Rätt kabel i masten

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Rätt kabel i masten

Inlägg av M??rtenNilsson »

Hej på er

Nu har jag läst mig in på det mesta om att dra kabel i masten. Tror att jag har tillräckligt koll för att ge mig på ett försök. Sen slår det mig att jag inte har koll på vilken slags kabel som jag skall anända. Jag har köpt den topplanterna ni finner på [denna länk][/https://www.marinwebben.se/led-belysnin ... tMEALw_wcB]. Att den skall vara tvåpolig har jag förstått.

Hittade tips om på Maringuiden om Biltema's på [denna länk][/https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000021965]. De säljs i dimensionerna 0,75 och 1,5 mm2. På Biltema står att läsa: Värmetålig kabel med silikon i både isolering och mantel, 180°. Förtennad ledare. För halogeninstallationer.

Funkar denna?
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Rätt kabel i masten

Inlägg av M??rtenNilsson »

Jag frågade lokala talanger i Halmstad och det blir denna: SILIKON KABEL RHX 2X1.5FT,25M 35-0083
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rätt kabel i masten

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är ju en elegant lanterna, där två ledare räcker för att styra seglingslanternor och ankringslanterna, genom polvändning av matningen. En smart lösning!

Vad gäller kabeln har jag inga synpunkter.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Rätt kabel i masten

Inlägg av M??rtenNilsson »

Jag lyckades trä igenom kabeln idag! En oerhörd tålmodighet och klurighet ledde mig rätt. Hitta ingen i hamnen heller så jag fick göra allt rätt. Efter mastning så är batteriet nästa steg. Johan har du nån mera detaljerad ritning på din batterihållare i bakre kölsvinet så är jag tacksam. Har ni uppdaterad tips på batterival så är det också välkommet.
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Rätt kabel i masten

Inlägg av M??rtenNilsson »

En fråga till innan mastning: kabeln blir ganska tung när den får hänga i hela sin längd. Ur min masttopp kommer kabeln upp ur ett borrat hål i mastens topp. Hur fäster ni kabeln så att den sitter säkert och inte kommer åt att skava mot hålets kant?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rätt kabel i masten

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har tyvärr ingen ritning på min batterihylla. Jag gjorde den genom att ta måtten efterhand som konstruktionen växte fram:

Bild

Kolla så det batteri du väljer inte är för brett om du ska ställa det i det aktersta kölsvinet! På min båt är det utrymmet inte brett nog för ett standardbatteri.

Jag har min lanternkabel in i masten genom att hål på maströrets sida. Det borrade hålets kanter har rundats av med fil. Kabeln hålls fast genom att den är dragen ett varv runt mitt lanternfäste och fixerad med ett par grova buntband. Det är väl varken optimalt eller snyggt, men det har ändå fungerat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar