Sökningen fann 18 träffar

av David SWE 2295
04 aug 2009 23:26
Kategori: Kappsegling
Tråd: OIF-snack, kappsegling
Svar: 3
Visningar: 8725

OIF-snack, kappsegling

Hej på er! Snart, den 22/8, är det dags för nästa kappsegling i IF-cupen. Getfoten och Gäddisregattorna går ju dessvärre samtidigt varför styrelsen i OIF under våren tog beslutet att rekommendera Getfotsregattan. Det har nu kommit fram till oss att vissa besättningar planerar att segla Gäddisregat ...
av David SWE 2295
29 jun 2009 17:34
Kategori: Allmänt
Tråd: forts Förväntansfull
Svar: 3
Visningar: 7584

Re: forts Förväntansfull

Jag vet inte vilken sida av slussen som du avser med efter slussen. Om det är på mälarsidan så finns ju Stockholms SS klubbholme på Rastaholm där det brukar kunna fixa sig med en korttidsplats.
av David SWE 2295
24 maj 2009 19:20
Kategori: Rigg
Tråd: Kick till proctor mast
Svar: 14
Visningar: 20198

Re: Kick till proctor mast

En annan lösning med samma utväxling är en med ett kaskadsystem av enkelblock. Fyra enkelblock (ett brytblock bakom mastfoten + tre för utväxling) blir oftast både billigare, enklare och snyggare (man kan ha tunn spectralina överallt förutom i den tamp man skall dra i) jämfört taljor. Jag har snott d ...
av David SWE 2295
13 maj 2009 22:08
Kategori: Tursegling
Tråd: Barn i IF-båt
Svar: 6
Visningar: 16872

Barn i IF-båt

Hej! Vi har en kille som till sommaren blir ett år. Vi har pratat runt med många om hur man bäst "förvarar" barn under segling. Att använda en cykelbarnstol i ruffnedgången är ett tilltalande alternativ. Har ni erfarenheter om modeller etc? Hur fäster man den på ett bra sätt? Andra varianter? David o ...
av David SWE 2295
28 jun 2008 16:50
Tråd: Förlängd anmälningstid till SM!
Svar: 0
Visningar: 5009

Förlängd anmälningstid till SM!

Tiden för att anmäla sig till SM för den ordinarie startavgiften har förlängts med två veckor. Sista dagen är nu den 14:e juli. Därefter höjs avgiften med 500kr.

Vi ses på Dalarö!
av David SWE 2295
23 jun 2008 11:19
Tråd: SM!
Svar: 2
Visningar: 7283

SM!

Nu är det endast en vecka kvar till den sista dagen för att anmäla sig till den ordinare startavgiften 700 kr. Vi vet att det sitter flera personer ute i landet med planer att delta men som ännu inte har anmält sig. I skrivande stund är det 15 båtar på DBK´s lista. Vi hoppas fortfarande på det dubbla ...
av David SWE 2295
05 jun 2008 16:09
Tråd: SM: anmälan och segellotteri.
Svar: 5
Visningar: 11474

En sådan funktion finns redan på hemsidan. Kolla på "Säsongen 2008" bredvid bilden på Carreran. Listan uppdateras löpande (hur tätt det är vet jag inte). Beträffande lotteriets utformning så är det baserat på våra spaningar att de som placerar sig mot slutet av listan oftast har det största behovet a ...
av David SWE 2295
05 jun 2008 16:05
Tråd: OIF-snack
Svar: 7
Visningar: 14908

Träning inför SM- en kontaktannons

Jag har ju inte riktigt lyckats med att jämka seglingssäsongen med mitt liv på land i år. Med en förödande exakthet så har både flytt av bohag och trolig nedkomst av barn lyckats pricka nästan alla tillfällen till träning i samband med kappsegling, dvs de enda tillfällena som vi i Stockholm samlar et ...
av David SWE 2295
05 jun 2008 15:49
Tråd: SM: anmälan och segellotteri.
Svar: 5
Visningar: 11474

SM: anmälan och segellotteri.

Nu är vi inne i juni och det är inte så långt kvar till SM. Vi vet att det är många som planerat att vara med men som inte ännu har anmält sig. Gör det så kan vi alla se vilka som kommer på DBKs hemsida! Jag tror personligen att de som tvekar snabbt låter sig ryckas med när man inser att det blir mån ...
av David SWE 2295
31 maj 2008 11:50
Tråd: OIF-snack
Visningar: 14908

Jag är svårt avundsjuk på dem som nu seglar Ornö runt! Jag har precis fått en telefonrapport som berättar om värme och sol. Vinden kom till starten bara minuter innan skotten och ökar nu eftersom. Det sista innebär nog att IF-båtarna, som startar bland de första, får svårt att hävda sig i totalen då ...
av David SWE 2295
25 apr 2008 08:25
Tråd: Lidingö runt-dags att anmäla sig!
Visningar: 5005

Lidingö runt-dags att anmäla sig!

Den 10/5 startar kappseglingssäsongen i Stockholm med ett traditionsenligt Lidingö Runt. I nuläget är det 8 IF-båtar anmälda och förutom jag själv så borde ytterligare några stycken dyka upp. LR är ett utmärkt tillfälle att få rosten ur båt och besättning med en lugn, egen start och därefter lagom lå ...
av David SWE 2295
08 jan 2008 21:48
Kategori: Förbund
Tråd: Ny hemsida för OIF
Visningar: 7013

Ny hemsida för OIF

OIF, Ostkustens IF-båtklubb har idag sjösatt sin nya hemsida. Allt är inte klart men det mesta finns att beskåda via länken på denna hemsida. Adressen är den samma som tidigare så ni som har OIF på favoritlistan behöver inte ändra något. Välkomna!
av David SWE 2295
09 dec 2007 12:15
Kategori: Skrov
Tråd: Erfarenheter av knän vid röstjärnen
Svar: 4
Visningar: 10420

Jag noterade vid SM 2006 att vi tvingades justera riggspänningen efter nästan varje segling. Varje gång så var det att dra åt mer. Vi fattade inte riktigt varför förrän någon dag efter SM då man kunde se att vi hade en fin kattrygg i däckslinjen vid röstjärnens infästning, dvs däcket i vilka röstjärn ...
av David SWE 2295
31 okt 2007 19:01
Tråd: IF korpklass?
Visningar: 14844

Jag tror nog att Anders fråga om vem som skrivit att IF-klassen är en korpklass mest var retorisk för att kunna hylla Staffan med besättning för deras framgångar på Mästarnas Mästare. Då andra medlemmar ändå välvilligt letar fram mitt namn så känner jag mig tvingad att kommentera mitt påstående. Som ...
av David SWE 2295
03 maj 2007 18:08
Kategori: Skrov
Tråd: Gelcoat og acetone
Visningar: 15821

Ett annat sätt att är att försiktigt värma med en värmepistol. Plasten lossnar och mjuknar då tillräckligt för att man skall kunna dra eller pilla bort den. Viktigt är då att man inte försöker för varmt och/ eller för länge på bångstyriga områden då man kan skada gelcoaten med för mycket värme. Passa ...