Sökningen fann 10 träffar
- 29 jul 2010 21:38
- Kategori: Beslag
- Tråd: Ny teakdurk i sittbrunnen?
- Svar: 18
- Visningar: 30639
Re: Ny teakdurk i sittbrunnen?
Vilken härlig aktivitet det blev här :) Tusen tack för alla bilder och beskrivningar. Jag ska nog försöka mig på att tillverka en sådan där med längsgående ribbor. Den översta verkar lite väl avancerad för mig som valde syslöjd framför träslöjd 8) Men, det blir ett perfekt projekt för vintern då sitt ...
- 23 maj 2010 16:48
- Tråd: Ny teakdurk i sittbrunnen?
- Svar: 18
- Visningar: 30639
Ny teakdurk i sittbrunnen?
När jag köpte min båt fanns ingen teakdurk till sittbrunnen. Jag tycker att det är rätt charmigt med teak och framför allt så försvinner ju smulor och smuts ner och göms därunder 8) Jag har letat och letat men inte hittat någon som vill bli av med sin... Är det någon som har byggt en själv och kan ti ...
- 01 apr 2010 18:26
- Kategori: Skrov
- Tråd: Hur få bort sikaranden?
- Svar: 5
- Visningar: 13779
Hur få bort sikaranden?
Jag har nu under eftermiddagen kämpat med att försöka få bort de gamla rester av sikaranden som finns mellan skrov och däck. Jag har testat med kniv och att skrapa lite med en skruvmejsel, det känns inte speciellt effektivt. Dessutom blir det rester kvar och jag förmodar att jag bör få bort det mesta ...
- 14 mar 2010 15:05
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Kan man kappsegla med rullfock?
- Svar: 9
- Visningar: 19911
Re: Kan man kappsegla med rullfock?
Hej igen, Nu var det ett tag sedan som jag funderade på det här med rullfock men tänkte bara uppdatera om vad jag tillslut bestämde mig för. Efter många telefonsamtal och noga läsning av Medvind så beslöt jag mig för en rulle från Furlex. Önskar jag kappsegla byter jag helt enkelt förstag vilket inte ...
- 12 okt 2009 20:50
Re: Kan man kappsegla med rullfock?
Tack för snabbt svar! Medlem hoppas jag snart vara, väntar på inbetalningskort, så ska absolut läsa artikeln när jag fått till ett lösenord :P Det låter ju bra, jag vill definitivt kunna fortsätta använda mig av min cunningham men det verkar jag ju kunna göra om man använder sig av hakarna... Det är ...
- 12 okt 2009 19:46
Kan man kappsegla med rullfock?
Jag har läst de tidigare trådarna som avhandlar rullfock... Men, kan man kappsegla med rullfock? Är det ok enligt klassreglerna och framför allt hur är seglingsegenskaperna? Jag gillar alla bekvämligheter som en rullfock medför men jag vill fortfarande kunna trimma och ha en rolig samt aktiv segling ...
- 12 okt 2009 19:35
- Kategori: Rigg
- Tråd: Byte av fall, hur gör man i masttoppen?
- Svar: 3
- Visningar: 9749
Re: Byte av fall, hur gör man i masttoppen?
Tack för era svar! Jag ska ta mig en mer ordentlig titt på trissorna... Jag har tittat på lite olika nya trissor och blev rekommenderad trissor i plast, vad tror ni om det? De sa att de skulle slita mindre på fallen.
- 09 okt 2009 06:37
- Kategori: Motor
- Tråd: Hur låser du fast din motor?
- Svar: 12
- Visningar: 28699
Re: Hur låser du fast din motor?
På min gamla motor hade jag ett cykellås, d v s en inplastad mindre kätting och ett hänglås. Jag ansåg inte den motorn speciellt stöldbegärlig, det var inte alltid som jag orkade låsa den överhuvud taget. Men, under den här säsongen var jag tvungen att införskaffa en ny motor och den är fastlåst med ...
- 08 okt 2009 19:06
- Tråd: Mantåg och genua
- Svar: 4
- Visningar: 12439
Re: Mantåg och genua
Jag har mantåg på min båt och har, precis som Johan skrev, mantåget fäst i däcket i fören. Jag upplever inte att seglet fastnar i mantåget på något sätt men däremot sår är det lite problematiskt med skotet. Det ligger mot mantågsstöttan och även mot själva mantåget ibland. För mig är det inget altern ...
- 07 okt 2009 21:23
- Kategori: Rigg
- Tråd: Byte av fall, hur gör man i masttoppen?
- Svar: 3
- Visningar: 9749
Byte av fall, hur gör man i masttoppen?
Jag ska byta fall till storsegel och till genua. Jag har försökt läsa så mycket som möjligt om det och kommit fram till att 8 mm Dynema är att föredra. Men, när jag ikväll mastade av så passade jag på att mäta hjulet som sitter i toppen på masten där fallet går in (kanske det som kallas trissa?) och ...