Scrubbis

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Scrubbis

Inlägg av maja »

Är det någon som har använt en s.k. Scrubbis på sin IF-båt eller M26, och kan dela med sig litet om sina erfarenheter..?...Se http://www.scrubbis.se/sv/

Tycker det är litet dyrt med nästan 700 SEK för en rengöringsborste, framför allt om den nu inte skulle fungera så bra...

Hittills har jag krängt båten med spinnakerfallet när den ligger vid bryggan, och stående på grannbåten har jag borstat rent så gott det har gått med min vanliga teleskopiska båtborste. Det har gått hyfsat bra så länge grannbåtarna inte har för höga fribord, för då blir det svårt att komma åt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Scrubbis

Inlägg av Jonas »

Jag har i år - för första gången - struntat i att bottenmåla och tänkte i stället nyttja en närbelägen båtbottentvätt.
Ekonomiskt så går det ungefär jämnt upp om jag besöker tvätten tre gånger under sommaren.

Jag har också kikat på Scrubbis och är såklart intresserad av vad den kan göra för att hålla båtbotten ren. Även om Seasea har någon form av majkampanj http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=20195 och säljer den för 545 kr. så vill jag, precis som Marek skriver, veta att den gör jobbet.
Jonas N
SWE-1465
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Scrubbis

Inlägg av chefpogo »

Fin idé, når den lokale slippen er satt ut av spill for en god stund fremover og jeg ikke har fått tatt vårskrubben.

Jeg har bestilt en som er i posten på vei hitover. Jeg lover bilder og tilbakemelding når jeg har fått testet den ut. :)

Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Scrubbis

Inlägg av chefpogo »

Bestilte fra norsk leverandør til 519 NKr på fredag, kom i posten i dag. Fin service.

Enkel å sette i stand: En teleskopstang i aluminium med kobling til den fremre delen hvor den "aktive" delen sitter, en skrubb i elastisk skumplast. Alt gir et inntrykk av relativt god kvalitet og monteres raskt og enkelt.

Funksjonalitet: Jeg har ikke testet denne skikkelig enda, men monterte den raskt og jobbet fire-fem minutter på en side av båten, som ikke har vært skrubbet under vannlinja siden i fjor vår. Flyteeffekten som Scrubbis reklamerer med er reel. Det kjennes veldig tydelig at skrubben skraper godt langs undersiden av båten uten at man trenger jobbe så veldig hardt. Faktisk så godt at når jeg ved et uhell skjøv skrubben helt ned til kjølen og litt forbi, slik at skrubbe-delen kom over på andre siden av kjølen, så var det vanskelig å få den tilbake på rett side.

Det er for tidlig å trekke noen konklusjon. Jeg sto på dekk til båten jeg vasket, tror effekten blir mye bedre om man står på siden av båten. Det var og begynt å skumre, så jeg så ikke særlig under vann. Men, viktigst i denne sammenheng: Det kom opp overraskende mengder grønske og gørr. Så mye at vannet ble helt ugjennomsiktig og fullt av avrevne vekster. Så noe skjer, i alle fall. :-)

Jeg tester andre siden i dagslys og fra brygge i morgen. Med bilder. :)
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Scrubbis

Inlägg av Jonas »

Tack för din "tilbakemelding", Frode. :P
Det jag var lite orolig för var om den angivna flytkraften på 2 kg skulle räcka till, eller om man själv skulle behöva trycka uppåt för att få tillräcklig skrapeffekt. Med en hävarm på någon meter, så blir det snart ganska tungt. Men vad jag förstår på din beskrivning så är den tillräcklig.

Låter lovande.
Jonas N
SWE-1465
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Scrubbis

Inlägg av maja »

Frågan är om Scrubbis tar bort slemmet...

Det är helt klart att den inte tar bort havstulpaner som hunnit utveckla sig till snäckor. Det står tydligt i reklamen. Men blir den skadad om där finns en och annan av den sorten..?...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Scrubbis

Inlägg av chefpogo »

Ok, fikk testet den igjen i dag.

Den fungerer vel relativt greit. Om den er verd 500 kr vet jeg ikke, siden jeg ikke helt klarer se resultatet. :)

Men det er åpenbart at den skraper av mye. Det løsner store mengder gress, grønske og annet gørr fra bunnen av båten. De områdene jeg klarer å se blir ganske så rene, men ikke perfekte.

Oppdriften i selve skrubben er stor, og legger man til litt kraft selv, er det klart at saken skraper greit.

Og ikke minst, etter en knapp times jobbing i dag kunne jeg i allefall ikke lenger se særlig med gress&grønske på båten lenger. Og loggen, som ikke lenger viste noen fart pga tilgroing av propellen, begynte å virke igjen. Noe må ha skjedd. :)

Et lite poeng: denne saken fungerer bedre om man IKKE tilter båten til siden, da det jo er oppdriften som skaper skrapepresset. Tilter man båten må man jo presse denne saken nedover for å skrape på kjølen, som jo fjerner hele poenget.

Konklusjon: tja. :) Den ser ut til å virke, men jeg skulle gjerne gått ned under vann og kikket skikkelig på resultatet.

Som en sidesak: Jeg har ikke spinnakerfall. Er det ok å bruke storseilfallet eller fokkefallet til å krenge båten sidelengs? Jeg ble litt usikker på hvordan hjulene i toppen av masta taklet det sidelengse presset...

Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Scrubbis

Inlägg av chefpogo »

Ja, jeg tror den klarer, til en viss grad, å fjerne slemmet (om slimet/mucus er rett oversettelse av "slemmet". :-) )

frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Scrubbis

Inlägg av maja »

Jag köpte en Scrubbis i slutet av 2014 till extrapris hos Hjertmans. Det är då det börjar växa bra, eftersom vattnet är varmt och näringsrikt.

Jag har nu använt Scrubbisen en och en halv säsong. Jag är nöjd. Den fungerar helt OK när man står och borstar på den egna båten. Man kommer hyfsat bra åt överallt. Den extra förlängningen behövs inte för en IF-båt, eftersom båtens fribord är låga. Däremot hade det varit en fördel om den "vinkelräta böjen" hade varit längre. Då hade det varit lättare att komma åt i slaget. Nu får man sträcka sig långt ut för att komma åt i slaget. En lång person med längre armar än mina kanske inte kommer att uppleva detta problem... 8) ..

Eftersom borstsvampen har ganska mycket flytkraft får man akta sig att inte komma in med den för långt förbi kölen. Då kan den fastna och man får dra den loss bakåt eller framåt. En gång fick jag släppa den helt, men det var inget problem, eftersom den flöt upp på andra sidan av båten.

Snäckor får jag bara i spalten mellan roder och skrov. Vid senaste upptagningen var de väldigt många.. :cry: Man skulle kanske kunnat hålla snäckorna i stången genom att då och då vinkla rodret 90 grader år båda hållen och borsta ordentligt i springan med en vanlig levang med långt skaft. Jag prenumererar på havstulpansvarningar men de verkar bara utfärdas för Ostkusten...Varför är det så..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Scrubbis

Inlägg av Jonas »

Marek - förstår jag dig rätt när du skriver "Den fungerar helt OK när man står och borstar på den egna båten."? Man når alltså ner så pass långt om man står (på knä) på däcket och hänger ner över relingen?

Mitt problem är jag har bryggplats med boj, alltå inga Y-bommar att tillgå, och jag vill naturligtvis inte stå på grannens båt när jag skrubbar botten på min egen. :P Men fungerar det tillfredsställande att skrubba från egen båt, så skall jag nog passa på att köpa en Scrubbis till säsongen nu så länge båttillbehörsaffärerna har lite mässrabatt.
Jonas N
SWE-1465
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Scrubbis

Inlägg av maja »

Ja, jag står på min egen båt när jag "Scrubbar".

Det går bra att komma åt överallt, även under själva kölen. Slaget är svårast och kräver långa armar och att man står på knä för att få ut skaftet från bordläggningen. Man får vara försiktig för att inte fastna med den deplacerande svampen bakom kölen, vilket jag skrev i mitt förra inlägg, och det är bra om grannbåten (eller Y-bommen) inte ligger alltför nära. Om så är fallet, får man tillfälligt flytta båten och t.ex. lägga den på svaj vid någon boj eller stolpe.

Det är inga problem med skaftlängden. Man behöver inte ens använda skaftförlängaren. IF-båten har ju ett beskedligt djupgående och låga fribord.. :P

Innan jag köpte Scrubbisen, krängde jag båten 15 grader med spinnakerfallet och stod på grannbåten båtar och borstade med en vanligt borste med långt skaft.

Scrubbisen är ursprungligen designad för att användas från en låg flytbrygga. Med det böjda skaftet och den deplacerande svampen kommer man lätt år i slaget och under kölen. Men å andra sidan, när man själv står vid sidan av båten, får man besvär att komma åt kölens vertikala ytor. Man får väl i så fall komplettera med att borsta med en vanlig borste med långt, rakt skaft.

För mig tar det ungefär en kvart för varje sida...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Scrubbis

Inlägg av Jonas »

Tack för svaret! Då skall jag inhandla en egen så snart som möjligt. :P
Jonas N
SWE-1465
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Scrubbis

Inlägg av IF1158 »

I år kommer jag ligga i saltvatten för första gången på några år.
Bottenfärgen är Hempel EcoPower Racing, färgen röd (den är verkligen lysande signalröd).

Men nu lär jag skrubba botten i sommar.
Hur mycket enklare är det med "Scrubbis" jämfört med en blå "igelkottsborste" på ett teleskopskaft?

Är det en onödig investering köpa "Scrubbis"? Räcker den vanliga blå borsten speciellt om man kanske skrubbar botten 4-5 ggr under säsongen?

Jag förstår "Scrubbis" fördel på båtar med rätt plan botten men IF är har inte så många "plana" ytor...
Fredrik Ringblom
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: Scrubbis

Inlägg av Giulio »

Hej Fredrik,

hur har det fungerat för dig men Hempel EcoPower Racing?
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Scrubbis

Inlägg av IF1158 »

Jag tycker färgen fungerat bra.
Fredrik Ringblom
Skriv svar