På Upsala Segelsällskaps hemsida, skriver vår webmaster Christer Olsson, att han var med och blev 2:a på mästarnas mästare 2007 i Sandhamn. Se
www.uss.c.se
Samtidigt skriver grannarna Ekolns Segelklubb på sin hemsida. Se
www.esk.st
att de deltog med två besättningar.
Det finns alltså tre SM-lag från Uppsala under 2007, som var med.
Nu undrar jag, vem som på detta forum skrev, att IF är en korpklass.
Varför är Uppsala så bra? frågades på skanegasens blogg i somras.
Den går att finna i detta forum: Inlägg Guldkorn, det sista 29 jul 2007 10:14.
Sök webadress i Guldkorn.
Ändring 071029 21:46. Nästa mening står jag för, men hänvisningen till Rickard Sarby går ej mer.
Jag har där svarat, att det beror mycket på, en viss Sven Thorell.
Hälsningar Anders.
IF 1811 numera.
IF korpklass?
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: IF korpklass?
Sök på forumet med sökfunktionen.Anders Schwan skrev: Nu undrar jag, vem som på detta forum skrev, att IF är en korpklass.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 80 times
- Kontakt:
Du hittar det i det gamla arkiverade forumet, efter lite letande. I tråden
Hur många segel ? startad 2006-01-16 16:36:58 står det i ett inlägg av David 2295:
.
Det gamla arkiverade forumet hittar du här
. Tråden finns under sektionen 2006-1.
Diskussionen den gången handlade inte om statusen på IF-klassen, utan om antal tillåtna segel.
Hur många segel ? startad 2006-01-16 16:36:58 står det i ett inlägg av David 2295:
Hela inlägget finner du härDavid 2295 skrev:...Att i en korpklass som IF ge möjligheter att ha både läns och slörspinnakrar för taktiska skiften ...
Det gamla arkiverade forumet hittar du här
Diskussionen den gången handlade inte om statusen på IF-klassen, utan om antal tillåtna segel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
David SWE 2295
Jag tror nog att Anders fråga om vem som skrivit att IF-klassen är en korpklass mest var retorisk för att kunna hylla Staffan med besättning för deras framgångar på Mästarnas Mästare. Då andra medlemmar ändå välvilligt letar fram mitt namn så känner jag mig tvingad att kommentera mitt påstående.
Som Johan påpekade så var ämnet då ett helt annat men min åsikt att IF-klassen är en korpklass kvarstår. Jag tycker samtidigt inte att det ligger något negativt i detta med Korpen. Kortfattat så tror jag inte att så många besättningar kommer till SM med mer träning i dagboken än kanske 5-6 kvällseglingar och 2-3 kappseglingar. I många fall så är mängden mycket mindre. Att kalla detta för elitidrott är knappast att göra de som verkligen satsar på sin idrott rättvisa.
Även undertecknad hade nöjet att få segla Mästarnas Mästare på Sandhamn. Tyvärr var jag inte där på egna meriter som mästare utan som inlånad gast men möjligheterna att prata med massa duktiga seglare gavs förstås ändå. Bland annat så pratade jag med några landslagsseglare som beskrev sina heltidssatsningar med kappsegling och träning året runt. Att tänka på våra upplägg av träning och kappsegling i andra termer än hobby eller Korpen kändes då rätt fjärran.
För att återgå till det Anders inledde så gör ju ovanstående jämförelse Staffans och besättningens bedrift än mer imponerande!
Som Johan påpekade så var ämnet då ett helt annat men min åsikt att IF-klassen är en korpklass kvarstår. Jag tycker samtidigt inte att det ligger något negativt i detta med Korpen. Kortfattat så tror jag inte att så många besättningar kommer till SM med mer träning i dagboken än kanske 5-6 kvällseglingar och 2-3 kappseglingar. I många fall så är mängden mycket mindre. Att kalla detta för elitidrott är knappast att göra de som verkligen satsar på sin idrott rättvisa.
Även undertecknad hade nöjet att få segla Mästarnas Mästare på Sandhamn. Tyvärr var jag inte där på egna meriter som mästare utan som inlånad gast men möjligheterna att prata med massa duktiga seglare gavs förstås ändå. Bland annat så pratade jag med några landslagsseglare som beskrev sina heltidssatsningar med kappsegling och träning året runt. Att tänka på våra upplägg av träning och kappsegling i andra termer än hobby eller Korpen kändes då rätt fjärran.
För att återgå till det Anders inledde så gör ju ovanstående jämförelse Staffans och besättningens bedrift än mer imponerande!
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 80 times
- Kontakt:
Det är mycket möjligt att jag missuppfattat Anders fråga. Det var naturligtvis inte heller min mening att "hänga ut" dig, utan bara att hjälpa till med vad jag uppfattade som hans fråga.
Staffan Eklund och besättning ska ha stort beröm för vad de har gjort i både IF-klass och andra sammanhang, t ex Mästarnas Mästare. Man kan inte annat än imponeras av deras framgångar. Att Uppsala länge varit framstående kappseglare är också uppenbart (det finns flera!). Jag såg dem segla SM i år, och de gjorde intryck på mig genom att göra allting rätt.
Jag instämmer i dina synpunkter om att det är stor variation i både ambition, metod och nivå. Jag tycker inte heller att det är något negativt med det.
För min del är en viktig del i IF-klassen att det går att göra det på olika sätt och ändå njuta av det. Jag kappseglar med inte allt för hög träningsintensitet (seglar många timmar, men utan särskild träning) och med en icke-optimerad besättning. Jag är nöjd med mitt resultat i årets SM och DM. Jag turseglar med nästan samma besättning, och njuter även av det. Trots vädret kom vi till Polen i år.
Staffan Eklund och besättning ska ha stort beröm för vad de har gjort i både IF-klass och andra sammanhang, t ex Mästarnas Mästare. Man kan inte annat än imponeras av deras framgångar. Att Uppsala länge varit framstående kappseglare är också uppenbart (det finns flera!). Jag såg dem segla SM i år, och de gjorde intryck på mig genom att göra allting rätt.
Jag instämmer i dina synpunkter om att det är stor variation i både ambition, metod och nivå. Jag tycker inte heller att det är något negativt med det.
För min del är en viktig del i IF-klassen att det går att göra det på olika sätt och ändå njuta av det. Jag kappseglar med inte allt för hög träningsintensitet (seglar många timmar, men utan särskild träning) och med en icke-optimerad besättning. Jag är nöjd med mitt resultat i årets SM och DM. Jag turseglar med nästan samma besättning, och njuter även av det. Trots vädret kom vi till Polen i år.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
Anders Schwan
David berör språkliga frågor som har prefixet korp-.
Enl. bonniers ordb. så är det så här:
korp 1 vår största kråkfågel
2 smal, spetsig hacka för arbete i hård mark
Vidare: Korporation sammanslutning (yrkesgrupp m.m)
Korporationsidrott ("korpen") motionsidrott av anställda i t.ex. företag
När David skriver VI om de som seglar 5-6 ggr./år talar han kanske om sig själv,
Jag tog upp båten i förrgår. År 2005 fick jag pris som flitigaste träningsseglare, med noll frånvaro (även om jag fick segla ensam ibland).
Jag har vunnit Riksidrottsförbundets svenska mästerskapsplakett 1975, men aldrig någon utmärkelse från korporationsförbundet.
Jag har ingenting mot korpidrott, men de tävlar inte internationellt ,som jag har, och vill lära andra att göra.
I något inlägg tidigare, har jag sagt mig vara villig att intressera yngre jolleseglare, för att pröva den annorlunda taktik, som behövs i tung kölbåt.
Det vill jag fortfarande. Det är inte bra om IF = korp.
Då måste man förstå, att IF är ett bra fartyg, och den saken är ingen nackdel, när det gäller glädjen i att tävla.
Har man ung kropp kan man plana med 470. Det är skoj.
Men IF är lika bra på sitt sätt. Mera som schack där, rutin lönar sig!
Hälsningar Anders
Enl. bonniers ordb. så är det så här:
korp 1 vår största kråkfågel
2 smal, spetsig hacka för arbete i hård mark
Vidare: Korporation sammanslutning (yrkesgrupp m.m)
Korporationsidrott ("korpen") motionsidrott av anställda i t.ex. företag
När David skriver VI om de som seglar 5-6 ggr./år talar han kanske om sig själv,
Jag tog upp båten i förrgår. År 2005 fick jag pris som flitigaste träningsseglare, med noll frånvaro (även om jag fick segla ensam ibland).
Jag har vunnit Riksidrottsförbundets svenska mästerskapsplakett 1975, men aldrig någon utmärkelse från korporationsförbundet.
Jag har ingenting mot korpidrott, men de tävlar inte internationellt ,som jag har, och vill lära andra att göra.
I något inlägg tidigare, har jag sagt mig vara villig att intressera yngre jolleseglare, för att pröva den annorlunda taktik, som behövs i tung kölbåt.
Det vill jag fortfarande. Det är inte bra om IF = korp.
Då måste man förstå, att IF är ett bra fartyg, och den saken är ingen nackdel, när det gäller glädjen i att tävla.
Har man ung kropp kan man plana med 470. Det är skoj.
Men IF är lika bra på sitt sätt. Mera som schack där, rutin lönar sig!
Hälsningar Anders
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Anders, jag tycker det är mycket herdesamt av dig att du vill arbeta för att intressera yngre jolleseglare för kappsegling IF-båten. Du är ju själv gammal jolleseglare som jag har förstått, och därför kan du vara den rätte för en sådan uppgift.
Vi behöver nytt ungt blod till vår klass.
Vi behöver nytt ungt blod till vår klass.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
Kristian, SWE 3083
Jag för min del som spelat både elit och korpen i en annan idrott ser absolut inga problem med att någon kallar IF-klassen för korpklass och att någon annan ser den som en internationell elitklass. Tvärtom speglar det den bredd som vår klass fortfarande kan uppvisa och som är klassens styrka. Vi har bevisligen några riktigt skarpa seglare i våra led men också flera seglare (bl a jag) som nog gärna inordnar oss i kategorin korpseglare. Korpen för mig är gemenskap, inte så blodigt allvar och en himla massa skoj medan elit ofta är testosteron, jobbiga idrottsföräldrar, domartjafs och prestige. Skall vi enbart ha ”elit” på våra kappseglingar så blir det inga stora startfält. Klasser där det varje gång mellan varje båt är blodigt allvar på, och ibland utanför, banorna finns det redan många av inom seglingen.
Det var till och med ett tag så att jag började fundera på om det skulle gå att starta en seglingsavdelning just inom korpidrotten. Detta var när SSF härjade som värst med förslag om licenser för gastar och (i mitt tycke) andra tokerier för oss breddseglare. Då skulle vi som ibland på torsdagskvällen i panik ringer in en gast ”från gatan” kunna fortsätta kappsegla utan att vi skulle överösas av kostnader och administration för rankingsystem, försäkringar och annat som elitseglarna har nytta av. Dvs ungefär så som det fungerar i andra idrotter där Korpen (som består av företagsidrott, kompisgäng, gamla elitidrottsmän m fl) samexisterar med idrottsförbunden (fotboll t ex).
Kort sagt, inom IF-klassen kan både elitseglare och glada amatörer (korpseglare?) trivas och det måste vara målet för framtiden också.
Det var till och med ett tag så att jag började fundera på om det skulle gå att starta en seglingsavdelning just inom korpidrotten. Detta var när SSF härjade som värst med förslag om licenser för gastar och (i mitt tycke) andra tokerier för oss breddseglare. Då skulle vi som ibland på torsdagskvällen i panik ringer in en gast ”från gatan” kunna fortsätta kappsegla utan att vi skulle överösas av kostnader och administration för rankingsystem, försäkringar och annat som elitseglarna har nytta av. Dvs ungefär så som det fungerar i andra idrotter där Korpen (som består av företagsidrott, kompisgäng, gamla elitidrottsmän m fl) samexisterar med idrottsförbunden (fotboll t ex).
Kort sagt, inom IF-klassen kan både elitseglare och glada amatörer (korpseglare?) trivas och det måste vara målet för framtiden också.