Jag har haft anledning att transportera IF-mast med bil några gånger och beskriver här hur jag gjorde det.
Du tar en rejäl och lång stege. Den ska helst gå att dra ut till 6-7 m längd. Masten är för vek för att ligga själv på ett tak. Ju längre stegen är desto stadigare blir det. Sen lägger du upp masten på stegen, gärna med lite stoppning mellan, och surrar fast den ordentligt i lastbågarna och med flera linor fram ner under nosen på bilen och baktill ner under ändan. Du surrar med lastband, linor och fall från masten. När allt är spänt står stegen i båge men masten är rak. Notera den fina utmärkningen bak!
Eftersom masten sticker ut mer än 1 meter måste den märkas med rött bak och vitt fram, se trafikreglerna! Vid mörker måste du ha ljus som utmärkning, så se till att köra på dagen. Max längd enligt trafikreglerna är 24 m.
Kör sedan försiktigt, högst 80-90, håll avstånd och kolla noga så att de som kommer bakifrån verkligen ser din långa last. Bekvämast är att köra mellan två lastbilar som håller behaglig fart. Tvära svängar i korsningar är förstås lite nervösa. Se dig ordentligt för, vänta hellre än att chansa.
Ett sista tips: ska du köra genom betalstation vid bro eller motorväg, lita då inte på att en fällbar bom klarar din långa last! Stanna och gå till en manuell betalning och se till att personalen håller bommen öppen när du kör genom. Jag missade detta på en bro i Danmark vid ett tillfälle. Masten höll, men betalbommen gick sönder.
Transport av mast
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Transport av mast
Det var rätt åt betalbommen!
Håller helt med om din metod.
Det är inte fel att sätta i bogser öglan fram på bilen för att sätta spännband och tamp igenom.
Bak finns ju alltid dragkroken.
Mvh Mikael
Håller helt med om din metod.
Det är inte fel att sätta i bogser öglan fram på bilen för att sätta spännband och tamp igenom.
Bak finns ju alltid dragkroken.
Mvh Mikael
Re: Transport av mast
Hej! Transporterade en för mej ny mast till min IF som köptes begagnad i Stockholm. Transporten gjordes med inspiration enl beskrivning ovan. Vi använde en Saab 95 med takräcke och en lånad, full utdragen 5,9m lång stege på räcket och sedan masten på det.
Transporten 5/6 gick ca 5 mil, från Sätra varv i Sthlm ut till Värmdö. Vi surrade och märkte masten och transporten gjordes kl 03:30 på morgonen då det ljusnat och är minst trafik på E4, södra länken och väg 222 ut till Värmdö.
Finns bra och ovärdelig kunskap som man kan ta del av på IF-förbundets hemsida, Tack!
Transporten 5/6 gick ca 5 mil, från Sätra varv i Sthlm ut till Värmdö. Vi surrade och märkte masten och transporten gjordes kl 03:30 på morgonen då det ljusnat och är minst trafik på E4, södra länken och väg 222 ut till Värmdö.
Finns bra och ovärdelig kunskap som man kan ta del av på IF-förbundets hemsida, Tack!
- Bilagor
-
- Transport av IF-mast på Saab 95.
- E50D0663-8D65-4B3C-AF5A-9064E2AC752C.jpeg (194.36 KiB) Visad 10152 gånger
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Transport av mast
Så var det dags för ännu en masttransport. En Skoda har lite kortare takreling, men med stege på lastbyglarna går det fint. Surrning görs till bogserögla fram och till dragkrok bak.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit