättning med lite marginal till midsommar iallafall.
Jag valde till sist lösningsmedelsfri West System med deras 422 barrier additive. Fyra lager är målade på bilden. Första lagret utan tillsats mot det bara laminatet. Sedan spacklade jag små blåshål och en och annan gammal skada på kölen när epoxin blivit hård nog för att tåla det men fortfarande klibbig.
Sedan uppehåll pga trött skeppare i värmen. Noga rengöring och mellanslipning ett par dagar senare och sedan påt igen dagen efter med tre lager epoxi med fuktspärrtillsatsen. Jag hade tänkt lägga på fyra lager men det var bara 15 grader denna dag och härdningen tog längre tid mellan lagren än jag räknat med.
Det återstår fortfarande en del jobb. En mellanslipning till innan applicering av ett sista lager epoxi och sedan ska jag mäta upp och måla en ny vattenlinje. Jag behöll den övre änden av den gamla vattenlinjen som referens som man ser på bilden. Sedan har jag mutat en slipfogde som kommer lyfta båten så att jag kan rycka fram vaggan 20 cm och måla under pallningen.
Mycket jobb är det, det går inte att summera på något annat vis. Men nu finns hopp om att det kommer bli sjösättning med lite marginal till midsommar iallafall.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Det kommer att bli bra!
Jag var så trött på att underhålla vattenlinje att jag tog bort den och helt enkelt målade epoxi och bottenfärg till den vita vattenlinjens ovankant. Det är inte lika snyggt, men det är enklare vid vårrustningen.
Jag var så trött på att underhålla vattenlinje att jag tog bort den och helt enkelt målade epoxi och bottenfärg till den vita vattenlinjens ovankant. Det är inte lika snyggt, men det är enklare vid vårrustningen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Snyggt! Om du målar vattenlinje med 2-komponentfärg så håller den ganska många år utan att behöva bättras:)
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Det fick bli så till slut! Jag hade en set-back i tidsplanen i form av att jag fann en massa luftbubblor i epoxin som jag ägnade ett antal arbetspass åt att öppna upp och fylla. Efter det rollade jag på några lager epoxiprimer (De Ijssel HB Coating) istället och drog upp färgen för att spara tid. I år provar jag att segla med bara epoxin och ser hur illa det växer längs sörmlandskusten.johan swe-1870 skrev: ↑03 jun 2023 19:13 Det kommer att bli bra!
Jag var så trött på att underhålla vattenlinje att jag tog bort den och helt enkelt målade epoxi och bottenfärg till den vita vattenlinjens ovankant. Det är inte lika snyggt, men det är enklare vid vårrustningen.
Med facit i hand får jag ge medhåll till Martins rekommendation att använda lösningsmedelsbaserad epoxi. Det blir lite dyrare än lösningsmedelsfri men man kan vara desto mer säker på att det inte blir något strul i appliceringen som skapar merarbete.
Sån är planen! Något annat år när inspirationen kommit tillbaka
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Snyggt jobbat! Det ser ut att vara riktigt bra finish på botten och friborden ser fina ut också! Har du funderat på att vara med på SM i Uppsala?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Det blev helt OK! Det finns ojämnheter efter slipningen så ska det bli lika jämnt och fint som det var innan jobbet får jag gå ett varv med spackel och långkloss.
Båten är inte klasskonform tyvärr, det finns ett par modifikationer i inredning och skrovsida som behöver återställas. Det sker nog först när jag monterat ur inredningen för att byta skrovmatta så tills vidare blir det bara cruising och segling för njutningens skull. Men det ligger i den långsiktiga planen att skaffa mätbrev, som gammal SM-vinnare tycker jag hon ska ha det.
Båten är inte klasskonform tyvärr, det finns ett par modifikationer i inredning och skrovsida som behöver återställas. Det sker nog först när jag monterat ur inredningen för att byta skrovmatta så tills vidare blir det bara cruising och segling för njutningens skull. Men det ligger i den långsiktiga planen att skaffa mätbrev, som gammal SM-vinnare tycker jag hon ska ha det.