Jag tänkte bara kolla en sak om vilken vantskruv som passar bäst.
Min båt är superoriginal dvs nr 1158 årsmodell 1973.
Guldfärgad Proctormast och original förstag.
Vilken Hasselfors vantskruv är bäst för att få rätt lutning etc på mast samt hållfasthet? Är 5/16 för stor eller passar det bäst?
Vantskruvsfråga
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Vet inte. Det verkar som om den stora vantskruven är cirka 9.5 mm diameter och den lilla kring 8 mm. Det blir väl 3/8 för de stora för toppvant och förstag och 5/16 för de små för undervanten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
Fredrik IF-1011
Jag köpte nya vantskruvar för vanten inför i år, och jag körde på de dimensioner som anges ovan. Passar utmärkt. Jag investerade även i "smart-pins" för smidig vantskruvslåsning utan saxpinnar. Dyrt, men bekvämt.maja skrev:Det blir väl 3/8 för de stora för toppvant och förstag och 5/16 för de små för undervanten.
Fredrik
Marieholm 26 S-284
Marieholm 26 S-284
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
Jag kommer inte ihåg vilken storlek jag har, men det är stor på förstag och toppvant och ett steg mindre på undervant.
Kom ihåg att den också ska passa på röstjärn och änden på vantet! En för liten skruv har smalare mellan gafflarna och kanske inte passar. Motsvarande problem med bulten; för liten sitter inte bra, för stor går inte genom.
Kom ihåg att den också ska passa på röstjärn och änden på vantet! En för liten skruv har smalare mellan gafflarna och kanske inte passar. Motsvarande problem med bulten; för liten sitter inte bra, för stor går inte genom.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit