Oönskat resultat
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Oönskat resultat
Det här vill du inte vara med om med din IF-båt:
http://www.norcalsailing.com/entries/20 ... Feral.html
Har du båten kvar i vattnet - kontrollera förtöjningarna innan vinterstormarna!
Har du båten kvar i vattnet - kontrollera förtöjningarna innan vinterstormarna!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Oönskat resultat
I sådana förhållanden kan bryggor och förtöjningsstolpar ge sig, och då hjälper inga förtöjningar i världen. Frågan är även om båten står tryggare torrsatt på land...
Hörde av en gammal seglarräv, att man ska se upp för land och andra båtar vid hårt väder...
Hörde av en gammal seglarräv, att man ska se upp för land och andra båtar vid hårt väder...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Kjenner noen historien bak bildene? Ser dramatisk ut...
Frode
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Jag vet inte mer än att det skett vid storm i Santa Monica.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Been thanked: 2 times
Etter litt googling viser det seg at det er samme sak som har vært på et par av IF-båt Facebooksidene, et forlis av en profilert IF-båt seiler i California:
Frode
-
- Been thanked: 2 times
Stort tack till dig, Chefpogo, det där var riktigt intressant och förstås sorgligt.
/Janne
/Janne
- maja
- Moderator
Det handlar alltså om en ensamseglare som fallit över bord i hårt väder, och där hans IF-båt därefter strandat. Båten gick dessutom på autopilot, vilket innebar att den seglade vidare i fem knop eller mer efter det att seglaren fallit i vattnet.
Som ensamseglare spelar man nog litet roulett med sitt liv, särskilt om man gör det i hårt väder och långt från land. Till viss del sätter man väl också sin tillit till sjöräddning och sjöpolis om det nu skulle råka hända något.
Själv lämnar jag aldrig bryggan ensam numera, undantaget förflyttningar inne i hamnen samt kanske en sväng runt hamnpiren mot Ribersborgsstranden när det är badväder eller ut till 10- meterskurvan för att prova fiskelyckan....
Som ensamseglare spelar man nog litet roulett med sitt liv, särskilt om man gör det i hårt väder och långt från land. Till viss del sätter man väl också sin tillit till sjöräddning och sjöpolis om det nu skulle råka hända något.
Själv lämnar jag aldrig bryggan ensam numera, undantaget förflyttningar inne i hamnen samt kanske en sväng runt hamnpiren mot Ribersborgsstranden när det är badväder eller ut till 10- meterskurvan för att prova fiskelyckan....
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
- maja
- Moderator
Såg bilden innan på Facebok.
Först fattade jag inte varför båten seglat upp på land med skotade segel. Men just så här blir det nog om båten styrs av en autopilot och det inte finns någon ombord...
Först fattade jag inte varför båten seglat upp på land med skotade segel. Men just så här blir det nog om båten styrs av en autopilot och det inte finns någon ombord...
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
På vinteren, bare noen måneder før han forsvant, skrev han dette innlegget her om en annen seiler som var gått bort:
Michael Richey - below the hatches
Inläggav blighbaum » fre 01 jan 2010 19:56
My folkboat sailing hero, Michael Richey, died just before Christmas. He was the kind of Englishman who would say, "I've done a little sailing," when he'd only done 13 solo crossings of the Atlantic in his folkboat, the Jester, the last when he was 80. During tough times at sea, he kept his spirits up by imagining that, if he were lost, people would say that at least he died doing what he loved. Bloody hell, no, he said! When I go, I want clean sheets, a whiskey, and a priest! He managed that, at 92.
- Tom Kirschbaum, Feral IF 637
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=702
Michael Richey - below the hatches
Inläggav blighbaum » fre 01 jan 2010 19:56
My folkboat sailing hero, Michael Richey, died just before Christmas. He was the kind of Englishman who would say, "I've done a little sailing," when he'd only done 13 solo crossings of the Atlantic in his folkboat, the Jester, the last when he was 80. During tough times at sea, he kept his spirits up by imagining that, if he were lost, people would say that at least he died doing what he loved. Bloody hell, no, he said! When I go, I want clean sheets, a whiskey, and a priest! He managed that, at 92.
- Tom Kirschbaum, Feral IF 637
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=702
Frode
- maja
- Moderator
Det är tragiskt att sådant här behöver hända.
Det är kanske därför att seglare, som utmanar ödet, blir hjältar för andra. Vi känner många i den raden.
Många har klarat av strapatserna, men många har också förolyckats.
Själv förstår jag egentligen inte vari hjältemodet består i. För man riskerar ju inte sitt liv för någon annan än sig själv och sina närmaste. Att falla överbord är alltid livsfarligt, inte minst om man saknar en fungerande plan över hur man ska komma ombord igen...
För min del sätter jag numera säkerheten främst. Kalla mig feg om ni vill...
Det är kanske därför att seglare, som utmanar ödet, blir hjältar för andra. Vi känner många i den raden.
Många har klarat av strapatserna, men många har också förolyckats.
Själv förstår jag egentligen inte vari hjältemodet består i. För man riskerar ju inte sitt liv för någon annan än sig själv och sina närmaste. Att falla överbord är alltid livsfarligt, inte minst om man saknar en fungerande plan över hur man ska komma ombord igen...
För min del sätter jag numera säkerheten främst. Kalla mig feg om ni vill...
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983