Sökningen fann 15 träffar

av Kristensson
22 sep 2021 17:30
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Jodå. Jag har försökt och till viss del lyckats öppna upp den (bilden tagen vid leverans, utan yttre påverkan.) Då jag inte har tillgång till verkstad, var det ganska svårt att öppna käftarna på "kulorna" som ska styra repliket. En kraftig skruvmejsel och ett mothåll gjorde saken bättre......
av Kristensson
17 sep 2021 11:59
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Läst lite om spindlarna... Intressant lösning med flaskborsten. Smart. Undrar lite varför det plötsligt är så många spindlar (har två gastar som lider av arachnofobi) förstår av inläggen att det inte varit lika vanligt förr. De bygger sina nät överallt, till och med på utombordaren, vilket borde var...
av Kristensson
16 sep 2021 15:06
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Hade för övrigt ett litet annat problem med att hissa storen. Var ute med min son i finväder och när jag hissade storen stannade den en halvmeter innan den nådde masttoppen. Trots flera försök gick seglet i beknip så fort det nådde en viss punkt. Förstod ingenting. Ett par dagar senare testade vi at...
av Kristensson
16 sep 2021 10:47
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

IMG_1509.jpeg
IMG_1509.jpeg (74.01 KiB) Visad 7619 gånger
Så här ser segelinföraren ut. Har testat den några gånger men beslutat att inte använda den mer. Som synes är det väldigt tätt där segelduken ska passera – vilket skapar onödig friktion även när jag hissar. Halning funkar inte heller så bra, av samma anledning.
av Kristensson
18 jul 2021 19:35
Kategori: Annat
Tråd: Hur funkar spisen?
Svar: 7
Visningar: 14301

Re: Hur funkar spisen?

Borde gjort det, testat spisen på land. Helt rätt. Som gammal campare och fjällvandrare är jag van vid spritkök. Tänkte att det ska väl funka efter test... Försökte ta loss brännarna för att fylla dem – gick inte, vilket borde vara en varningssignal. De har förmodligen modifierats eller blivit ett m...
av Kristensson
18 jul 2021 17:44
Kategori: Annat
Tråd: Hur funkar spisen?
Svar: 7
Visningar: 14301

Re: Hur funkar spisen?

[image] IMG_1410.jpeg [/image] IMG_1410.jpeg Testade vår spis igår för första gången. Av samma fabrikat och ungefär lika gammal. Kardanupphängd. För att testa fyllde jag behållarna försiktigt med några centiliter rödsprit och tände på efter att torkat bort överflödig vätska – Det sa WOFF! och börjad...
av Kristensson
10 jul 2021 20:29
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Tack Johan, det är väl i de tankebanorna jag funderar över. Segel och motor. Vi ligger med stolpar, inte Y-bommar. Avståndet mellan stolparna är 2,22 meter, så det är lite tufft att gå ut och in med en IF som är... 2,20 meter bred. Så vi försöker, hala oss ut med rep på sidan, inte alltid det lyckas...
av Kristensson
10 jul 2021 17:33
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Aj, då. Hade ju varit fint att prova! Kul att vi är grannar! Nu är anordningen på väg från västkusten, så jag måste nog lösa ut den. Vi tar en bit i taget. Om det är något jag lärt mig från mina erfarenheter på sjön – är det att vara vaksam, försiktig. Kolla. Inte ta något för givet. Så när vinden l...
av Kristensson
10 jul 2021 11:59
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Jo, tanken har slagit mig att hissa i hamn, men det är lite bökigt. Vi ligger i Borstahusen; inloppet är smalt och skymt både på in-och utgående. Den norra pirarmen skymmer dessutom sikten för allt utan master, inklusive den kommersiella trafiken - Fiskebåtar.Vid södra piren ligger en sandbank som s...
av Kristensson
09 jul 2021 16:10
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Ska testa med torrsilikon, allt som får ner friktionen är väl bara av godo!
av Kristensson
09 jul 2021 16:03
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Karolina och jag köpte båten i mitten av mars detta året. Vi har väl varit ute en tio-tolv gånger sedan dess. Vår erfarenhet är alltså lite begränsad, även om vi båda gastat tidigare. När vi går mot sjön och fören stampar i vågorna behöver jag få upp storen så fort som möjligt. Jag har en gammal pis...
av Kristensson
09 jul 2021 14:53
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Håller med Andreas, det finns även hos mig en estetisk bakgrund till mitt beslut att fortsätta med repliket. Tycker det är snyggare helt enkelt. Bra idé med torrsilikon! Hur applicerar du? På liket?
av Kristensson
09 jul 2021 13:00
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Tack till dig också Marek. Kanske blir det så att jag lämnar in seglet till Edman i höst för att sätta i travare... Dock gillar jag repliket, det känns genuint och tidsenligt, så jag har nu beställt en segelinmatare så får vi se hur det funkar. Det kostar 735 spänn och det kan det vara värt för att ...
av Kristensson
09 jul 2021 07:59
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

Re: storsegel med replik

Tack för tipset!
Har kollat in länken du skickade och det var väl något liknande jag hade i tankarna.
Hör av mig om funktion och montage.
av Kristensson
08 jul 2021 12:18
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25429

storsegel med replik

Hej seglare! Är nybörjare tillsammans med Karolina och hunden Molly, som är livrädd för vatten men har lärt sig att gilla Augusta, vår båt. Min fråga är om det finns någon slags anordning för att mata in mastliket i storen utan att jag behöver stå på fördäck och hissa. Repliket kommer ju lätt i bekn...