Sökningen fann 26 träffar

av dirk
17 maj 2023 11:33
Kategori: Skrov
Tråd: Trä i skada på kölens bakkant
Svar: 17
Visningar: 8000

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Hej! Lite i samma andas barn. Upptäckte sprickan (se bilden) vid skrapning av snäckor sedan rann det vatten fast det inte hade regnat och båten varit på land hela vintern... Jag hade helst bara velat spacklat med Watertite från International. Men om det nu är trä inuti så kommer det jag vara svårt at ...
av dirk
01 jul 2017 20:36
Kategori: Rigg
Tråd: Bartels förstagrullsystem
Svar: 2
Visningar: 9027

Re: Bartels förstagrullsystem

Tack för snabbt svar, Marek!

Dirk
av dirk
30 jun 2017 13:34
Tråd: Bartels förstagrullsystem
Svar: 2
Visningar: 9027

Bartels förstagrullsystem

Hej, Jag har funderat på att köpa ett förstagsrullsystem med ändlöslina från Bartels och är i kvalet och valet om rullsystemet ska sitter ovanför eller under däcket. Furltech i Danmark har jag inte kunnat hitta längre… Jag är inte någon kappseglare men tänkte utrusta båten så att den kanske kan använ ...
av dirk
29 okt 2015 00:50
Tråd: Vantinfästning i masten
Svar: 4
Visningar: 11001

Vantinfästning i masten

Hej! Kan man skruva loss vantarna från masten? Jag har hittills alltid tagit bort bult och splinters som fastgör vanten i något gaffelliknande föremål. Denna gaffelliknande infästning verkar sitta fast i masten med en skruv. Jag har dock inte vågat skruva loss denna eftersom jag inte vet hur det ser ...
av dirk
08 jun 2012 23:09
Kategori: El
Tråd: VHF-antenn med vindvisare
Svar: 25
Visningar: 43086

Re: VHF-antenn med vindvisare

Hej, min båt har sedan tidigare en VHFantenn med windex på en protoktormast med sned masttopp. För installation har en av de förr ägarna med fixat dit en avlång platta ovanför masttoppen. Han hade ambitionen att segla båten till sitt vinterställe i Florida. Båten är kvar i Sverige och lika så är plat ...
av dirk
15 apr 2012 21:39
Kategori: Skrov
Tråd: Renovere vattenlinjefärg
Svar: 8
Visningar: 15510

Re: Renovere vattenlinjefärg

Hej, även jag jobbar med vattenlinjen just nu. Jag skulle gärna vilja anlägga en ny. Den gamla vita gick delvis av vid spolning. Jag håller just nu på att skrap bort den gamla vit färgen, vilket är ganska svett drivande. Det kommer fram lite olika lager. Underifrån finns det en gul gelcoat, en röd fä ...
av dirk
10 feb 2012 15:58
Kategori: Beslag
Tråd: Winchhöjd på rufftak
Svar: 9
Visningar: 19424

Re: Winchhöjd på rufftak

Tack för synpunkterna, Maja och Johan!
av dirk
09 feb 2012 14:27

Re: Winchhöjd på rufftak

Jag använder också genuablocken för omleding av skotet. Annars blir det nog omöjligt att leda till wincharna på något vettigt sätt. Maja, förstår jag rätt att du leder skoten från din stora fock först till fockskenan som sitta nära ruffen och sedan till något block på den inre genuaskenan och däreft ...
av dirk
08 feb 2012 22:33

Winchhöjd på rufftak

Hej, jag ska placera underdrivna Andersenwinchar på rufftak. Jag tänkte segla främst med den nya focken och en fockskena placerad längre in intill ruffen. Här undrar jag lite om höjden av underläggsplattan och råttplaceringen. Jag har sett olika höjda på underlägsplatan. Finns de någon optimal höjd o ...
av dirk
16 okt 2011 22:43
Kategori: Segel
Tråd: segel
Svar: 5
Visningar: 15538

Re: segel

Tack för alla inlägg!

Då luter det nog åt racingsegel. Jag får lära mig att rulla dessa och hitta ett lämpligt vinterförvar, helt enkelt...
av dirk
10 okt 2011 19:08
Kategori: Segel
Tråd: segel
Svar: 5
Visningar: 15538

segel

Hej, nu när hösten är här har jag funderat på att skaffa nya segel. Segel fungerade hyfsat bra under ensamseglingen i Öresund där jag var nästa lika snabb med gammaldagsfocken som en dansk späckhuggare (som kanske var lite långsam) på halvvind vid cirka 8m/s. Sanningen kom dock fram i det lokal klubb ...
av dirk
19 sep 2011 18:41
Kategori: Lyft
Tråd: Suitable Trailer
Svar: 1
Visningar: 8115

Re: Suitable Trailer

Hi! These germans transported their IF-boat from germany to spain by trailer in order to sail over the atlantic http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=892 Here is a picture of their trailer http://www.if-boot.de/cataloge/11_fira/images/8.html Unfortunately, I could not figure out how to ...
av dirk
16 jul 2011 18:27
Tråd: LED-lampor
Svar: 27
Visningar: 47869

Re: LED-lampor

En modern kyl med kompressor drar väl ungefär 5-6 watt i genomsnitt... Min billigkylbox från storhandeln behöver 33W för kylningen vilket nog borde vara lika med cirka 3Ah i strömförbrukning. Det lär då inte räcker så långt, om kylningen ska vara på dygnet runt... Möjligt att det är kablarna som luk ...
av dirk
15 jul 2011 18:21

Re: LED-lampor

Tack för svaren, Johan och Marek! Jag har själv en Marin Tudor på 70Ah och laddar med en modern CTEK från Mekonomen som borde motsvara M200 i Marinhandeln. Har upplevt att det luktade lite under laddningen både hemma och i båten, därav frågan om gasbildningen. Jag kommer att prova med en mindre kylbo ...
av dirk
14 jul 2011 20:00

Re: Kyl

... Ca varannan natt behöver jag då ladda från 230V-eluttag i hamn. Det funkar här i syd där det saknas naturhamnar. Jag undrade vilken Ah kapacitet det är på din batteri som kan försörja kylen i 1-2 dygn och tänkte höra hur du gör med laddningen nattetid. Eftersom min batteri finns i förpiken är ja ...