Sökningen fann 243 träffar
- 17 sep 2023 12:23
- Kategori: Skrov
- Tråd: Installera mantåg och pulpet
- Svar: 3
- Visningar: 1676
Re: Installera mantåg och pulpet
Det finns rätt många IF:ar som redan har mantåg, eller i alla fall fästen för mantåg (eftersom många monterat bort mantågen), så jag skulle rekommendera dig att i första hand leta efter en sådan som redan har dem så du slipper arbetet med att montera fästen. Det brukar alltid finnas en massa saker m...
- 21 jul 2023 09:42
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Väldigt lovgirig
- Svar: 2
- Visningar: 363
Re: Väldigt lovgirig
En IF är enligt min erfarenhet inte lovgirig i lätt vind och medelvind. Kanske snarare lite för neutral på rodret i svaga vindar. Så något är inte som det skall vara om din båt är så lovgirig som du beskriver den. Frågan är vad som orsakar lovgirigheten. Det vanligaste svaret på en frågan är att seg...
- 09 jul 2023 20:55
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Organisera akterstuv
- Svar: 5
- Visningar: 602
Re: Organisera akterstuv
Som Marek skriver finns det ingen standardlösning här. Vissa, som jag, har en motorbrunn. Oftast inplastad sedan många år tillbaka. En vanlig lösning inte bara i en IF utan i andra båtar i samma storlek är att ha något slags plastlådor för förvaring. De gamla drickabackarna är perfekta eftersom de h...
Re: Landström
Vet inte om det är rätt att göra som jag gör, men jag har alltid båten kopplad till landström när den ligger vid bryggan. Har visserligen ett par solceller på akterstuvens luckor, men eftersom jag har kylen på hela sommaren för att slippa släpa mat fram och tillbaka och solcellerna inte riktigt orka...
Re: Segel
Sy tycker jag du skall göra. Andra har kanske andra uppfattningar ... och då lär det väl märkas här på foumet :-) ... men för mig är tjepning av segel en kortsiktig nödlösning som är bra för snabba lagningar i mer eller mindre akuta situationer, och för att då hindra skadan att bli värre. Rekommende...
- 07 jun 2023 19:35
- Kategori: Beslag
- Tråd: Lås till rufflucka
- Svar: 6
- Visningar: 4000
Re: Lås till rufflucka
När låset till ruffluckan gick sönder på min H-båt för drygt 20 år sedan var det inget problem att köpa ett nytt likadant från en välsorterad båttillbehörsbutik. Kollade nyss på Hjertmans som hade 300 olika låsprodukter. Förhoppningsvis finns det ett där som motsvarar dina behov. Eller hos någon ann...
- 07 maj 2023 11:51
- Kategori: Annat
- Tråd: maxlast i akterstuven "trunken"
- Visningar: 819
Re: maxlast i akterstuven "trunken"
Har du funderat på att placera batterierna i kölsvinet istället, eller använder du det för annat så den lösningen inte fungerar. Min båt hade två vanliga frididsbatterier på 75 aH i akterstuven när jag köpte den, men jag flyttade ner dem i kölsvinet. Innebar dragning av kabel till akterstuven efters...
- 09 dec 2022 10:35
- Kategori: Segel
- Tråd: Integrerat bomkapell
- Svar: 6
- Visningar: 5086
Re: Integrerat bomkapell
Min IF hade lazy-jacks när jag köpte den. Men trots en initialt positiv inställning, eftersom jag trodde det skulle underlätta för mig när jag seglade själv, monterde jag snabbt bort dem. Anledningen var att när jag ensamseglar och sätter segel eller tar ner segel när jag går för motor långsamt mot ...
- 11 okt 2022 18:25
- Kategori: Skrov
- Tråd: färgkod 301 (orange)
- Svar: 5
- Visningar: 1512
Re: färgkod 301 (orange)
Jag har för mig att jag hört eller läst, men har ingen källhänvisning nu, två saker som kanske kan ge en förklaring till varför det blivit lite rörigt med färger och färgkoder. Dels att köpare under något eller några år kunde beställa andra färger än standardsortimentet. (Men varför man skulle vilja...
- 28 sep 2022 13:57
- Tråd: Hyllor i förpiken, Lagunabord
- Svar: 8
- Visningar: 4338
Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord
Tack Marek och Nils för svar! Betr Lagunabordet så hade jag det i min Smaragd, och tänker nog som Nils vad gäller IF. Din bild visade var du hade fästet i ruffen! Var har du fästet i sittbrunnen? Förresten så har även min IF den lilla bänken/bordet mellan kojerna! Mvh Joar IF 2353 Kazuri Fästet i s...
- 23 sep 2022 18:26
- Tråd: Hyllor i förpiken, Lagunabord
- Svar: 8
- Visningar: 4338
Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord
V.g Lagunabord så är min uppfattning att detta inte har några fördelar gentemot originalbordet, mer än att det är en standardprodukt som man kan köpa om man saknar bord. Jag delar inte Mareks uppfattning om Lagunbordet. Till skillnad från originalfästena kan man med Lagunbordets fäste snabbt svänga...
- 15 sep 2022 19:50
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Funderingar inför köp av IF-båt
- Visningar: 5396
Re: Funderingar inför köp av IF-båt
Håller helt med Maja om att det bästa du kan göra är att söka kontakt med någon som seglar IF. Jag bor i Östergötland och min båt ligger fortfarande i vattnet och det finns två till på min brygga så finns du i närheten av mig ställer jag gärna upp. Annars kan du kanske kontakta den lokala klubb som ...
- 29 aug 2022 19:56
- Kategori: Motor
- Tråd: M26 byte till elmotor
- Svar: 34
- Visningar: 21515
Re: M26 byte till elmotor
Jag tror inte att det skulle få plats en foldingpropeller i den lilla öppningen. Jag tror du har helt rätt i detta. Någonstans, möjligen i en tråd på detta forum men jag har inte hittat den, har jag sett en bild på en IF-E på land där man såg att ägaren gjort ett större hål i rodret för att få plat...
- 06 aug 2022 09:57
- Tråd: Synpunkter på Selva med elstart?
- Svar: 4
- Visningar: 5762
Re: Synpunkter på Selva med elstart?
Tack för svar som uppmuntrar att gå vidare med detta. Informationen om Selvas motorer är svår att finna på nätet och inte alltid konsekvent när man hittar den. Men enligt minst en webbsida jag varit på finns också Selva liksom Mercury med en Sail-version med bl.a. annan stigning på propellern och mö...
- 05 aug 2022 12:19
- Tråd: Synpunkter på Selva med elstart?
- Svar: 4
- Visningar: 5762
Synpunkter på Selva med elstart?
Jag har en Mercury Sail till min IF. Är mycket nöjd med motorn som sådan, men saknar efter ett par axelskador två egenskaper: elstart och fjärrkontroll. Fjärrkontroll går att eftermontera även om det är dyrt. Men inte elstart. Kombinationen finns vad jag kan se på de vanligaste märkena (Mercury, Yam...