Hyllor i förpiken, Lagunabord

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Kazuri
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 aug 2022 10:28

Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av Kazuri »

Hej, jag är en nybliven IF-seglare som vill "justera" en del i inredningen:
1. Hyllor i förpiken: mot skotten mot garderoberna finns ngn slags profiler i skrovet under klädseln - hur ska hyllor monteras/fästas? Tips tas gärna emot, gärna även om material & storlek!
2. Lagunabord: har goda erfarenheter från tidigare båtar. Tar gärna emot tips om var fästena ska monteras och storlek på bordsskivan

Mvh
Joar
IF 2353 Kazuri
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av maja »

I min båt finns det teaklister som är fastskruvade till långskrppsförstärkningen och till denna är hyllan fastskruvad.

V.g Lagunabord så är min uppfattning att detta inte har några fördelar gentemot originalbordet, mer än att det är en standardprodukt som man kan köpa om man saknar bord.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 22 sep 2022 22:20 V.g Lagunabord så är min uppfattning att detta inte har några fördelar gentemot originalbordet, mer än att det är en standardprodukt som man kan köpa om man saknar bord.
Jag delar inte Mareks uppfattning om Lagunbordet. Till skillnad från originalfästena kan man med Lagunbordets fäste snabbt svänga undan bordet om man måste ta sig fram där bordet står. Jag har fästen såväl i sittbrunnen som i ruffen, och i sittbrunnen är det mycket smidigt att kunna svänga undan bordet när man t.ex. behöver gå ner i ruffen för att hämta något. Tycker jag är en stor fördel jämfört med originalbordsbenen som jag hade i en tidigare båt.

Använder det sällan eller aldrig i ruffen eftersom jag tycker originalbordsskivan, som jag har kvar, är för stor där nere. Och egentligen också i största laget i sittbrunnen om man bara är en eller två personer. Är dessutom ganska tung och därmed besvärlig att hantera. Har funderat på att byta till en mindre och gärna också lättare skiva, men fördelen med originalskivan är att man kan fästa den i fästena i styrbords stickkojs tak när den inte används. Men kanske till nästa säsong,

När jag beöver lite bordsyta i ruffen har jag istället ett specialgjort litet bord (gjort av tidigare ägare) som fästs mellan kojfronterna (se bild). Eftersom kojerna inte är parallella varierar avståndet mellan dem. Därför är såväl skivans längd som placeringen av de klossar som utgör fästena som gör att det inte glider eller trillar i durken anpassade för avståndet mellan kojerna vid huvudändan. Fungerar utmärkt när man t.ex. äter frukost i ruffen medan regnet faller utanför.
DSC_0994.JPG
DSC_0994.JPG (296.28 KiB) Visad 4624 gånger
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Kazuri
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 aug 2022 10:28

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av Kazuri »

Tack Marek och Nils för svar!
Betr hyllor i förpiken så hittade jag en hylla plus några lister i ett stuvfack ! Tidigare ägare hade nog hyllor innan de bytte klädsel. Får fundera på hur jag fäster listerna - rakt på/igenom klädseln eller skära upp den så att listen ligger direkt mot förstärkningen i skrovet. Mot skottet är det ju enkelt att fästa en list/stöd - hyllan för stöd på lång och kortsida! Jag behöver tillverka en hylla men saknar snickeriresurer - har ni tips om nån, gärna i Stockholmstrakten?!
Betr Lagunabordet så hade jag det i min Smaragd, och tänker nog som Nils vad gäller IF. Din bild visade var du hade fästet i ruffen! Var har du fästet i sittbrunnen? Förresten så har även min IF den lilla bänken/bordet mellan kojerna!
Mvh
Joar
IF 2353 Kazuri
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Vi brukar anlita Pondus Snickeri på Pipersgatan 6. Linus som driver firman är duktig, allt han snickrat åt oss är välgjort men han tar bra betalt.

Gå till hemsidan, där står om den minimala besökstiden men också telnummer mm.


Lycka till!

Janne
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av johan swe-1870 »

Kazuri skrev: 24 sep 2022 21:55 Får fundera på hur jag fäster listerna - rakt på/igenom klädseln eller skära upp den så att listen ligger direkt mot förstärkningen i skrovet. Mot skottet är det ju enkelt att fästa en list/stöd - hyllan för stöd på lång och kortsida!
På min båt sitter förpikshyllorna skruvade underifrån mot den inplastade listen i skrovet och vilar på en list på mastskottet. Eftersom skrovet är klätt med matta är skruvarna dragna genom mattan på skrovlistens undersida. På samma sätt sitter överskåpen i salongen. Jag tror detta är originalmonteringen.

Här är en bild som delvis visar hyllan.

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Kazuri
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 aug 2022 10:28

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av Kazuri »

Tack Janne & Johan för tips och förslag!
/Joar
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av Nils D »

Kazuri skrev: 24 sep 2022 21:55 Tack Marek och Nils för svar!
Betr Lagunabordet så hade jag det i min Smaragd, och tänker nog som Nils vad gäller IF. Din bild visade var du hade fästet i ruffen! Var har du fästet i sittbrunnen? Förresten så har även min IF den lilla bänken/bordet mellan kojerna!
Mvh
Joar
IF 2353 Kazuri
Fästet i sittbrunnen är placerat strax för om stotskotbalken på styrbordssidan. Hittade ingen bild med bordet monterat men placeringen av fästet ser du på denna bild
DSC00408.JPG
DSC00408.JPG (102.87 KiB) Visad 4422 gånger
När bordet är monterat har jag dragit storskotet så långt åt styrbord som det går. Då fungerar det att ha själva bordsskivan över också storskotbalken.

Intressant att läsa att du också har en liknande liten bänk/bord för placering mellan kojerna. MItt följlde med båten vid köpet. Har du gjort ditt själv, och har du i så fall en ritning eller beskrivning? Tror i så fall att det skulle vara ett uppskattat bidrag till Medvind, för det är verkligen användbart tycker jag.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Kazuri
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 aug 2022 10:28

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

Inlägg av Kazuri »

Tack Nils för bild och tips om placering av Lagunafästen!
Även mitt lilla bord/bänk mellan kojerna följde med vid köpet - har ingen ritning.
/Joar
Skriv svar