Invändig renovering av Mon Ami
Moderator: Moderator
Re: Invändig renovering av Mon Ami
Ok, tack för info! Vad jag ser är inget i vägen utan den verkar sitta fast mot själva taket ovanför, runt förpiksluckan. Lite så att man hoppas att det inte runnit dit något lim eller tätningsmassa när tidigare ägare varit där och donat.
Jag får försöka vidare och se ifall jag hittar någon lösning på mysteriet.
Jag får försöka vidare och se ifall jag hittar någon lösning på mysteriet.
-
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Ort: Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Invändig renovering av Mon Ami
Andreas, min kåpa satt som berget och jag försökte också med våld dra loss den men var till sist rädd för att skada kåpan. Så då började jag kolla alla skruvhålen och det visade sig att det satt ett par avbrutna skruvar som jag inte riktigt upptäkt när jag lossade de andra skruvarna. När det inte fanns några skruvskallar så förutsatte jag att skruven var helt borta men de delarna av skruvarna som satt kvar räckte till för att göra demontaget av kåpan besvärligt.
När jag borrat ut resterna från de gamla skruvarna så var det inga problem att få loss kåpan.
När jag borrat ut resterna från de gamla skruvarna så var det inga problem att få loss kåpan.
Jim - SWE 1842 - Ila
-
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Ort: Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Måla gelcoat
Jag valde att måla skrovet inne bakom hyllorna dels för att det blev lättare att montera skrovmatta och dels för att det är lättare att rengöra en målad yta än skrovmattan. Speciellt där man har matos eller förvarar mat.Awide skrev: ↑15 jun 2022 21:07 Nationaldagen och efterföljande dagar spenderar vi med att måla gelcoat och topcoat där vi inte ska ha skrovbeklädnad. Det är lite knepigt med vädret, ena stunden är det för kallt och i nästa stund för varmt. Vid ett tillfälle har vi otur när det börjar regna strax efter att vi lagt topcoaten, och såklart letar det sig in några droppar genom presenningen. Då är det bara att börja om med slipning och lägga på ett nytt lager. Till slut har vi i allafall fått på tre lager och nu är vi redo att börja klä matta.
Men oavsett hur du gör så är det nu det roliga arbetet börjar och man ser den stora förvandlingen.
Jim - SWE 1842 - Ila
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Ny skrovbeklädnad
Strax innan midsommar plockar vi upp ny vit skrovbeklädnad från SeaSea. Vi väljer att bara klä skrovsidorna vid stickkojerna och förpikskojen. Resterande platser där det suttit beklädnad innan har vi istället målat med gelcoat.
Det funkar helt okej att klä mattan, det kluriga är att få den tajt kring balkarna i skrovet som håller upp hyllorna. Den nya mattan är nog lite tjockare än den förra, och därför lite svårare att forma. Den också lite känslig för tryck, råkar man stödja sig med armbågen blir det snabbt ett märke i mattan. I slutändan blir det ändå rätt bra, och framförallt blir det mycket fräschare jämfört med tidigare matta.
Vi börjar med att stryka lim över ytan som ska kläs.

Sedan sätter vi dit mattan, först vid stickkojerna.

Vid fönstrena.

Och i förpiken.


Det funkar helt okej att klä mattan, det kluriga är att få den tajt kring balkarna i skrovet som håller upp hyllorna. Den nya mattan är nog lite tjockare än den förra, och därför lite svårare att forma. Den också lite känslig för tryck, råkar man stödja sig med armbågen blir det snabbt ett märke i mattan. I slutändan blir det ändå rätt bra, och framförallt blir det mycket fräschare jämfört med tidigare matta.
Vi börjar med att stryka lim över ytan som ska kläs.
Sedan sätter vi dit mattan, först vid stickkojerna.
Vid fönstrena.
Och i förpiken.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Nytt innertak
Med avund har vi sneglat på IF-båtar byggda innan 1972 och deras fantastiskt fina innertak. Vårt innertak är masonit klädd med skrovmatta, medan den äldre modellen (enligt någon på IF-båtforumet) har en pressad masonitskiva med fina panelspår. Lyxigt, tänker vi, det vill vi också ha. Så vi begav oss till närmsta bygghandel och plockade upp ett par paket takpaneler i MDF med liknande utförande som de gamla båtarna.
Vi börjar med att skjuta ihop baksidan av panelerna.

Sedan ritar vi av det gamla taket.


Och sågar ut. De långa sträckorna med cirkelsåg. Tyvärr haveri med hålsågen så vi fick ta till sticksågen för hålen.


Vi gör samma med förpikstaket, som tyvärr verkar ha sett bättre dagar.



Sedan smäller vi upp förpikstaket. Det går rätt smidigt att sätta upp eftersom varje panel är ca 40cm bred och vi kan sätta en panel åt gången. Lite trixande blir det för att få allt på plats. I förpiken var bästa strategin att sätta panel på barbord och styrbord sida, och sedan milt banka in mittenbiten mellan dem.

Sedan ger vi oss på taket i salongen och genast blev det svårare. Strategin för förpiken funkar inte alls här. Vi försöker trycka upp taket i ett svep och det är dels en fantastisk utmaning i statisk styrka, och dels vill panelerna gärna falla isär från varandra. Med en snilleblixt skjuter vi in två järnrör genom fönstrena och låter panelerna vila på dem när vi sätter ihop dem. Sedan trycker vi upp panelerna akterut först och skruvar fast, innan vi jobbar oss framåt.

När vi kommit fram till mastbalken visar det sig att hela stycket är någon millimeter för långt. Vi tar till multitool igen och övertygar taket om att det minsann får plats.

Sen sitter det som en smäck. Vi ska måla vitt över skruvhålen och där de fläkt upp lite färg. Men vi avvaktar med det tills vi vet om vi behöver plocka ner taket igen i närtid.

Men hur går det egentligen med sjösättningen? Jo! Vår ordinarie bryggplats genomgår just nu renovering, vilket såklart är en perfekt ursäkt till sen sjösättning.

Vi börjar med att skjuta ihop baksidan av panelerna.
Sedan ritar vi av det gamla taket.
Och sågar ut. De långa sträckorna med cirkelsåg. Tyvärr haveri med hålsågen så vi fick ta till sticksågen för hålen.
Vi gör samma med förpikstaket, som tyvärr verkar ha sett bättre dagar.
Sedan smäller vi upp förpikstaket. Det går rätt smidigt att sätta upp eftersom varje panel är ca 40cm bred och vi kan sätta en panel åt gången. Lite trixande blir det för att få allt på plats. I förpiken var bästa strategin att sätta panel på barbord och styrbord sida, och sedan milt banka in mittenbiten mellan dem.
Sedan ger vi oss på taket i salongen och genast blev det svårare. Strategin för förpiken funkar inte alls här. Vi försöker trycka upp taket i ett svep och det är dels en fantastisk utmaning i statisk styrka, och dels vill panelerna gärna falla isär från varandra. Med en snilleblixt skjuter vi in två järnrör genom fönstrena och låter panelerna vila på dem när vi sätter ihop dem. Sedan trycker vi upp panelerna akterut först och skruvar fast, innan vi jobbar oss framåt.
När vi kommit fram till mastbalken visar det sig att hela stycket är någon millimeter för långt. Vi tar till multitool igen och övertygar taket om att det minsann får plats.
Sen sitter det som en smäck. Vi ska måla vitt över skruvhålen och där de fläkt upp lite färg. Men vi avvaktar med det tills vi vet om vi behöver plocka ner taket igen i närtid.
Men hur går det egentligen med sjösättningen? Jo! Vår ordinarie bryggplats genomgår just nu renovering, vilket såklart är en perfekt ursäkt till sen sjösättning.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Invändig renovering av Mon Ami
johan swe-1870 skrev: ↑15 jun 2022 21:52 Har ni också ett rektangulärt klämmärke på mitten på mastbalkens fram- och baksida, kanske från ett stort verktyg? Jag ser att er båt ser likadan ut som min gjorde; där är ingen topcoat på mastbalkens mittendel. Jag har funderat på om inte det är ett resultat från hur båten en gång byggdes vid varvet.
Hej Johan, jag glömde halvt bort att kolla detta innan vi började sätta tillbaka taket. Men jag har inte sett något sådant märke på vår mastbalk. Vore intressant att veta varifrån det kom!
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Mer tak och ny ventilation
Så blev det dags att montera det förgjutna taket runt förpiksluckan. Var la vi skruvarna till den nu då? Hmm…

Till slut finner vi rätt skruvar och monterar upp den. Tidigare ägare har gjort en lösning med tunna aluminiumbitar som gör att skruvarna biter bakom den välskruvade lamineringen. Är detta standard?


Den gamle ventilationen var så spröd i plasten att den föll i bitar när vi monterade ner den. Det kanske är ett okej betyg efter 48 års tjänstgöring. Det visar sig att Biltema har en ventilator med samma diameter får hålet som den gamla, och när vi packar upp den visar det sig att den inre delen utav ventilatorn har exakt samma mått och skruvhål. Perfekt!


Den yttre delen visar sig dock inte vara samma, den gamla ventilatorn har fyra hål och den nya tre. Detta är väldigt intressant eftersom den inre delen, både den gamla och nya, har tre hål för montering av den yttre delen. Kanske har någon bytt vår inre del innan, eller så är den yttre delen bytt, eller så är det för att kunna dra åt delen inne i salongen. Frågorna är många och svaren få. Även om Biltemas bling lockar så väljer vi att behålla den gamla ventilatorn, med sina fyra hål. Dels för att den är en del av båten, men främst för att vi slipper spackla de gamla hålen och göra nya i taket.

Vi passar även på att täta skrovhalvorna längs med relingen. Först tejpar vi en kant och sedan smetar vi dit Sikaflex. Många tejpar inte och vi förstår nu varför, tejpen drar med sig sikaflexen. Vi rekommenderar heller inte att gå runt hela båten för att lägga sikaflex, och sedan smeta ut den med fingret för då har den redan börjat härda där du började… Kort sagt blev det fint på vissa ställen och mindre fint på andra. Tät är den i alla fall.


Båten är mer eller mindre klar för att kastas i sjön, men när vi räknar på semesterdagar och det faktum att vi gärna plockar upp båten tidigt på hösten pga blåsig båtplats så landar vi i att behålla båten på land i år. Förhoppningsvis kan vi få ner den tidigare nästa vår och njuta av en lång, stressfri segelsäsong istället.
Till slut finner vi rätt skruvar och monterar upp den. Tidigare ägare har gjort en lösning med tunna aluminiumbitar som gör att skruvarna biter bakom den välskruvade lamineringen. Är detta standard?
Den gamle ventilationen var så spröd i plasten att den föll i bitar när vi monterade ner den. Det kanske är ett okej betyg efter 48 års tjänstgöring. Det visar sig att Biltema har en ventilator med samma diameter får hålet som den gamla, och när vi packar upp den visar det sig att den inre delen utav ventilatorn har exakt samma mått och skruvhål. Perfekt!
Den yttre delen visar sig dock inte vara samma, den gamla ventilatorn har fyra hål och den nya tre. Detta är väldigt intressant eftersom den inre delen, både den gamla och nya, har tre hål för montering av den yttre delen. Kanske har någon bytt vår inre del innan, eller så är den yttre delen bytt, eller så är det för att kunna dra åt delen inne i salongen. Frågorna är många och svaren få. Även om Biltemas bling lockar så väljer vi att behålla den gamla ventilatorn, med sina fyra hål. Dels för att den är en del av båten, men främst för att vi slipper spackla de gamla hålen och göra nya i taket.
Vi passar även på att täta skrovhalvorna längs med relingen. Först tejpar vi en kant och sedan smetar vi dit Sikaflex. Många tejpar inte och vi förstår nu varför, tejpen drar med sig sikaflexen. Vi rekommenderar heller inte att gå runt hela båten för att lägga sikaflex, och sedan smeta ut den med fingret för då har den redan börjat härda där du började… Kort sagt blev det fint på vissa ställen och mindre fint på andra. Tät är den i alla fall.
Båten är mer eller mindre klar för att kastas i sjön, men när vi räknar på semesterdagar och det faktum att vi gärna plockar upp båten tidigt på hösten pga blåsig båtplats så landar vi i att behålla båten på land i år. Förhoppningsvis kan vi få ner den tidigare nästa vår och njuta av en lång, stressfri segelsäsong istället.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2474
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Invändig renovering av Mon Ami
Kul att arbetet går framåt!
Vet inte. Min båt har inga horisontella skruvar alls där i själva lucköppningen, utan dekortaket sitter enbart med vertikala skruvar mot däckets undersida.
Jag tror att Elektroluxventilatorn från början endast fanns med yttre plastkåpa. Sedan blev det möjligt att ersätta den yttre delen med rostfri. Så det kan vara en senare kåpa som har monterats dit.Awide skrev: ↑10 aug 2022 22:21 Den yttre delen visar sig dock inte vara samma, den gamla ventilatorn har fyra hål och den nya tre. Detta är väldigt intressant eftersom den inre delen, både den gamla och nya, har tre hål för montering av den yttre delen. Kanske har någon bytt vår inre del innan, eller så är den yttre delen bytt, eller så är det för att kunna dra åt delen inne i salongen.
Jag valde att lägga en rejäl sträng tätningmassa utan maskeringstejp och sedan forma den med en rundad plastspackel. Som du skriver gäller det att hinna forma innan massan stelnar.Awide skrev: ↑10 aug 2022 22:21 Vi passar även på att täta skrovhalvorna längs med relingen. Först tejpar vi en kant och sedan smetar vi dit Sikaflex. Många tejpar inte och vi förstår nu varför, tejpen drar med sig sikaflexen. Vi rekommenderar heller inte att gå runt hela båten för att lägga sikaflex, och sedan smeta ut den med fingret för då har den redan börjat härda där du började… Kort sagt blev det fint på vissa ställen och mindre fint på andra. Tät är den i alla fall.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2474
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Invändig renovering av Mon Ami
Jag tycker jag ser ett sådant märke på denna bild av din balk: Finns att läsa mer här: https://www.ifboat.se/forum/topic?p=11795#p11795Awide skrev: ↑10 aug 2022 22:21johan swe-1870 skrev: ↑15 jun 2022 21:52 Har ni också ett rektangulärt klämmärke på mitten på mastbalkens fram- och baksida, kanske från ett stort verktyg? Jag ser att er båt ser likadan ut som min gjorde; där är ingen topcoat på mastbalkens mittendel. Jag har funderat på om inte det är ett resultat från hur båten en gång byggdes vid varvet.
Hej Johan, jag glömde halvt bort att kolla detta innan vi började sätta tillbaka taket. Men jag har inte sett något sådant märke på vår mastbalk. Vore intressant att veta varifrån det kom!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Invändig renovering av Mon Ami
Hmm intressant, är InFinit före eller efter 1972? Våra aluminiumlister såg inte standard ut precis...johan swe-1870 skrev: ↑11 aug 2022 13:59 Kul att arbetet går framåt!
Vet inte. Min båt har inga horisontella skruvar alls där i själva lucköppningen, utan dekortaket sitter enbart med vertikala skruvar mot däckets undersida.
EDIT: Ser nu att InFinit har senare segelnummer än oss. Skulle vara kul att veta hur innertaket satt från fabrik.
Aha! Tack, det förklarar en del!johan swe-1870 skrev: ↑11 aug 2022 13:59 Jag tror att Elektroluxventilatorn från början endast fanns med yttre plastkåpa. Sedan blev det möjligt att ersätta den yttre delen med rostfri. Så det kan vara en senare kåpa som har monterats dit.
Ja det låter klokt, detta var samma tips som den lokala glasmästaren gav mig också. Såklart kom tipset efter att vi försökt själva.johan swe-1870 skrev: ↑11 aug 2022 13:59 Jag valde att lägga en rejäl sträng tätningmassa utan maskeringstejp och sedan forma den med en rundad plastspackel. Som du skriver gäller det att hinna forma innan massan stelnar.

Intressant! Nu blir man ju ofantligt nyfiken på hur tillverkningsprocessen gått till.johan swe-1870 skrev: ↑11 aug 2022 14:20 Jag tycker jag ser ett sådant märke på denna bild av din balk.
Finns att läsa mer här: https://www.ifboat.se/forum/topic?p=11795#p11795
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Renoverade fönster och påbörjad tätning
Även vid våra fönster har vi haft läckage. Via en lokal glasmästare har vi fått hjälp att täta om glasen. Då listerna som sitter mellan glas och ram inte tillverkas längre, skar de ut så mycket som möjligt av den gamla listen. Därefter fylldes tomrummet upp med silikon som får agera ny tätning. Tätningen med skrov och ruta löses med en vanlig list för tätning av fönster.


Vi också påbörjat tätning av alla beslag. Det är många beslag som ska tätas... Vi får lov att återkomma med bilder på det när det är klart.
Vi också påbörjat tätning av alla beslag. Det är många beslag som ska tätas... Vi får lov att återkomma med bilder på det när det är klart.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Sen uppdatering
Det har varit dåligt med uppdatering här på sistone, och det beror främst på att vi gärna lägger upp inlägg när vi är färdiga med ett moment. I slutet på hösten hade vi många parallella moment på gång, men inget av dessa hann vi helt färdigt med. Sen kom hösten och kylan.
Vi har i alla fall varit igång sedan början på året men det är frustrerande när vädret är kallt och snön faller. Såhär har det ofta sett ut när vi kommer till båten.

Vi har jobbat en del med att få kylen på plats, ett arbete som visats sig handla om mycket små marginaler. Att få in något fyrkantig i ett skrov utan en enda rät vinkel har visat sig vara ett rejält test på tålamod. Plastningen under sittbrunnsgolvet för hållarna till bordet är perfekt ivägen. Nåväl, snart är vi hamn även med detta projekt. Det ska bara justeras lite till.




Vi har i alla fall varit igång sedan början på året men det är frustrerande när vädret är kallt och snön faller. Såhär har det ofta sett ut när vi kommer till båten.

Vi har jobbat en del med att få kylen på plats, ett arbete som visats sig handla om mycket små marginaler. Att få in något fyrkantig i ett skrov utan en enda rät vinkel har visat sig vara ett rejält test på tålamod. Plastningen under sittbrunnsgolvet för hållarna till bordet är perfekt ivägen. Nåväl, snart är vi hamn även med detta projekt. Det ska bara justeras lite till.




IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2474
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Invändig renovering av Mon Ami
Roligt att se arbete gå framåt!
Det där kommer att bli bra!
Bra gjort att få plats med så stor kylbox därunder.
Det där kommer att bli bra!
Bra gjort att få plats med så stor kylbox därunder.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Invändig renovering av Mon Ami
Tack Johan, härligt att höra!johan swe-1870 skrev: ↑31 mar 2023 19:32 Roligt att se arbete gå framåt!
Det där kommer att bli bra!
Bra gjort att få plats med så stor kylbox därunder.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Påbörjar återmontering av inredningen
Denna helg har vi plockat ner taket i salongen igen. Det har varit lite, lite för stort. Storleken tillsammans med att vi har en något tjockare skrovbeklädnad än original, gjorde att inredningen inte riktigt passade som den gjort innan. Genom att hyvla blott några milimeter på både styr- och babordsidan på taket passar det nu mycket bättre. Vi passade också på att förbereda kabel och hål för fyra stycken spottar i taket.

Med taket väl på plats (igen), kan vi äntligen börja återmontera inredningen. Vi följer delvis monteringsanvisningen som Marieholms bruk gav ut på 70-talet (finns tillgänglig för medlemmar i IF-båtförbundet) genom att montera garderoberna. När dessa är på plats monterar vi förkojen. Det är roligt att återmontera inredningen. Ibland stöter vi på gamla avnötta mässingskruvar men det går att trixa och fixa lite för att undvika dessa. Istället för mässing blir de nya skruvarna i rostfri A4. Det borde hålla i många år framöver.


Med taket väl på plats (igen), kan vi äntligen börja återmontera inredningen. Vi följer delvis monteringsanvisningen som Marieholms bruk gav ut på 70-talet (finns tillgänglig för medlemmar i IF-båtförbundet) genom att montera garderoberna. När dessa är på plats monterar vi förkojen. Det är roligt att återmontera inredningen. Ibland stöter vi på gamla avnötta mässingskruvar men det går att trixa och fixa lite för att undvika dessa. Istället för mässing blir de nya skruvarna i rostfri A4. Det borde hålla i många år framöver.

IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se