Sökningen fann 25 träffar

av M??rtenNilsson
18 apr 2024 00:57
Kategori: Rigg
Tråd: Byte av storfall
Svar: 33
Visningar: 37792

Re: Byte av storfall

Jag är rätt så trygg med min pålstek. Men sätter man inte den runt en schackel och då behöver man inte göra ny knop varje gång?

För längd på repet tar jag då mastens längd x 2 + sträckan från mastfot till råttan + nån meter?

Nån som har ett längdmått?
av M??rtenNilsson
06 apr 2024 22:54
Kategori: Rigg
Tråd: Byte av storfall
Svar: 33
Visningar: 37792

Re: Byte av storfall

Hej på er

Om jag nu väljer 8 mm Admiral Racing, hur många meter skall jag köpa för stor respektive förfallet?

Förtydligande: nu har jag rep + vajer istället kommer jag få ett enda långt rep. Hur gör jag i den ändan där jag skall haka i seglet? Slår jag en pålstek i en schakel? Nån som har bild?
av M??rtenNilsson
06 apr 2024 15:06
Kategori: Skrov
Tråd: Vatten kommer ut när jag tar bort silikon vid däckskarven
Svar: 4
Visningar: 841

Re: Vatten kommer ut när jag tar bort silikon vid däckskarven

Tackar för tipsen. Jag sätter silvertejp nu och sen Tec7 när solen tittar fram.
av M??rtenNilsson
31 mar 2024 18:14

Re: Vatten kommer ut när jag tar bort silikon vid däckskarven

Som svar på min egen fråga så tror jag att jag bara lägger tillbaka en enkel silikonsträng och påbörjar arbetet ånyo till våren när väderleksrapporten lovar några soldagar. Då tar jag bort all silikon, låter det torka ut, kanske med avfuktare i båten och några dagar senare lägger jag på Sikaflex.
av M??rtenNilsson
31 mar 2024 16:57

Vatten kommer ut när jag tar bort silikon vid däckskarven

Hej på er. Har precis avlägsnat silikon vid däckskarven. Det kommer ut lite brunt vatten. Min tanke är att lägga på Sikaflex. Nu har jag ett litet dilemma. Båten står utomhus. Helst hade man velat att det skulle få torka ur lite. Men om det börjar regna kommer det bara komma in mer vatten. Går det öv ...
av M??rtenNilsson
30 mar 2024 23:05
Tråd: Slang till självläns
Svar: 8
Visningar: 2216

Re: Slang till självläns

Hur ofta skall man byta dessa? Egentligen ger era eventuella svar mig ingen guidning då jag inte vet när mina senast blev bytta. Hur kan man inspektera vilket skick de är i?
av M??rtenNilsson
05 mar 2023 12:20
Tråd: Vatten i lampan i mitten av kajutan
Svar: 13
Visningar: 3604

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Är nästa steg att skruva loss hela luckgaraget? Det låter som det. Jag åker ner och börjar. Åker utomlands imorgon och får planera så jag hinner få tillbaka allt
av M??rtenNilsson
04 mar 2023 18:25

Jag provade att hälla in ett dricksglas med vatten uppe på luckan så det rann in i glipan och föröver. Det började direkt droppa från taket. Jag lösgjorde det mesta av innertaket. Hällde lite till. Ser hur det börjar droppa men kan inte lista ut var det tar sig igenom. Ser ut som det rinner rakt igen ...
av M??rtenNilsson
26 feb 2023 11:20

20484DBE-C23D-4840-B4B4-35B2C8AB4A0C.jpeg Nu ligger nog bilden bilagd. Tackar för tipsen. Den hamnar på högkant och säger inte så mycket. Marek ger instruktionen om hur man plockar ner hela taket. Det är nog bara sb garderobsfront. Vad är vidare förslag? Skall jag ta mig ner när det ösregnar plocka ...
av M??rtenNilsson
25 feb 2023 16:41

Listar inte ut hur man laddar upp bild. Har lösgjort innertaket mot aktern. Det finns droppar uppe i taket dvs rejält med fukt. Istället för att montera ner det kan jag inte gå över alla infästningar och genomföringar och täta med Sikaflex? Tänkte skruva fast taket igen och lösgöra mot fören för att ...
av M??rtenNilsson
11 feb 2023 23:12

Vatten i lampan i mitten av kajutan

Hej på er Tidigare fann jag vatten i alla mina fack under britsarna i salongen. Det hade runnit över och jag hade cirka 5 cm vatten i bakre kölsvinet. Jag läste våra trådar och antar att jag måste gå över slla däcksgenomföringar samt fogen runt båten. Idag fann jag vatten i lampan i mitten av kajutan ...
av M??rtenNilsson
28 sep 2022 01:30
Kategori: Tursegling
Tråd: Världsomsegling med en IF
Svar: 1
Visningar: 6773

Världsomsegling med en IF

Pratade med Göran på Marieholm idag. Han berättade att en snubbe från San Francisco seglat jorden runt med en IF. Jag blev väldigt nyfiken. Nån som vet vart man kan läsa mer om detta äventyr?
av M??rtenNilsson
15 aug 2022 00:24
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 78
Visningar: 110366

Re: Installation av solpanel

Hej Johan Jag är inte tillräckligt kompetent för att förstå djupdykningar om dioder samt parallell el seriekoppling. Jag tror jag har samma regulator och solceller som du har; Victron Energy BlueSolar MPPT 75/10 respektive Sunbeam T21F Solar Panel / 21 W. Kan jag då lungt köra på att koppla de båda p ...
av M??rtenNilsson
28 jul 2022 02:08
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 78
Visningar: 110366

Re: Installation av solpanel

Hej på er.Jag har nu köpt Sunbeam T20F Solar Panel / 21 W. Dioder låter som en vettig investering. Sunbeam föreslår parallell koppling men Johan väljer serie..? Vilket bör man välja? Vart köper man bypass-dioder eller back-dioder?
av M??rtenNilsson
15 jul 2022 19:19
Tråd: Översyn av Elsystem
Svar: 14
Visningar: 10423

Re: Översyn av Elsystem

Nu har jag googlat överallt, mest på vårt kära IF forum och tagit sats för att dra in el i båten. Förra ägaren som blivit min mest trogna gast hade varken toa, kök, vatten eller el. Detta är egentligen också min filosofi men jag vill gärna ha tillgång till den där röda knappen på VHF:en om jag skall ...