Hej! Jag har lovat hjälpa svärmor sälja sin IF-båt eftersom hon pga av hälsoskäl inte kan segla längre
Dock kan jag inte mycket om ämnet och undrar om ni som har koll på läget kan ge mig några råd?
Som
- Vilket pris är rimligt att begära? (se beskrivning nedan)
- Är det vettigare att sälja den "på land" där den ligger nu (Bullandö marina) eller vänta till sjösättning, påmastning etc?
- Nåt annat att tänka på?
Årsmodell 1977, bottenfärg nyligen blästrad och ny epoxy pålagd, kommer bottenmålas med miljövänlig färg nu i mars / april. Mycket fixat, t ex har snickare förstärkt samtliga kojer i sitt- och sovläge, och motor utbytt mot ny Mercury 4-takt utombordare (5 hk) år 2016.
Finns dock en del att fixa, t ex ett mindre läckage från däck (troligen skena eller mantågsfäste), roderpinnen behöver oljas osv. Seglen är i ok skick, finns fock, genua och storsegel. Finns även sprayhood samt sittbrunnstält som båda är i mycket gott skick.
Tacksam för alla tips!
Frågor inför försäljning av IF-båt
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2814
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Frågor inför försäljning av IF-båt
Jag skulle rekommendera att du inte sjösätter innan du har en mycket intresserad köpare. Hen skulle säkert vilja se botten och värdera huruvida epoximålningen är utförd på ett korrekt sätt. Dessutom kanske hen har egna önskemål v.g. den slutgiltiga bottenmålningen, så med den skulle man kanske kunna vänta till alldeles före sjösättning. Till sist, köparen kanske vill ta båten på trailer eller lastbil, och då är det en fördel om den redan står på land.
V.g. värdet är det svårt att uppskatta. De senaste IF-arna har väl sålts för en ringa penning, så värdet kan kanske mera bestämmas av det som följer med. Men ett set segel (fock, genua, stor och spinnaker), sprayhood samt en fungerande motor ska väl alltid ingå i grundpriset. Så om båten är välvårdad och fullt fungerande för övrigt och mastbalken är hel, kanske 10 tusen för båten plus halva kostnaden för bottenbehandlingen, 5 tusen extra för motorn om den fungerar utan anmärkning och är servad ordentligt samt 5 tusen extra för sitttbrunnstältet om det är ett original Rasmusson och fräscht för övrigt. Och för en vit båt med blanka fribord bör du kunna få ut några tusenlappar extra...
Och du ska kunna säga att mastbalken är hel och att det går att spänna riggen ordentligt utan att den genast börjar sagga .....
V.g. värdet är det svårt att uppskatta. De senaste IF-arna har väl sålts för en ringa penning, så värdet kan kanske mera bestämmas av det som följer med. Men ett set segel (fock, genua, stor och spinnaker), sprayhood samt en fungerande motor ska väl alltid ingå i grundpriset. Så om båten är välvårdad och fullt fungerande för övrigt och mastbalken är hel, kanske 10 tusen för båten plus halva kostnaden för bottenbehandlingen, 5 tusen extra för motorn om den fungerar utan anmärkning och är servad ordentligt samt 5 tusen extra för sitttbrunnstältet om det är ett original Rasmusson och fräscht för övrigt. Och för en vit båt med blanka fribord bör du kunna få ut några tusenlappar extra...
Och du ska kunna säga att mastbalken är hel och att det går att spänna riggen ordentligt utan att den genast börjar sagga .....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Frågor inför försäljning av IF-båt
Håller med Marek om hans bedömning både om att det är bättre att sälja på land och hans prisbedömning. Vill bara komma med ett litet tillägg.
I alla fall om försäljningen drar ut på tiden så vi är inne i slutet av april och senare skulle jag börjat med lite vårrustning (bottenmålning är du rendan inne på, men kanske också lite tvätt och polish på fibord, och liknande). Och dessutom fixa till sådana där småsaker som varken kostar mycket i tid eller pengar, men som ger ett positivt intryck. Rena och blanka fendrar och förtöjningsgods ger alltid ett gott intryck.
Detta dels för att båten då ser mer lockande ut (samma tanke som de som gör s.k. homestyling inför försäljning av en bostad), men också för att när säsongen börjar närma sig så känns det antagligen mer lockande som köpare att kunna använda båten (nästan) omedelbart än att först börja med flera dagars arbete innan den kan sjösättas.
Ytterligare en fördel med att båten är fixad är att den kan locka lite mer långväga spekulanter. Om båten ligger 15-30 mil bort och man måste jobba 2-3 dagar med den innan sjösättning lär det bli fråga om många resor eller att kosta på sig övernattning i någon eller några dagar. Kan man slippa sådant gissar jag att det blir lättare att sälja båten.
I alla fall om försäljningen drar ut på tiden så vi är inne i slutet av april och senare skulle jag börjat med lite vårrustning (bottenmålning är du rendan inne på, men kanske också lite tvätt och polish på fibord, och liknande). Och dessutom fixa till sådana där småsaker som varken kostar mycket i tid eller pengar, men som ger ett positivt intryck. Rena och blanka fendrar och förtöjningsgods ger alltid ett gott intryck.
Detta dels för att båten då ser mer lockande ut (samma tanke som de som gör s.k. homestyling inför försäljning av en bostad), men också för att när säsongen börjar närma sig så känns det antagligen mer lockande som köpare att kunna använda båten (nästan) omedelbart än att först börja med flera dagars arbete innan den kan sjösättas.
Ytterligare en fördel med att båten är fixad är att den kan locka lite mer långväga spekulanter. Om båten ligger 15-30 mil bort och man måste jobba 2-3 dagar med den innan sjösättning lär det bli fråga om många resor eller att kosta på sig övernattning i någon eller några dagar. Kan man slippa sådant gissar jag att det blir lättare att sälja båten.
Nils D SWE-3008
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2814
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Frågor inför försäljning av IF-båt
Som Nils D skriver, om man får tid över för detta är småfix alltid bra att göra under tiden man väntar på en köpare. T.ex. kan man passa på att identifiera och täta läckagen under mantågsstöttor, skenor, däcksbeslag och pulpitar, likaså inoljning av rorkulten.
Och vänta inte med att lägga ut båten till försäljning. Annonsera t.ex. på vårt salutorg, vilket är gratis, samt på Blocket...Det kanske redan finns en köpare runt hörnet..
Och vänta inte med att lägga ut båten till försäljning. Annonsera t.ex. på vårt salutorg, vilket är gratis, samt på Blocket...Det kanske redan finns en köpare runt hörnet..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Frågor inför försäljning av IF-båt
Om du vill ha synpunkter på annonsen innan du lägger ut den så tittar jag gärna på den.
Har sålt flera båtar genom åren och kan ju dessutom IF rätt bra.
Skicka i så fall ett utkast till nils@nilsdahlback.se
Nils D SWE-3008