Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Jag fick reda på av Koalas dåvarande ägare att de hade satt fast skotbalken med horisontella bultar mellan stuvfacket och stickkojen.
Mer vet jag egentligen inte. Men det är i så fall lämpligt att avlasta förbandet på något vis så att belastningen sprids över en yta och inte bara belastar skruvhålen i skottet.
Om jag skulle gjort det själv, hade jag nog satt en träplatta mot skottet inifrån kojen samt stora brickor , både under skruvskallarna och under muttrarna. Det blir ett litet glapp mellan skotbalk och sidoväggar i skåran som man måste åtgärda på något sätt, t.ex. med en tunn plastskiva eller liknande.
Mer vet jag egentligen inte. Men det är i så fall lämpligt att avlasta förbandet på något vis så att belastningen sprids över en yta och inte bara belastar skruvhålen i skottet.
Om jag skulle gjort det själv, hade jag nog satt en träplatta mot skottet inifrån kojen samt stora brickor , både under skruvskallarna och under muttrarna. Det blir ett litet glapp mellan skotbalk och sidoväggar i skåran som man måste åtgärda på något sätt, t.ex. med en tunn plastskiva eller liknande.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Väntans tider är över, har då äntligen vågat sätta vinkelkapen gelcoaten för att ta reda på hur det såg ut där under.
Den skiss LÅ Andersson bidrog med visade sig vara väldigt nära verkligheten med tillägg att det mellan skott och skotförstörkning visade sig vara en luftspalt. Som i mitt fall räddat skottet från att murkna, då skorförstärkning var genommurken men skottet helt friskt. Bifogar lite bilder.
Inför reparation och inplastning av ny förstärkning funderar jag på att plasta in skottet innan och på så sätt minimera risken för fuktinträngning utifrån, men kan för mitt lite inte förstå varför man inte gjort så orginal?
Den skiss LÅ Andersson bidrog med visade sig vara väldigt nära verkligheten med tillägg att det mellan skott och skotförstörkning visade sig vara en luftspalt. Som i mitt fall räddat skottet från att murkna, då skorförstärkning var genommurken men skottet helt friskt. Bifogar lite bilder.
Inför reparation och inplastning av ny förstärkning funderar jag på att plasta in skottet innan och på så sätt minimera risken för fuktinträngning utifrån, men kan för mitt lite inte förstå varför man inte gjort så orginal?
- Bilagor
-
- 20220308_152937.jpg (115.1 KiB) Visad 5273 gånger
-
- 20220308_152546.jpg (120.87 KiB) Visad 5273 gånger
-
- 20220308_152259.jpg (122.49 KiB) Visad 5273 gånger
-
- SmartSelect_20220309-031828_Samsung Internet.jpg (35.68 KiB) Visad 5273 gånger
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Det känns annars som att dessa bulthål är en bra plats för en epoxiplugg av samma variant som man brukar använda när man fäster beslag i sandwichdäck och liknande.
Förslag på arbetsgång;
Plasta in nya förstärkningar. Borra nya bulthål uppifrån fast borra dem sedan stegvis större, till 14mm kanske. Tejpa hålen noga underifrån och vät snittytorna ordentligt med epoxi. Blanda förtjockad epoxi och lägg i spritspåse. Spritsa hålen fulla till bredden. Gör plant och snyggt upptill innan härdning, det är trist att slipa senare. Låt härda och borra sedan nya 8mm hål för balkens vagnsbultar genom epoxipluggen.
Gör du på det viset så kommer dina nya förstärkningar aldrig att ta in något vatten som kan sprida sig till skotten. Det kanske kan vara ett sätt att attackera problemet närmare källan.
Förslag på arbetsgång;
Plasta in nya förstärkningar. Borra nya bulthål uppifrån fast borra dem sedan stegvis större, till 14mm kanske. Tejpa hålen noga underifrån och vät snittytorna ordentligt med epoxi. Blanda förtjockad epoxi och lägg i spritspåse. Spritsa hålen fulla till bredden. Gör plant och snyggt upptill innan härdning, det är trist att slipa senare. Låt härda och borra sedan nya 8mm hål för balkens vagnsbultar genom epoxipluggen.
Gör du på det viset så kommer dina nya förstärkningar aldrig att ta in något vatten som kan sprida sig till skotten. Det kanske kan vara ett sätt att attackera problemet närmare källan.
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Epoxiplugg lät som en bra lösning. Dock apropå svårarbetat i stuven funderar jag på om det inte hade varit lättare att bara plasta in skottet och sedan sätta en trären förstärkning som bultas fast mot skotbalk. Ser inte att hållfastheten skulle bli påverkad av att skott samt skotförstäkning inte skulle vara ihopplastad?
Litet sidospår: är ju som bekant svårarbetat och trångt i stuven, och lite läskigt att köra vinkelkapen i blindo därnere. Har någon erfarenhet av mindre multiverktyg som fungerat fint för plastjobb av den här kalibern. måste alltså vara liten skiva samt inte för lång för att komma åt därnere, typ dremel?
Litet sidospår: är ju som bekant svårarbetat och trångt i stuven, och lite läskigt att köra vinkelkapen i blindo därnere. Har någon erfarenhet av mindre multiverktyg som fungerat fint för plastjobb av den här kalibern. måste alltså vara liten skiva samt inte för lång för att komma åt därnere, typ dremel?
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Ojoj! Jag är imponerad över att du klarade att arbeta där inne!
Har din båt de snedställda avloppen i framkant på stuvfacken eller är det den äldre konstruktionen utan dem?
Jag har funderat lite på hur man skulle kunna komma åt att laga en rutten förstärkning där, men inte riktigt kommit på nån bra lösning.
En sätt skulle kunna vara att skära bort bottnen i stuvfacket och hela skottet i stuvens framkant. Därefter rensa bort det ruttna under balken och göra nytt, kanske hellre i ett material som tål fukt. Sedan ska man "bara" göra ett nytt skott som plastas dit samt avsluta med att göra en ny botten i stuvfacket och plasta fast.
Den metoden för ju väldigt mycket med sig. Man måste nog demontera kojen och riva bort skrovmattan. Men å andra sidan kanske det är enda sättet att komma åt att göra lagningen under skotbalken.
Frågan är kanske också om det går att få ner ett nytt skott där? Det är nog med tvekan. Det ska man nog prova först innan man ger sig på operationen.
Har din båt de snedställda avloppen i framkant på stuvfacken eller är det den äldre konstruktionen utan dem?
Jag har funderat lite på hur man skulle kunna komma åt att laga en rutten förstärkning där, men inte riktigt kommit på nån bra lösning.
En sätt skulle kunna vara att skära bort bottnen i stuvfacket och hela skottet i stuvens framkant. Därefter rensa bort det ruttna under balken och göra nytt, kanske hellre i ett material som tål fukt. Sedan ska man "bara" göra ett nytt skott som plastas dit samt avsluta med att göra en ny botten i stuvfacket och plasta fast.
Den metoden för ju väldigt mycket med sig. Man måste nog demontera kojen och riva bort skrovmattan. Men å andra sidan kanske det är enda sättet att komma åt att göra lagningen under skotbalken.
Frågan är kanske också om det går att få ner ett nytt skott där? Det är nog med tvekan. Det ska man nog prova först innan man ger sig på operationen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
När jag tittar på den bild som jag tidigare lagt in i tråden, funderar jag på om det inte skulle gå att rensa bort plastrester och trämaterial som framgår i Seb,s bilder. då med ett Multiverktyg som då kan ha olika sågande klingor. Naturligtvis inte helt lätt men med lite övning och en spegel liggande i botten kan man då styra att man avverkar och får en hyfsad slät yta mot undersidan av skotbalks lamineringen.
Om man då passar in ett kompakt distans material, som då fästes mot undersida yta med Ex.vis Epoxi, efter härdning läggs ett par lager matta utanpå för att återställa den förra funktionen. Därefter borras hålen för skotbalken i de på ovansidan kvarvarande hålen och ger då rätt hålbild för bultarna i skotbalken. Behöver vara en viss tjocklek för styrning av bultarna så att inte balken vickar i sitt läge.
Var vid båten idag och konstaterar att det är trångt och djupt in under toften och den snedställda kanalen. Om man lyckas rensa och få en hyggligt slät yta. Då är min tanke att gjuta en stav i polyester ( alt. epoxi ) i längd och bredd som motsvarar den frilagda ytan, det kan vara lämpligt att då även borra och sätta i enkla styrningar som passar i fäst-hålen. När den är inpassad stryks den med polyester och samtidigt motsvarande rena ytor och till det läggs ett lager förtjockad polyester som sedan pressa upp och fixeras för härdning, det skulle ge en färdig förstärkt yta som efter att hålen för balken är borrade blir klar att återmontera. En ide`vilket den som läser får bedöma.
När nu när de här fuktskadorna kommit upp i tråden skall jag göra någon typ av försegling, impregnering av distansmaterialet som i mitt fall verkar vara torrt.
L-Å Andersson
Om man då passar in ett kompakt distans material, som då fästes mot undersida yta med Ex.vis Epoxi, efter härdning läggs ett par lager matta utanpå för att återställa den förra funktionen. Därefter borras hålen för skotbalken i de på ovansidan kvarvarande hålen och ger då rätt hålbild för bultarna i skotbalken. Behöver vara en viss tjocklek för styrning av bultarna så att inte balken vickar i sitt läge.
Var vid båten idag och konstaterar att det är trångt och djupt in under toften och den snedställda kanalen. Om man lyckas rensa och få en hyggligt slät yta. Då är min tanke att gjuta en stav i polyester ( alt. epoxi ) i längd och bredd som motsvarar den frilagda ytan, det kan vara lämpligt att då även borra och sätta i enkla styrningar som passar i fäst-hålen. När den är inpassad stryks den med polyester och samtidigt motsvarande rena ytor och till det läggs ett lager förtjockad polyester som sedan pressa upp och fixeras för härdning, det skulle ge en färdig förstärkt yta som efter att hålen för balken är borrade blir klar att återmontera. En ide`vilket den som läser får bedöma.
När nu när de här fuktskadorna kommit upp i tråden skall jag göra någon typ av försegling, impregnering av distansmaterialet som i mitt fall verkar vara torrt.
L-Å Andersson
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Efter mycket svett en hel del svordomar lyckades jag demontera bort gammalt distansmaterial i skotbalksinfästningen. Är således helt görbart. Tog en kväll, styrbord och babord. Bifogar bilder. Var riktigt riktigt trångt, inte särskilt kul, nackspärr på köpet men helt klart görbart. Införskaffade en dremel som gjorde delar av jobbet bra men inte överallt, fick där hamra bort plast/plywood med ett litet spett.
Har med stort intresse följt förslag på konstruktion för skotbalkinfästning. Velar lite mellan olika lösningar, tänker inte gå tillbaka till att plasta in plywood. Pendlar nog mellan divinycell eller som LÅ föreslog gjuta en en egen epoxispalt som plastas in. Den senare varianten skulle ju bli helt tät i bulthålen för balken så minimerad risk för fuktinträngning. Medans den förra skulle behöva epoxiplugg som andras föreslog.
Frågan är dock, skottet kändes helt intakt ingen röta alls, dock lite antydan till fukt så känns lite läskigt att plasta in allt direkt igen, riskerar jag inte kapsla in ev fukt? Eller kanske ev fukt kryper igenom skottet ut i ruffen där utgår från att det inte är inplastat utan ligger dikt an mot innerklädsel. Skulle kanske egentligen helst gjort något provisoriskt nu låta lufta över sommaren för att sedan plasta inte rejält till hösten. tankar om detta? blir hållfastheten för dålig om jag bara monterar distansmaterial och bultar fast balken i det. Men alltså inte plastar in?
Har med stort intresse följt förslag på konstruktion för skotbalkinfästning. Velar lite mellan olika lösningar, tänker inte gå tillbaka till att plasta in plywood. Pendlar nog mellan divinycell eller som LÅ föreslog gjuta en en egen epoxispalt som plastas in. Den senare varianten skulle ju bli helt tät i bulthålen för balken så minimerad risk för fuktinträngning. Medans den förra skulle behöva epoxiplugg som andras föreslog.
Frågan är dock, skottet kändes helt intakt ingen röta alls, dock lite antydan till fukt så känns lite läskigt att plasta in allt direkt igen, riskerar jag inte kapsla in ev fukt? Eller kanske ev fukt kryper igenom skottet ut i ruffen där utgår från att det inte är inplastat utan ligger dikt an mot innerklädsel. Skulle kanske egentligen helst gjort något provisoriskt nu låta lufta över sommaren för att sedan plasta inte rejält till hösten. tankar om detta? blir hållfastheten för dålig om jag bara monterar distansmaterial och bultar fast balken i det. Men alltså inte plastar in?
- Bilagor
-
- 20220314_135340.jpg (89.82 KiB) Visad 4969 gånger
-
- 20220314_135223.jpg (95.18 KiB) Visad 4971 gånger
-
- 20220314_130919.jpg (114.02 KiB) Visad 4971 gånger
-
- 20220314_130815.jpg (144.2 KiB) Visad 4971 gånger
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Mycket intressant och bra bilder!
Jag är djupt imponerad övar att du klarar att arbeta där inne! Det går väl knappast att få in mer än en hand eller ett huvud i taget.
Kanske meningen med träförstärkningen och dess laminering är att överföra lasten från skotbalken till skottet och vidare mot skrovet? Då vill man nog försöka laminera en ny förstärkning mot både skott och sittbrunn.
Svårt att veta hur man ska göra. Det känns som att en förstärkning av något fukttåligt skulle vara bättre. Skulle aluminium kunna fungera istället för trä eller divinycell?
Jag är djupt imponerad övar att du klarar att arbeta där inne! Det går väl knappast att få in mer än en hand eller ett huvud i taget.
Kanske meningen med träförstärkningen och dess laminering är att överföra lasten från skotbalken till skottet och vidare mot skrovet? Då vill man nog försöka laminera en ny förstärkning mot både skott och sittbrunn.
Svårt att veta hur man ska göra. Det känns som att en förstärkning av något fukttåligt skulle vara bättre. Skulle aluminium kunna fungera istället för trä eller divinycell?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Ifall man använder aluminium kanske ett alternativ kan vara att använda en vinkelstång som kan bultas genom skottet? Tapeten på ruffsidan av skottet kan träs av på ett skonsamt sätt genom att skära genom limmet med en stålspackel.
I såna fall hade jag nog slabbat på rejält med PP glasfiberspackel eller förtjockad epoxi på kontaktytan mot skottet vid montering så att man sprider lasten lite och avlastar bulthålen.
https://www.maskindelen.se/product/alum ... ng-80x80x8
I såna fall hade jag nog slabbat på rejält med PP glasfiberspackel eller förtjockad epoxi på kontaktytan mot skottet vid montering så att man sprider lasten lite och avlastar bulthålen.
https://www.maskindelen.se/product/alum ... ng-80x80x8
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Snyggt resultat du åstadkommit. Laminatet i botten på skotbalks fördjupningen är nu ganska tunnt som då behöver förstärkas, När man tittar på en bild är det en spalt mot skottet, var inne på att förstärka med ett homogent material som motsvarar den tidigare tjockleken men det behöver då även läggas ett förstärkande laminat, undersidan och mot skottet. Är intressant att följa vilken metod du väljer att återställa detta med.
Gjorde en koll på den invändiga undersidan, i min IF, där vid ett av hålen var plasten inpressad av mutter och brickan vilket tyder på att den invändigt lagda plywodden hade mjuknat något, det kan vara bra att göra en kontroll innan det blir uppblött.
När jag monterar tillbaka skotbalken skall lägga till större fyrkantiga brickor som fördelar trycket bättre.
L-Å andersson
Gjorde en koll på den invändiga undersidan, i min IF, där vid ett av hålen var plasten inpressad av mutter och brickan vilket tyder på att den invändigt lagda plywodden hade mjuknat något, det kan vara bra att göra en kontroll innan det blir uppblött.
När jag monterar tillbaka skotbalken skall lägga till större fyrkantiga brickor som fördelar trycket bättre.
L-Å andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 19 gånger.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Även min skotbalksförstärkning har tryckts samman av brickorna inne i stuvfacken.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Jodå får in så mkt som ett huvud samt en arm samtidigt dock i begränsad vinkel, till tråkighen hör att man dock inte får plats med ögonskydd/munskydd. Vilket man ju gärna har när man kör med multiverktyg.johan swe-1870 skrev: ↑17 mar 2022 19:30 Mycket intressant och bra bilder!
Jag är djupt imponerad övar att du klarar att arbeta där inne! Det går väl knappast att få in mer än en hand eller ett huvud i taget.
Kanske meningen med träförstärkningen och dess laminering är att överföra lasten från skotbalken till skottet och vidare mot skrovet? Då vill man nog försöka laminera en ny förstärkning mot både skott och sittbrunn.
Svårt att veta hur man ska göra. Det känns som att en förstärkning av något fukttåligt skulle vara bättre. Skulle aluminium kunna fungera istället för trä eller divinycell?
Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Planerar arbetsgång så här. Är fortsatt lite osäker på materialval på förstärkningen men tror jag anammar antingen iden på aluminiumspalt alt, gjuta en epoxispalt. Som sätts upp mot lamineringen med rikligt förtjockad epoxi som fästmaterial.
Apropå behov av plasta ihop förstärkning med skott låter det rimligt för att sprida belastning till skottet också. Så det kommer jag göra men borra några hål i lamineringen så ev fukt i skott kan krypa ut under sommaren, sätter igen hålen till hösten.
// sebbe
Apropå behov av plasta ihop förstärkning med skott låter det rimligt för att sprida belastning till skottet också. Så det kommer jag göra men borra några hål i lamineringen så ev fukt i skott kan krypa ut under sommaren, sätter igen hålen till hösten.
// sebbe
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
I det här sammanhanget är det värt att notera att, om en IF-båt ska behålla sin klass, ska reparationer syfta till att återställa båten i ursprungsskick och inte ombyggnad och förstärkning. Så om man vill att båten fortvarande ska kunna klassas som en IF, ska man använda samma konstruktion och material som där var innan reparationen.
För övrigt, den inplastade horisontella lilla tvärgående förstärkningen under skotbalken (en på vardera sidan) syftar till att fördela lasten från skotningen till kistbänkens främre vägg och utgör kanske även en support för denna vägg, tillika inre vägg i ruffen. Inget aluminium är tillåtet här om man vill att båten fortvarande ska behålla sin klass. Däremot får epoxi användas om man så vill (läs klassreglerna!), men man ska i så fall veta att det kan vara svårt att få polyester att fästa ovanpå epoxi.
På äldre båtar som min (äldre än årgång 1972) är det inte så svårt att komma åt inifrån kistbänken för reparation eller inspektion eftersom avrinningsrännan vid främre väggen saknas. Jag menar dessutom att, om förstärkningen har börjat deformeras under skotbalkens fästmuttrar, beror detta i första hand att man har förspänt för mycket under årens lopp. I så fall är det klokt att sprida ut lasten med större brickor.
För övrigt, den inplastade horisontella lilla tvärgående förstärkningen under skotbalken (en på vardera sidan) syftar till att fördela lasten från skotningen till kistbänkens främre vägg och utgör kanske även en support för denna vägg, tillika inre vägg i ruffen. Inget aluminium är tillåtet här om man vill att båten fortvarande ska behålla sin klass. Däremot får epoxi användas om man så vill (läs klassreglerna!), men man ska i så fall veta att det kan vara svårt att få polyester att fästa ovanpå epoxi.
På äldre båtar som min (äldre än årgång 1972) är det inte så svårt att komma åt inifrån kistbänken för reparation eller inspektion eftersom avrinningsrännan vid främre väggen saknas. Jag menar dessutom att, om förstärkningen har börjat deformeras under skotbalkens fästmuttrar, beror detta i första hand att man har förspänt för mycket under årens lopp. I så fall är det klokt att sprida ut lasten med större brickor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Såvitt jag förstår det talar vi här om förstärkning benämnd "IF 28 18mm" i klassritningarna.
Är det förbjudet att tillverka den förstärkningen i ett mer fukttåligt material än trä? Hur menar klassregeln att förstärkningen ska underhållas så att det går att skota storseglet utan att sittbrunnen rämnar?
Om nu aluminium inte tillåts; Skulle man kunna få laminera samman glasfiber och polyester till en tjocklek av 18 mm och därefter såga till en ersättare för det ruttna småländska träet? Hur säger klassregeln att förstärkningen ska monteras?
Klassregeln saknar definition av bricka. Hur stor får en bricka vara, vilken form får den ha och vilket material får den vara av?
Är det förbjudet att tillverka den förstärkningen i ett mer fukttåligt material än trä? Hur menar klassregeln att förstärkningen ska underhållas så att det går att skota storseglet utan att sittbrunnen rämnar?
Om nu aluminium inte tillåts; Skulle man kunna få laminera samman glasfiber och polyester till en tjocklek av 18 mm och därefter såga till en ersättare för det ruttna småländska träet? Hur säger klassregeln att förstärkningen ska monteras?
Klassregeln saknar definition av bricka. Hur stor får en bricka vara, vilken form får den ha och vilket material får den vara av?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit