Det här ämnet har säkert varit uppe förut, men i alla fall...
I all min slipning har jag nu upptäckt att det verkar vara väldigt mycket spacklat kring stäven, och det spricker och har sig en del när jag går fram med slipen där... Jag vill minnas att jag har läst någonstans att man bör spackla längst framme i fören då och då, och jag antar att det är det som tidigare ägare gjort.
Kanske bör jag också lägga på spackel här innan jag börjar måla med epoxi? Hur bör jag då gå tillväga? Är det bara att lägga på en massa spackel utmed stäven eller finns det något särskilt man bör tänka på? Vilket spackel bör jag använda?
Tacksam för alla synpunkter!
Hälsningar Ola
Spackling i stäven
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Det finns mycket diskussion i detta ämne på det gamla forumet. Sök t.ex. på orden "spricka" eller "sprickan" .
IF-båtens skrov är sammansatt av 2 st. halvor. Själva hopfogningen har gjorts från insidan med glasfibermattor. Se ritning http://www.ifboat.com/teknik/R_1460.pdf
Stäven är upspacklad av någon slags polyesterspackel. Det brukar spricka med tiden pga. stävens rörelser.
Jag rekommmenderar att du pillar bort allt spackel i stäven (under vattenlingen) och fyller upp med elastiskt epoxispackel. Rensa ordentligt i sprickan med skruvmejsel och stämjärn i spalterna mellan skrovhalvorna och sammanforningen (utifrån) så långt in du kan komma åt.
IF-båtens skrov är sammansatt av 2 st. halvor. Själva hopfogningen har gjorts från insidan med glasfibermattor. Se ritning http://www.ifboat.com/teknik/R_1460.pdf
Stäven är upspacklad av någon slags polyesterspackel. Det brukar spricka med tiden pga. stävens rörelser.
Jag rekommmenderar att du pillar bort allt spackel i stäven (under vattenlingen) och fyller upp med elastiskt epoxispackel. Rensa ordentligt i sprickan med skruvmejsel och stämjärn i spalterna mellan skrovhalvorna och sammanforningen (utifrån) så långt in du kan komma åt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983