Skotbalk

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Skotbalk

Inlägg av Jens IF-294 »

Jag tänkte göra en ny skotbalk i vår, den gamla är i rostfritt stål. Jag har försökt läsa mig till vilka regler som gäller och vilka mått den skall ha för att följa klassreglerna. Om jag förstått det rätt så är det möjligt att montera en limmad skotbalk.

Min fråga är nu vilket som är att fördra, en limmad eller massiv skotbalk och vilket träslag är bäst att använda?

Jag blev också lite fundersam på måtten då vår gamla skotbalk förmodligen inte stämmer överensmed standardmåtten när det gäller tjocklek och bredd. I klass reglerna står det bara,
"(b) Skotbalken ska inte nämnvärt sticka upp över tofterna i sittbrunnen"

Vilka mått är det normalt?

MVH
Jens
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det finns ingen ritning på skotbalken.

Oret "Nämnvärt" betyder att skotbalken ska vara ungefär i jämnhöjd med tofterna, dvs. att några millimeter hit eller dit inte har någon betydelse, och att du utan risk för brott mot klassreglerna ska kunna trä några upphöjningsbrickor på skruvarna, så att det blir en springa mellan undersida balk och plasten i skåran.

Det bästa är att själv mäta på båten. Skruvhål etc. på båten kan ju sklija från båt till båt.

Det finns en firma i Göteborg som tillverkar skotbalkar billigt. Sök på det gamla forumet på "skotbalk" eller kontakta Fredrik Synnermark (se medlemsregistret), som nyligen fått levererat en sådan balk.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

ABI trä i Västra Frölunda. Där kan du beställa en skotbalk i massiv teak. Jag fick en ny tillverkad med den gamla som mall. Billigt och smidigt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotbalk

Inlägg av maja »

Jens IF-294 skrev:Jag tänkte göra en ny skotbalk i vår, den gamla är i rostfritt stål.
Vilka mått är det normalt?
Enligt vad jag har fått veta, så beställde också Fredrik Synnermark från ABI Trä. Han hade också en balk av aluminium innan

Fråga Fredrik hur han gjorde med måtten.

Å andra sidan är alla IF-båtar lika, åtminstone de före 1973 och den efter. Fredrik har också en gammal båt (SWE 371). Så du kan nog ta Fredriks mått utan risk, förutom det att dina skruvhål kan vara något annorlunda placerade.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Det kan vara så att jag inte har min gamla skotbalk kvar, om jag hittar den skulle jag kunna lämna in den till ABI trä som mall igen. Annars får man väl skicka in en ritning, antar jag... Balken blev väldigt fint tillverkad, den är ju lite kilformad, både i längsled och i kanterna. Kanterna var snyggt frästa och allt. Och det kostade nästan inget!

Hålen får man borra själv där man vill ha dem, jag antar att man kan få snickeriet att utföra även detta, men det tyckte jag var lite överkurs...
Skriv svar