Sumlog
Moderator: Moderator
Sumlog
He. Har demonterat min gamla sumlog (säkert original) som var trasig när jag köpte båten. vajern verkar ok, jag tror att ngn sorts slirkopplng nn i själva instrumentet är trasigt, för visaren verkar ha löpt amok och snurrat så att den böjts. Hursomhelst behöver jag komma in i eländet. Hur gör jag?! De finns inga skruvar att lossa. Jag misstänker att man ska få loss rutan på ngt sätt, men vill inte ta i av rädla att spräcka den. Hittar inga ritningar eller guider på nätet. Ngn som har koll?
Med vänlig hälsning, Erik
Med vänlig hälsning, Erik
Re: Sumlog
Inte svar på din fråga, men ett bra sätt att ta död på en sumlogg är att låta barn hjälpa till med bottentvätten på hösten. Hur roligt det än ser ut när propellern snurrar snabbare och snabbare ju närmare man kommer med högtryckstvätten så mår den inte så värst bra utav det.
Re: Sumlog
Haver bytt min Sumlogg till "modernare" och ersatt "Instrumentet" med ett ventilgallar från Biltema.
Det är svårt att få tag på delar till Summen. På antikrundan finns det kanske ?
http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventilatio ... er-255340/
Det är svårt att få tag på delar till Summen. På antikrundan finns det kanske ?
http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventilatio ... er-255340/
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Sumlog
Byt ut den mot en nyare variant, eller montera bort och plasta igen. Om du inte planerar långsegling eller längre utomskärssegling så kanske du klarar dig utan logg och kan använda plotter/gps istället?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Re: Sumlog
Jag tror att det skulle kunna vara ngt ganska enkelt åtgärdat som är problemet bara jag kommer in i loggen. Ingen som försökt öppna en Sumlog med framgång?
Skall komma ihåg tipset med högtryckstvätten!
Skall komma ihåg tipset med högtryckstvätten!
Re: Sumlog
Äldre instrument brukar vara hopsatta med den kromade sargen. Går att peta upp försiktigt, svårare att få det snyggt vid återmonteringen.Berguv skrev:Jag tror att det skulle kunna vara ngt ganska enkelt åtgärdat som är problemet bara jag kommer in i loggen. Ingen som försökt öppna en Sumlog med framgång?
"Fyrkantiga" sumloggar: fyrkantiga sargen skruvas av ett 1/4 varv, och glaset lyfts upp.
- IF 2719
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Sumlog
Jo, jag gjorde det, funkade några månader men nålen pendlade och distansangivelsen stämde inte. Köpte en begangnad och den funkade sådär en säsong, ingen större noggrannhet. Problemet är nog att den är 30 år gammal och är mekanisk, när den blir sliten och dålig så kommer det nog aldrig bli riktigt bra. Men den är ju fin att titta på och ibland är den ju också en glädjelogg som visar att man seglar snabbare än man egentligen gör (vilket ju är rätt roligt). Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Re: Sumlog
Följer upp lite på min gamla tråd. Sumlogen fick jag aldrig ngt liv i, så den lades på hyllan till förmån för en ny fräsig GPS-logg som passade perfekt i det gamla hålet i sittbrunnen. Gott så. Återstår gör dock vajern ned till givaren på SB kölsida. Eftersom det känns onödigt ur säkerhetssynpunkt att ha ett hål i skrovet som ej används tänkte jag nu innan sjösättning ta bort givaren och plasta igen hålet. Finns det ngn här på forumet som har erfarenhet av detta. Vilka material/metoder bör användas och har ni några bra tips för hur man går till väga?
MVH
Erik
MVH
Erik
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Sumlog
Att plasta igen hål i ett plastskrov är inget specifikt IF-båtproblem. Det finns många förslag på hur man ska gå tillväga på diverse båtsajter på Internet.
Jag hittade själv en beskrivning här: http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/data/sidor.pdf , sidan 4, avsnitt C, som du nog skulle kunna tillämpa. Den enda anmärkning jag själv har är att man inte ska låta plasten härda helt innan man lägger på nästa lager utan snarare lägga nästa lager innan föregående lager ännu är litet klibbigt. Annars måste man slipa mellan lagren. Dessutom, ta heller inte mer härdare än som anvisas, hellre litet mindre. Då blir härdningstiden längre och du kan jobba litet lugnare
Förbered genom att klippa ut lämpligt stora bitar glasfibermatta av ökande storlek. Den första mattan ska vara bara litet större än hålet och den sista (största) biten ska täcka hela avfasningen. Räkna med cirka 0.5 mm tjocklek för varje lager med 250 gram matta eller cirka 1 mm för varje lager med 450 g matta. Ta inte för mycket plast. Mattorna ska vara precis mättade. Använd en styv pensel och plastroller som verktyg och blanda inte för mycket plast och härdare åt gången.
Innan du lägger på mattorna från insidan måste du slipa bort all topcoat ordentligt kring hålet. Annars fäster inte den nya mattan till det befintliga laminatet. Till slut, måla några lager polyester (med härdare) över lagningarna för att få en topcoat. Använd alltid andningsskydd när du torrslipar. Glasfiber är inte bra för lungorna...
När du är färdig med lagningen kan du med fördel värma inifrån med en kupévärmare, så att temperaturen runt lagningen hålls lagom kring 20 grader (inte mycket mer!), tills allt härdat ordentligt. Vårnätterna kan ju bli ganska kalla och det är inte bra om temperaturen går under 15 grader vid en plastreparation.
Jag hittade själv en beskrivning här: http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/data/sidor.pdf , sidan 4, avsnitt C, som du nog skulle kunna tillämpa. Den enda anmärkning jag själv har är att man inte ska låta plasten härda helt innan man lägger på nästa lager utan snarare lägga nästa lager innan föregående lager ännu är litet klibbigt. Annars måste man slipa mellan lagren. Dessutom, ta heller inte mer härdare än som anvisas, hellre litet mindre. Då blir härdningstiden längre och du kan jobba litet lugnare
Förbered genom att klippa ut lämpligt stora bitar glasfibermatta av ökande storlek. Den första mattan ska vara bara litet större än hålet och den sista (största) biten ska täcka hela avfasningen. Räkna med cirka 0.5 mm tjocklek för varje lager med 250 gram matta eller cirka 1 mm för varje lager med 450 g matta. Ta inte för mycket plast. Mattorna ska vara precis mättade. Använd en styv pensel och plastroller som verktyg och blanda inte för mycket plast och härdare åt gången.
Innan du lägger på mattorna från insidan måste du slipa bort all topcoat ordentligt kring hålet. Annars fäster inte den nya mattan till det befintliga laminatet. Till slut, måla några lager polyester (med härdare) över lagningarna för att få en topcoat. Använd alltid andningsskydd när du torrslipar. Glasfiber är inte bra för lungorna...
När du är färdig med lagningen kan du med fördel värma inifrån med en kupévärmare, så att temperaturen runt lagningen hålls lagom kring 20 grader (inte mycket mer!), tills allt härdat ordentligt. Vårnätterna kan ju bli ganska kalla och det är inte bra om temperaturen går under 15 grader vid en plastreparation.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Sumlog
Hej
Att din logg har löpt amok beror förmodligen på att man vid upptagningen sprutat loggpropellern med högtryckstvätt. Jag brukar förbjuda sprutkillen att tvätta runt logggivaren
Att din logg har löpt amok beror förmodligen på att man vid upptagningen sprutat loggpropellern med högtryckstvätt. Jag brukar förbjuda sprutkillen att tvätta runt logggivaren
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
- Segelnummer: 2653
- Båtnamn: Mimmi
- Been thanked: 2 times
Re: Sumlog
Fortsätter i den här tråden ang. Sumlog.
Som andra varnat för så gick vajern av pga högtrycksspolning på propellern förra sommaren. Idag öppnade jag upp och hitta brottet. Läste på annat forum att ett sätt att laga vajern är att ta metalldelarna från en elektrisk sockerbit och skarva med den. Fila ned skruvarna och runda av så passar den i slangen. Så långt allt väl.
Nu till mitt problem. Vajern gick av mitt i slangen så jag måste dra ut den helt för att laga den. På vajern som sitter vid instrumentet så sitter plast ringar som gör att det inte går att skjuta in den från andra hållet. Den andra vajerdelen sitter fast i propellern. Återstår att montera loss vajern från propellern och sedan skjuta in den från instrument sidan förutsatt att det inte sitter plast pluttar på den delen också. Drar mig för att plocka loss givare, propeller mm om det inte funkar eller något går sönder och jag inte vet hur det ser ut.
Frågan är om det funkar att skruva av propellern och sedan dra av den från vajern. Därefter ta loss hela vajern och skjuta den från andra änden för att sedan trycka fast propellern igen?
Letar efter någon gammal instruktionsbok men nån sådan hittar jag inte på nätet. Någon som kan ge mig ett råd?
PS. Jag vet att den mäter skräp men vill ha den ändå att fungera.
Som andra varnat för så gick vajern av pga högtrycksspolning på propellern förra sommaren. Idag öppnade jag upp och hitta brottet. Läste på annat forum att ett sätt att laga vajern är att ta metalldelarna från en elektrisk sockerbit och skarva med den. Fila ned skruvarna och runda av så passar den i slangen. Så långt allt väl.
Nu till mitt problem. Vajern gick av mitt i slangen så jag måste dra ut den helt för att laga den. På vajern som sitter vid instrumentet så sitter plast ringar som gör att det inte går att skjuta in den från andra hållet. Den andra vajerdelen sitter fast i propellern. Återstår att montera loss vajern från propellern och sedan skjuta in den från instrument sidan förutsatt att det inte sitter plast pluttar på den delen också. Drar mig för att plocka loss givare, propeller mm om det inte funkar eller något går sönder och jag inte vet hur det ser ut.
Frågan är om det funkar att skruva av propellern och sedan dra av den från vajern. Därefter ta loss hela vajern och skjuta den från andra änden för att sedan trycka fast propellern igen?
Letar efter någon gammal instruktionsbok men nån sådan hittar jag inte på nätet. Någon som kan ge mig ett råd?
PS. Jag vet att den mäter skräp men vill ha den ändå att fungera.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Sumlog
Även om du skulle hitta en instruktionsbok är det väl inte så sannolikt att där finns beskrivet hur man lagar wiren till en Sumlogg...
Mitt råd är att du annonserar efter en begagnad Sumlogg som inte behöver funka, men där en mer hanterbar komponent har havererat. Då kanske du kan göra en fungerande av två trasiga..
Mitt råd är att du annonserar efter en begagnad Sumlogg som inte behöver funka, men där en mer hanterbar komponent har havererat. Då kanske du kan göra en fungerande av två trasiga..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
- Segelnummer: 2653
- Båtnamn: Mimmi
- Been thanked: 2 times
Re: Sumlog
Maja, Sumloggen är hel i alla delar nu när vajern är lagad (förutsatt att det fungerar som tänkt). Problemet är att en vajerända sitter fast i propellersidan. Jag skulle behöva lossa den för att kunna skjuta in hela vajern från instrumentsidan. Jag är osäker på hur jag frigör den utan att skada något när det verkar vara mycket plast och en del klämkopplingar. De beskrivningar jag hittar på nätet och YouTube känns inte riktigt tillförlitliga.
Finns det ågon däreute som har monterat bort propellerdelen och kan tala om hur man gör för att få fri vajern?
PS. Var med på VIF åsmöte förra veckan med efterföljande besök och föreläsning på North Sails. Mycket intressant och givande. Tack från mig till de som arrangerat och presenterade.
Finns det ågon däreute som har monterat bort propellerdelen och kan tala om hur man gör för att få fri vajern?
PS. Var med på VIF åsmöte förra veckan med efterföljande besök och föreläsning på North Sails. Mycket intressant och givande. Tack från mig till de som arrangerat och presenterade.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Sumlog
Med reservation för att jag minns fel då det var 45 år sedan jag var med om att montera en VDO mekanisk sumlog. Jag har för mig att plastpropellern har ett fyrkantigt hål i vilket den roterande vajern sticks ut 5-10 mm. Sedan tror jag att längden på vajer och hölje anpassades, men minns inte säkert hur.
Om jag kommer ihåg rätt är det också viktigt att höljet tätar mot rörstudsen på givarens insida och att höljet är helt. Vatten följer förmodligen vajern in genom propellern, så därför måste höljet vara friskt och tätt för att undvika att båten sjunker.
Finns det inte reservdelar att skaffa i form av ny vajer och hölje, kanske det är bättre att demontera alltsammans.
Om jag kommer ihåg rätt är det också viktigt att höljet tätar mot rörstudsen på givarens insida och att höljet är helt. Vatten följer förmodligen vajern in genom propellern, så därför måste höljet vara friskt och tätt för att undvika att båten sjunker.
Finns det inte reservdelar att skaffa i form av ny vajer och hölje, kanske det är bättre att demontera alltsammans.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
- Segelnummer: 2653
- Båtnamn: Mimmi
- Been thanked: 2 times
Re: Sumlog
Just så ser det ut enligt det jag kan googla mig till. En fyrkantigt ändstycke på vajern som trycks in i propellern. Men går det att bara dra ut den om man vill frilägga den? Och är det bara att gänga av propellern eller är det något trick med det?
Man kan som du skriver justera längden på vajern något så den löper mitt i hylsan utan friktion.
Jag söker lite erfarenheter kring att plocka bort propeller mm så att jag kan sätta tillbaka allt efter att jag trätt vajern från andra hållet. Vet av erfarenhet att när jag plockar isär saker så antingen går något sönder eller så har jag kvar några brickor eller muttrar i handen som jag inte minns var de satt. Därför min önskan om att någon gräver i sitt minne om hur man gör (eller hittar en monteringinstruktion...)
Man kan som du skriver justera längden på vajern något så den löper mitt i hylsan utan friktion.
Jag söker lite erfarenheter kring att plocka bort propeller mm så att jag kan sätta tillbaka allt efter att jag trätt vajern från andra hållet. Vet av erfarenhet att när jag plockar isär saker så antingen går något sönder eller så har jag kvar några brickor eller muttrar i handen som jag inte minns var de satt. Därför min önskan om att någon gräver i sitt minne om hur man gör (eller hittar en monteringinstruktion...)