Sökningen fann 32 träffar

av S1811
27 feb 2017 20:39
Kategori: Skrov
Tråd: Orginal galler rufflucka
Svar: 1
Visningar: 6307

Orginal galler rufflucka

Hej, Efter mycket letande fann jag till slut original gallret till IF luckan till min 1974 års båt. Mått, skruvhålens placering mm. allt stämmer. Är ett galler som används av Tyska husbils tillverkare för kylskåps installationer. Kostar 93 SEK och finns här: http://www.campinggrossisten.se/f%C3%B6ns...
av S1811
10 dec 2016 00:09
Kategori: Lyft
Tråd: Uppdragningsvagn.
Svar: 6
Visningar: 13270

Re: Uppdragningsvagn.

Hej,

Den vagn vill jag gärna se på bild.
Hur ser rampen ut?
Måste vara brant och lång antar jag.

Ser fram emot dina bilder och lite data på rampen.

Mikael
av S1811
17 nov 2016 23:24
Kategori: Annat
Tråd: Renovering av InFinit
Svar: 217
Visningar: 248586

Re: Invändig renovering av InFinit

Grymt imponerande! Kul när någon orkar renovera på riktigt! Övervägde du grp balken? När jag började läsa tänkte jag 300 skum som kärna. En alu platta ca 20 mm tjock 120x240 tryckt i epoxy spackel direkt under mastfoten. Låda med samma dimensioner som orginalet laminerad i 450 matta, ferreti, rowing...
av S1811
17 sep 2016 23:55
Kategori: Lyft
Tråd: Transport av mast
Svar: 3
Visningar: 12291

Re: Transport av mast

Det var rätt åt betalbommen!

Håller helt med om din metod.
Det är inte fel att sätta i bogser öglan fram på bilen för att sätta spännband och tamp igenom.
Bak finns ju alltid dragkroken.

Mvh Mikael
av S1811
06 jul 2016 19:17
Kategori: Skrov
Tråd: Mått rufflucka
Svar: 23
Visningar: 36498

Re: Mått rufflucka

Hej,

Hittar du ett galler som passar så är jag intresserad av inköps stället.

Mvh Mikael
av S1811
06 jul 2016 16:01
Kategori: Motor
Tråd: Manual till Johnson 2-takt 6 hk
Svar: 2
Visningar: 13946

Re: Manual till Johnson 2-takt 6 hk

Hej,

Finns här och kostar troligen ngt:

https://www.outboardbooks.com/index.cfm

Kan finnas här och kostar inget:

http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1 ... c6d9ab44e7


Mvh Mikael
av S1811
05 jul 2016 00:33
Kategori: Rigg
Tråd: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?
Svar: 49
Visningar: 85317

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Hej alla, Mycket blir det när man startar en renovering... När det gäller röstjärn var min båt troligen normal, dvs rätt kass. Toppvanten har inte varit moment dragna utan har suttit fix i alu plattan under däck. Hålen upp till däck vat väldigt likt en tratt med 8 mm respektive 10 mm utgångshål, dvs...
av S1811
29 jun 2016 21:37
Kategori: Rigg
Tråd: Röstjärn under OCH över vants röstjärn
Svar: 2
Visningar: 8346

Re: Röstjärn under OCH över vants röstjärn

Hej Johan, Hårt seglad är nog rätt begrepp. Vad jag kan tänka mig är att BB toppvants röstjärn kanske är ett vinklat beslag. Det syns ingen deformation av öglan, ej heller sprickbildning i svetsen mot skruven. En möjlig orsak är att båten går under en brygga som träffar vantet lågt då skulle böjning...
av S1811
27 jun 2016 23:58
Kategori: Rigg
Tråd: Röstjärn under OCH över vants röstjärn
Svar: 2
Visningar: 8346

Röstjärn under OCH över vants röstjärn

Hej, Har beställt för någon dag sedan de Danska under vants röstjärnen. De kom i dag, det blir bra. Kände att jag ville kolla topp vantens också BB sidan. Det blev mindre bra... BB var löst, små sprickor i GRP nosen i däcket. När jag plockade bort järnet var det ett 14-16 mm hål för ett 10 mm järn. ...
av S1811
21 jun 2016 21:27
Kategori: Rigg
Tråd: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?
Svar: 49
Visningar: 85317

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Hej Johan, De extra röstjärnen sitter lite längre mot båtcentrum och ganska nära toppvanten. Förre ägaren satte stropparna där i hop med centrumlyften. Jag använder sling ok och spel ggr 2 för upptagningen, mitt båthus är för lågt i tak för centrumlyft. Toppvantets röstjärn skall jag fixa till med e...
av S1811
20 jun 2016 23:58
Kategori: Rigg
Tråd: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?
Svar: 49
Visningar: 85317

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Hej, Är det bara undervanten som är problem? På min båt sitter det också ett par extra röstjärn mellan topp och undervanten för att sätta spinnacker suggorna i. Under däck sitter en stor 10 mm aluplåt i Sika för att fördela ut krafterna. Mitt BB topp vants röstjärn är löst och däcket har spruckit li...
av S1811
20 jun 2016 22:53
Kategori: Skrov
Tråd: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?
Svar: 23
Visningar: 39846

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Instämmer, Väldigt snyggt! Jag ligger klart efter i min tidsplan. När det gäller tätningens borttagande testade jag med en tampskärare, dvs en värmekniv nu i helgen. Det verkar gå bra, konstigt nog brinner/ryker inte den gamla massan. Blir vasst stämjärn för finputsen. Skall köra en trycklufts drive...
av S1811
20 jun 2016 22:36
Kategori: Skrov
Tråd: Gamla fock skenor
Svar: 0
Visningar: 5192

Gamla fock skenor

Hej alla, För mig blev det ännu en tokrenovering, denna gång av IF:en. Som ett litet sidojobb bytte jag ut original kryssfock skenorna då jag saknade travare till originalen. Dröm om min förvåning när jag skulle ta bort de gamla skenorna. På min båt byggd 1974 är skenorna satta med genomgående skruv...
av S1811
27 mar 2016 22:17
Kategori: Skrov
Tråd: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?
Svar: 23
Visningar: 39846

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Hej Staffan/Helena Jo det skall gå att köpa Sims även hos Hjertmans nu. Vi är ett gäng Segmo gubbar so har tjatat rätt hårt några år... Det kommer att gå åt lite mer grejor för en fin skarv. Tack för infon i tråden om att det går åt två tuber till en IF. Det blir lite bilder och material lista till ...
av S1811
25 mar 2016 22:08
Kategori: Skrov
Tråd: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?
Svar: 23
Visningar: 39846

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Hej, Det finns en fabrikant som heter "Sims" de gör, min bedömning, de bästa produkterna. Vida överlägsna Sikaflex. Sims har en vit som förblir vit även vid solljus. Jag har testat under ca 10 år deras vita, grå och svarta. Kanonprodukter limmar väldigt bra, håller färgen. Kostar några 10;...