Läckande båt

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

persoderberg

Läckande båt

Inlägg av persoderberg »

Hej jag har en IF (2120) som läckter in vatten som blir liggande ovanför de längsgående balkarna som är under kojerna i ruffen. Vad kan detta komma ifrån. Kan det möjligen läcka från fören ???
Tacksam för tips om detta.

Per IF 2120
FredrikH
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Min erfarenhet är att när en IF-båt läcker, finns det vanligtvis två källor till vatteninträngning. Den ena är att fönsterrutorna läcker, då brukar det bli fuktigt på dynorna. Den andra är att tätningen i skarven mellan däck och skrov läcker. Min erfarenhet är att det då kommer in mer vatten när man seglar och båten sköljs över, mindre vatten kommer in när det regnar. Kommer vatten in via den skarven hamnar det ofta på den plats du beskriver.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

En gång vid kraftig regn såg jag hur vatten tog sig in under glidlisterna av bakelit till skjutluckan. Jag demonterade hela garaget och listerna, gjorde rent och monterade tillbaka dem med tätningsmedel. Sedan har i alla fall där inte kommit mer vatten.

En halvt långsökt teori är att inträngande vatten kan ta sig inne i klädseln och komma fram under kojen. Fast det kanske bara är kondensfukt, vet inte.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Kondens under kojerna uppträder endast som en lätt fuktig yta på insidan av skrovet. Det beror på att vattentemperatur och lufttemperator därunder är förhållandevis lika.

Den vanligaste orsaken till ansamling av vatten under kojerna är läckande fönster eller något läckande däcksbeslag. Att vattnet samlas just under kojerna och i princip oberoende av var läckaget uppträder, beror på att där är den lägsta punkten för de längsgående förstärknigarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Det jag menar med kondens är att det bildas just på skrovsidorna och ev kan rinna inne i klädseln för att sedan komma ut ur den under kojen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
persoderberg

Läckande båt

Inlägg av persoderberg »

Tack för alla tips. Det troligaste är tydligen att det läcker genom något däcksbeslag eller skarven mellan däck och skrov.

Hälsningar
Per Söderberg
IF2120
Skriv svar