Storfallet

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Pearl Q
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jul 2007 20:55
Ort: Stockholm

Storfallet

Inlägg av Pearl Q »

Hejsan!

Är ganska novis inom segling och har precis köpt min första egna båt – en IF. När jag var ute och provseglade i helgen så blev jag lite fundersam kring storfallet och dess placering. Storfallet kommer nämligen ut på mastens högra sida. Och förseglets fall på den vänstra. Men vinschen sitter ju på mastens vänstra sida och någonting säger mig att storseglet har mer behov av en vinsch än vad förseglet har. Så därför undrar jag om storfallet kommer ut ur masten på fel sida?

Anledningen till att jag började fundera på det här är för att sista biten av storseglet är ganska trögt att hissa och sista decimetern är omöjlig att få upp.

Kan det vara så att den förre ägaren i all hast har dragit ner fallen på fel sida vid påmastning? Eller är allt i sin ordning och det är jag som gör fel?

Vore väldigt tacksam för svar!

PQ :D
SWE-1228
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 apr 2007 16:17

Inlägg av SWE-1228 »

Samma på min mast så jag antar att det är det rätta...

Storseglet drar man ju ända upp om man tar i lite + hjälper till att ta upp bommen så högt det går och sen när segler är hissat dra ner den länks skenan.

Fockfallet går ju dessutom efter ett tag över till wire vilket storfallet inte har.
olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Inlägg av olarosengren »

Ser likadant ut på min mast också.

Mitt storsegel är också trögt på slutet - jag får dock upp det iom jag använder vinschen.

Däremot har jag problem med att översta delen av akterliket på storen går i akterstaget (om akterstaget är spänt). Är det likadant på era båtar? Storseglet borde ju slitas och bli nött av detta...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Alla IF-master i original har en travare vid bomfästet. Detta gör att det är lätt att hissa storseglet utan winch, vilket också är avsikten.

Men det är viktigt att man släpper på storbomsnedhal, cunningham och kick innan man hissar, för annars blir det nog väldigt svårt att få seglet i topp.. 8) ...

En del master har en alltför kort kaltopp och ett för litet "finger" för akterstagsfästet. Om man har en sådan rigg, kan storsegelts skädda fastna ibland. Lösningen är att runda av skäddans aktertopp någon med t.ex en bågfil.

Tänk även på att seglet inte ska hissas över nederkanten på övre mätbandet.

Nästa gång du beställer ett storsegel, kan du begära att få ett med mindre skädda.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Pearl Q
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jul 2007 20:55
Ort: Stockholm

Inlägg av Pearl Q »

Tusen tack för alla snabba svar!
Men det är viktigt att man släpper på storbomsnedhal, cunningham och kick innan man hissar, för annars blir det nog väldigt svårt att få seglet i topp.. 8) ...
Ok, då ska jag nog först se till att storbomsnedhal, cunningham och kick är släppta innan jag börjar byta plats några fall. :wink:

I övrigt så är de befintliga fallen på båten ganska slitna så jag har funderat på att byta dem. Är det någon som har erfarenhet av det och har några bra tips?

PQ
olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Inlägg av olarosengren »

Givetvis har jag släppt på nedhal och kick innan jag hissar :shock: , men det är ändå trögt. Funderar på om det har med att göra att trissorna eller travarna löper trögare än jag tror, eller att jag har spänt vanten för hårt? Jag kan tillägga att seglet bara har varit tröghissat de senaste två åren, och det enda jag har gjort sedan dess är att jag köpt en ny stor och kanske spänt vanten lite hårdare. Nåja, strunt samma. Är väl bara bra att vinschen kommer till nytta :D

Angående byte av fall så gjorde jag det nu i våras. Köpte ett IQ-line för cirka 600 SEK. Inga problem att dra om, sydde bara fast det gamla i en pilotlina och drog igenom, och sedan sydde jag fast piloten i det nya fallet. Lycka till!
Pearl Q
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jul 2007 20:55
Ort: Stockholm

Inlägg av Pearl Q »

Tack för tipsen! :)
Skriv svar