Jag har nyss införskaffat en IF, och upptäckt att det inte finns flytelement ombord.
Mina frågor/funderingar är:
* Är det relevant att ha flytelement i en båt som inte används för havs-/kappsegling?
* Var bör flytelementen placeras? (Ingen inombordare finns)
* Finns det några modeller/fabrikat som är att rekommendera?
/Daniel
Flytelement
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Flytelement
Båtar som har helt täckta däck har i allmänhet inga flytelement eller flyttankar eftersom dessa i första hand är till för att hålla båten flytande när båten blivit vattenfylld av överbrytande sjö eller vid en kapsejsning.
Dessutom skulle flytelementen ta upp väldigt stor volym i en båt som IF-båten, som har en tung ballastköl.
Dessutom skulle flytelementen ta upp väldigt stor volym i en båt som IF-båten, som har en tung ballastköl.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Flytelement
Det skulle krävas extremt stor volym av flytelement för att göra en båt på 2,3 ton osänkbar. (Maja Gräddnos kan säkert räkna ut det )
Jag hade en J17 tidigare som sades vara osänkbar den hade dubbelskrov och dessutom minimalt med stuvutrymmen under kojer mm. Trots det så var det en tragisk olycka med just en sån båt där ett gäng från sjövärnskåren råkade riktigt illa ut. Flytkraften höll knappt den vattenfyllda båten över ytan och definitivt inte båten + 3 ungdomar.
I det fallet var det lite av falsk säkerhet att båten sades vara "osänkbar".
Jag hade en J17 tidigare som sades vara osänkbar den hade dubbelskrov och dessutom minimalt med stuvutrymmen under kojer mm. Trots det så var det en tragisk olycka med just en sån båt där ett gäng från sjövärnskåren råkade riktigt illa ut. Flytkraften höll knappt den vattenfyllda båten över ytan och definitivt inte båten + 3 ungdomar.
I det fallet var det lite av falsk säkerhet att båten sades vara "osänkbar".
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Flytelement
Janken har helt rätt.
Glas har tätheten 2.5, och i första hand skulle laminatet därför behöva kompenseras med 1.5 gånger dess volym. Det skulle kanske ett dubbelskrov kunna klara hyfsat bra.
Men därefter kommer ballastkölen, 58 % av deplacementet! Gjutjärn har väl omkring 7.5 i täthet, och därför skulle 6.5 gånger dess volym behöva kompenseras ytterligare. Det skulle innebära att det blev väldigt trångt i ruffen... ...
Glas har tätheten 2.5, och i första hand skulle laminatet därför behöva kompenseras med 1.5 gånger dess volym. Det skulle kanske ett dubbelskrov kunna klara hyfsat bra.
Men därefter kommer ballastkölen, 58 % av deplacementet! Gjutjärn har väl omkring 7.5 i täthet, och därför skulle 6.5 gånger dess volym behöva kompenseras ytterligare. Det skulle innebära att det blev väldigt trångt i ruffen... ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- MHS_Gunsan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 06 jun 2014 23:20