Tvätta botten med sprit

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

olarosengren

Tvätta botten med sprit

Inlägg av olarosengren »

Jag har slipat bort all bottenfärg men inte börjat måla på nytt än... Det är ju så mycket prat om att man inte ska "måla in" fukt i skrovet, ska man då verkligen tvätta skrovet för att få bort allt damm och smuts? Men få bort dammet och smutsen måste man ju om man ska kunna måla på nytt med bra resultat. Då kanske man ska torka av botten med sprit? Vad tycker ni andra?

Hälsningar Ola
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Det är inget problem att tvätta båten med sötvatten efter en nedslipning av gelcoaten. Det är till och med bra att göra det, eftersom du får bort salt etc. Men undvik högtryckstvätt.

Det är också bra att tvätta med sprit innan målning med epoxi. det tar bort ev. fukt. Jag använde industrisprit med flyktigt denaturat, vilket jag köpte frän ett kemiföretag. Tyvärr krävs tillstånd från Kemikalieinspektionen at få köpa sådant, vilket innebär att du måste köpa det via ett föratag.

Vanlig rödsprit innehåller fast denaturat (bitak tror jag det heter) . Det är sämre att använda, eftersom bitaken blir kvar på skrovet när spriten avdunstar.

Om man inte målar för tidigt på dagen och ser till att välja en dag då luftfuktigheten är låg, klarar man sig säkert utan sprittvätt.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 28 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
olarosengren

Inlägg av olarosengren »

oki, tack!
Skriv svar