Svenska IF-båtförbundets forum • Byte av storfall - Sida 2
Sida 2 av 2

Re: Byte av storfall

Postat: 30 jun 2020 12:08
av maja
Jag själv använder Admiral Racing till både storfallet och försegel fallet.

Liroslinan som du föreslår får om jag skattat rätt, cirka 20 mm / m röjning vid brottlast, vilket är dubbelt så mycket jämfört med en 5 mm vajer. En 8 mm Admiral Racing Lina har väl betydligt högre brottlast och därmed betydligt mindre röjning vid samma last.

Liroslinan är kanske mera avsedd till t.ex. spinnakerskot än till fall.

Jag hade gamla original vajerfall tills jag bytte för några år sedan, först storfallet och därefter försegelfallet, detta pga att fallen hade nått sin livslängd. Även om det blir en slant vid köptillfället, blir avskrivningstiden lång, kanske 40-45 år för bra grejor.

Re: Byte av storfall

Postat: 30 jun 2020 14:10
av Andreas89
maja skrev: 30 jun 2020 12:08Även om det blir en slant vid köptillfället, blir avskrivningstiden lång, kanske 40-45 år för bra grejor.
Är det så pass lång livslängd på grejerna med god omvårdnad så är det inte så mkt att orda om, det får bli Admiralen. Tack för feedback!

Re: Byte av storfall

Postat: 30 jun 2020 19:15
av maja
Även om man kanske byter nästa gång redan efter halva den tiden, bara därför man vill ha nya och fräscha grejor, så blir det ganska litet pengar jämfört med allt annat. Eftersom det i huvudsak är UV-ljuset som tar kål på höljet, kan det vara klokt att vända fallen efter sisådär tio-femton år. Spar kvittot i din båtpärm tillsammans med alla annan båtdokumentation,så håller du ordning på tiden... 8)..

Re: Byte av storfall

Postat: 30 jun 2020 21:08
av johan swe-1870
Min erfarenhet är att fallen slits mest där de görs fast efter hissning. Mest slits det med avlastare eller råtta, mindre med en knap. Efter mycket segling kan därför höljet bli lite luggslitet just vid fastgöringspunkten. Om höljet sedan till slut brister får du byta fallet. Så tipset om att vända fallet i halvlek är bra, eftersom det flyttar slitaget till ett annat ställe.

Jag tror livslängden är betydligt kortare än 40-45 år. Jag minns inte säkert men gissar att jag fick byta genuafall efter ca 15 år pga slitage. Jag har det fastgjort enbart på avlastare, så det får naturligtvis hög belastning på samma punkt hela tiden.

Ett annat sätt att tvingas köpa nya Admiral Racing fall är att lämna kvar dem på masten efter avriggning på hösten. När jag på våren tog ut masten ur det låsta mastskjulet var alla fall borta. :evil: Sedan dess drar jag ut fallen och tar hem dem direkt efter avriggning varje höst.

Re: Byte av storfall

Postat: 01 jul 2020 10:25
av Andreas89
Ja det är vid avlastare på trimbrädan som fallet som ska bytas ut har raserat. Samt viss tendens till nötning från trissorna i mastens topp och fot.

När jag köper nytt tänkte jag köpa några extra meter så att man utöver att vända i halvlek också kan kapa fallet några cm i änden varannan säsong eller så och flytta nötpunkterna.

Re: Byte av storfall

Postat: 05 jun 2022 15:32
av caisasoze
Halloj! Hjälp! Ska byta fall och lyckades galant med försegelfallet men med storfallet gick det inte alls. Det gamla fallet misstänker jag är ett wire original från 1969. När jag ska dra ur det ur masten fastnar det i toppen. Frågan är om jag vågar knipsa av och fästa löplinan i wire där schackel sitter? och liksom dra in nya fallet åt andra hållet? Det går ju inte att komma in i masten på något sätt, och allt blir ju svårt eftersom jag inte får ur det gamla fallet….

Annan fråga när jag ändå är här. Längd på spinnakerfall? Tips på bra rep till ändamålet? Tack!

Re: Byte av storfall

Postat: 05 jun 2022 21:42
av johan swe-1870
Jag tror det beror lite på vilken mast du har. Om toppen är svetsad går den inte att öppna, men kanske kan du få loss trissan och temporärt få lite större hål. Är det en nyare mast borde det gå att få loss toppbeslaget och ta hand om problemet.

Det borde gå att klippa av öglan på vajern och fästa en draglina i den och dra uppifrån och ner, som du funderar på. Fäst den ordentligt så den inte släpper!

Jag använder 8 mm fall i dyneema av bästa kvalitet för stor- och försegel. Spinnaker kan nog gå med lite enklare eller polyester.

Re: Byte av storfall

Postat: 06 jun 2022 09:18
av IF1426
Du har nu ett storfall med wire och halände sannolikt av polyester, vilket även min IF hade som har Proctormast fr. -73, i ditt fall är det en mast fr. -69 som är en tidigare typ vilket jag inte varit i kontakt med.
Genom topptrissan går endast Wiren igenom och skarvningen till haländen ligger normalt inne i masten nära utloppet mot trissan, när fallet dras ur och kopplas till seglet nere vid bommen
Om trissan från början endast är anpassad för wire och efter flera års användning har trissan slits och spåret har fördjupats ytterligare. Om det är så kommer ett nytt ex. Dynemafall att slitas om spåret är för trångt.
Kontrollera detta, du verkar inte mastat ännu som jag läste i FB, är det som jag misstänker bör trissan bytas ut eller justeras vilket du får återkomma med.
I min mast gick det att dra igenom haländen vid topptrissan och sydde då fast en ledare för att återinföra nytt fall, men efter som det inte verkar gå i ditt fall är det endast att göra som Johan skriver.

L Å Andersson

Re: Byte av storfall

Postat: 06 jun 2022 15:25
av maja
Jag har samma typ av mast som du.

Det sitter en täckplåt över trissans axel. Lossa den och du bör komma åt att ta bort axel och trissa.
Samtidigt kan du passa på att inspektera hjulet som sannolikt är av aluminium om det inte är bytt.

Jag bytte fall för cirka 10 år sedan till dyneema-linor. Jag har inte märkt något onormalt slitage på mina fall under den ganska långa tid som de suttit där. Visserligen var det litet slitet i botten av hjulen, men eftersom vajern väl är 4 eller 5 mm i diameter och dyneema-fallet 8 mm, så kommer väl knappast dyneema-linan ner i botten av hjulet.

Re: Byte av storfall

Postat: 06 jun 2022 16:27
av IF1426
Om det är så att topptrissan är anpassad för wire är det bra förvissa sig om det.
Det måste vara bättre att ett tågvirkes fall ligger mot botten av trissan än nöts mot sidorna i ett för trångt linhjul (trissan), som jag ser det.

LÅ Andersson

Re: Byte av storfall

Postat: 06 jun 2022 18:17
av maja
Linans diameter får inte vara större än hjulets bredd minus någon halv mm.. Jag mätte och tror jag minns att jag fick att hjulets bredd var 10 mm. Vajern har en mycket mindre diameter, men (den gamla) tampen tror jag är anpassad till trissans bredd.

Om man väljer t.ex. 6 mm diameter för sitt nya fall, menar jag att risk finns att fallet kan fastna i glipan vid sidan av hjulet.

Re: Byte av storfall

Postat: 07 jun 2022 19:19
av johan swe-1870
caisasoze skrev: 05 jun 2022 15:32 Halloj! Hjälp! Ska byta fall och lyckades galant med försegelfallet men med storfallet gick det inte alls. Det gamla fallet misstänker jag är ett wire original från 1969. När jag ska dra ur det ur masten fastnar det i toppen. Frågan är om jag vågar knipsa av och fästa löplinan i wire där schackel sitter? och liksom dra in nya fallet åt andra hållet? Det går ju inte att komma in i masten på något sätt, och allt blir ju svårt eftersom jag inte får ur det gamla fallet….

Annan fråga när jag ändå är här. Längd på spinnakerfall? Tips på bra rep till ändamålet? Tack!
Berätta gärna hur det går för dig med byte av fall! Det finns säkert fler som kan få samma problem som du.