Winsch till genuafall?
Moderator: Moderator
Winsch till genuafall?
Hej,
Köpt en IF där det idag sitter avlastare för genuafall + spinnakerfall. Är det brukligt att ha en winsch före avlastaren för genuafallet, eller kan jag lugnt segla vidare med avlastarna endast?
Tack!
Köpt en IF där det idag sitter avlastare för genuafall + spinnakerfall. Är det brukligt att ha en winsch före avlastaren för genuafallet, eller kan jag lugnt segla vidare med avlastarna endast?
Tack!
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 52 times
Re: Winsch till genuafall?
Jag tror att du lungt kan segla vidare med endast avlastarna.
Själv har jag endast servocleats på trimplattan för dessa två fall. För försegelfallet har jag valt ett Harken-cleat av aluminium för att det ska kunna tåla påfrestningarna. Jag gör som Patrik Erlandssonm. fl. dvs. hissar förseglet till en markering på fallet och drar med försegelcunningham till lämplig förstagsspänning. Detta arrangemang gör en fallwinch överflödig.
Själv har jag endast servocleats på trimplattan för dessa två fall. För försegelfallet har jag valt ett Harken-cleat av aluminium för att det ska kunna tåla påfrestningarna. Jag gör som Patrik Erlandssonm. fl. dvs. hissar förseglet till en markering på fallet och drar med försegelcunningham till lämplig förstagsspänning. Detta arrangemang gör en fallwinch överflödig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 105 times
- Been thanked: 58 times
- Kontakt:
Re: Winsch till genuafall?
Jag har avlastare till genuan och winschar med skotwinsch. Genuan hänger alltså på enbart avlastaren vid segling.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit