maxlast i akterstuven "trunken"
Moderator: Moderator
maxlast i akterstuven "trunken"
Jag kör elmotor i min IF-båt och sitter och funderar på hur stort batteripack jag skulle kunna ha utan att det påverkar seglingsegenskaperna. Just nu har jag motor som hänger monterad på motorfäste utanpå som väger 20 kilo + batteri i akterstuven på 25 kilo. Vad tror ni händer om jag skulle ha 70 kilo batteri istället för 25kilo?
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: maxlast i akterstuven "trunken"
Du har ju redan cirka 50 kg i akterområdet. Så du kan väl prova med att lägga till 2 tiolitersdunkar med vatten i akterstuven och själv avläsa effekten. Men jag tror inte att det händer mer än att båten kommer att trimma litet mer på aktern och få något sämre seglingsegenskaper, framför allt i vågor. "Moment to change one cm" (MCT) är cirka 22 kg * m", läs Medvind hösten -88 och våren -89. Så trimändringen av 20 extra kg i akterskuffen blir väl uppskattningsvis cirka 3 cm.
För övrigt är akterstuven ett utrymme som inte är vattentätt. Så om du förvarar batterier i det området, sörj för god dränering och ordentlig inkapsling av batterier och all annan elektrisk utrustning.
För övrigt är akterstuven ett utrymme som inte är vattentätt. Så om du förvarar batterier i det området, sörj för god dränering och ordentlig inkapsling av batterier och all annan elektrisk utrustning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: maxlast i akterstuven "trunken"
Jag missförstod väl litet. Men med dubbla ökningen (45 kg) blir effekten dubbelt så stor, dvs. båten kommer att trimma med cirka 6 cm på aktern.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: maxlast i akterstuven "trunken"
Har du funderat på att placera batterierna i kölsvinet istället, eller använder du det för annat så den lösningen inte fungerar.
Min båt hade två vanliga frididsbatterier på 75 aH i akterstuven när jag köpte den, men jag flyttade ner dem i kölsvinet. Innebar dragning av kabel till akterstuven eftersom jag har två solceller på luckorna, men det var ingen komplicerad operation. Kanske inbillning, men jag tyckte seglingsnskaperna blev bättre, framförallt i lätta vindar, efter flytten av batterierna.
Så om du har möjlighet att placera batterierna där är det en lösning jag rekommenderar.
Min båt hade två vanliga frididsbatterier på 75 aH i akterstuven när jag köpte den, men jag flyttade ner dem i kölsvinet. Innebar dragning av kabel till akterstuven eftersom jag har två solceller på luckorna, men det var ingen komplicerad operation. Kanske inbillning, men jag tyckte seglingsnskaperna blev bättre, framförallt i lätta vindar, efter flytten av batterierna.
Så om du har möjlighet att placera batterierna där är det en lösning jag rekommenderar.
Nils D SWE-3008