Grabbräcke
Moderator: Moderator
Grabbräcke
Hej,
Jag funderar på att göra något åt mina grabbräcken som numera ser väldigt slitna ut, antingen så slipar jag bara ner och lackar om det eller så köper jag ett par nya. De börjar se rätt tunna ut (det har nog slipats en del på dem under åren), därför lutar det åt att jag byter ut dem. Båten är från 72, det verkar som att de är fästa med mutter från utsidan, är det någon som vet om så är fallet? Vet ni var man kan hitta nya grabbräcken som passar en IF och vad de kan komma att kosta? Tacksam för svar.
/J
Jag funderar på att göra något åt mina grabbräcken som numera ser väldigt slitna ut, antingen så slipar jag bara ner och lackar om det eller så köper jag ett par nya. De börjar se rätt tunna ut (det har nog slipats en del på dem under åren), därför lutar det åt att jag byter ut dem. Båten är från 72, det verkar som att de är fästa med mutter från utsidan, är det någon som vet om så är fallet? Vet ni var man kan hitta nya grabbräcken som passar en IF och vad de kan komma att kosta? Tacksam för svar.
/J
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Grabbräcke
Den gamla, smäckra, litet böjda typen av grabbräcken av teakträ till gamla IF-båtar går inte längre att få tag i.
På min båt, som är från 1971, är grabbräckena fastskruvade till rufftaket med rostfri plåtskruv, som inte går igenom taket. Men det kan mycket väl hända att man året efter har övergått till genomgående skruv med mutter på insidan. Det får du själv kolla upp genom att ta bort tillräckligt mycket av innertaket.
Skruvskallarna sitter under träpluggar, som du kan skönja på grabbräckena. De måtse borras bort för att man ska kunna komma åt skallarna.
På min båt, som är från 1971, är grabbräckena fastskruvade till rufftaket med rostfri plåtskruv, som inte går igenom taket. Men det kan mycket väl hända att man året efter har övergått till genomgående skruv med mutter på insidan. Det får du själv kolla upp genom att ta bort tillräckligt mycket av innertaket.
Skruvskallarna sitter under träpluggar, som du kan skönja på grabbräckena. De måtse borras bort för att man ska kunna komma åt skallarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Grabbräcke
På Nadine tog vi helt bort räckena. Istället monterade vi ögelbult som ett rep fästes vid. En ungefär där grabbräcket slutade akterut och en strax akterut om däcksluckan. De är måhända inte lika vackra som teak, men underhållsfria och jag tycker det ser lite sportigt ut. Dessutom är de betydligt billigare än aluminiumräckena. Jag är båtbyggare med inriktning trä och älskar vällackade trädetaljer, men att ta bort räckena nästan varje år (svårslipat om de sitter kvar på plats) är inget alternativ och så snygga är de inte.
Finessen är dessutom att en säkerhetslina med karbinhake lätt kan fästas i den uppspännda linan och löpa längs med den när man arbetar på däck.
Bultarna köpte vi på Clas Ohlsson. De blev inte alls dyra. Viktigt är att ta till med ordentligt stora ögelbultar och bricka.
Vid tillfälle kan jag ordna en bild, vet dock inte hur uppladdning här går till.
Finessen är dessutom att en säkerhetslina med karbinhake lätt kan fästas i den uppspännda linan och löpa längs med den när man arbetar på däck.
Bultarna köpte vi på Clas Ohlsson. De blev inte alls dyra. Viktigt är att ta till med ordentligt stora ögelbultar och bricka.
Vid tillfälle kan jag ordna en bild, vet dock inte hur uppladdning här går till.
s/y Nadine (IF-E 367)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Grabbräcke
Träckräcken är väl inte så särskilt svåra att underhålla, så länge man inte får för sig att lacka dem.
Väl isolerade från underlaget med sikaflex suger de inget vatten underifrån gemom i ändträt. Och om man oljar in dem ordentligt med kinesisk träolja, så räcker en sådan behandling flera år, även på en båt (som min), som står utan täckning hela vintern. För detta behöver räckena inte alls demonteras.
Jag anser att den del av tjusningen med att äga en gammal båt är att hålla den i originalskick.
Väl isolerade från underlaget med sikaflex suger de inget vatten underifrån gemom i ändträt. Och om man oljar in dem ordentligt med kinesisk träolja, så räcker en sådan behandling flera år, även på en båt (som min), som står utan täckning hela vintern. För detta behöver räckena inte alls demonteras.
Jag anser att den del av tjusningen med att äga en gammal båt är att hålla den i originalskick.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Grabbräcke
Ja Marek, det är väl ingen nyhet att vi har lite olika uppfattning i det avseendet. Jag tycker att för att en båttyp ska leva vidare och fortsätta vara attraktiv, så ska den utvecklas och förbättras. Det är lite tjusningen med att köpa en äldre båt, att den har klassiska grunder och ett attraktivt pris, en bra plattform att bygga vidare på.
Självklart tycker jag att det ur rent historiskt syfte är kul med orginalbåtar, men med så stor serie som IF-båten, så finns det tillräckligt många.
Det är ju också en fråga om användningsområdet. Vem skulle ta sin gamla T-ford till jobbet eller på bilsemester? Den tar man fram några gånger om året och åker på veteranbilsträff, vill vi att det ska se ut så med IF:en om ytterligare 40 år??
Jag sågar inte orginallösningar och orginalbåtar på något sätt, det är lite upp till var och en, men att kombinara gammal kunskap, gamla båtar och gamla lösningar med det absolut senaste tekniken eller med egna lösningar som passar den egna smaken, det ser jag inget fel med.
Jag har seglat klassisk 6:a och i samband med det var jag på en regatta i Finland. Där diskuterades huruvida det var helgerån att kapa bort den gamla överbyggnaden och ersätta med öppna sittbrunnar a'la moderna kappseglingsbåtar. De flesta kappseglande 6:orna är ombyggda på detta sätt och det tror jag är en anledning till att klassen fortfarande lever kvar. Det är båtar i mahogny och furu med klassiska linjer och ofta från före krigstiden, utrustade med moderna däckbeslag, rigg och instrumentering. Jag tycker det är väldigt häftigt.
Sen anser jag inte att träräcken är det centrala på en IF-båt, rent estetiskt. Aluminiumräckena är dessutom betydligt snyggare.
Jag är rätt allergisk mot grånad teak och föredrar då att betsa och lacka upp den, detta kräver underhåll. Sedan kan jag tillägga att när jag tog bort räckena blev jag varse deras s.k. styrka. De är verkligen inget att lita på och jag skulle inte plötsligt vilja bli hängande i ett, då var mina ändå i rätt bra skick.
Summan av det är väl att alla är olika och har olika uppfattning om båten och dess användning/underhåll. Bara att titta på sina egna behov och vad man vill använda båten till. Jag blir förbannad på folk som låter sina båtar ligga på land år efter år efter år och förfalla, det är att misshandla en gammal vacker båt. Därimot har jag inget emot ombyggnad och förnyellse även om det förstör orginalutseendet. Båten är inte k-märkt och man kan inte anpassa sin båt efter hur ägaren tre led senare vill ha den.
Så länge det diskuteras lever iallafall båten, så länge det finns olika uppfattningar och idéer.
Självklart tycker jag att det ur rent historiskt syfte är kul med orginalbåtar, men med så stor serie som IF-båten, så finns det tillräckligt många.
Det är ju också en fråga om användningsområdet. Vem skulle ta sin gamla T-ford till jobbet eller på bilsemester? Den tar man fram några gånger om året och åker på veteranbilsträff, vill vi att det ska se ut så med IF:en om ytterligare 40 år??
Jag sågar inte orginallösningar och orginalbåtar på något sätt, det är lite upp till var och en, men att kombinara gammal kunskap, gamla båtar och gamla lösningar med det absolut senaste tekniken eller med egna lösningar som passar den egna smaken, det ser jag inget fel med.
Jag har seglat klassisk 6:a och i samband med det var jag på en regatta i Finland. Där diskuterades huruvida det var helgerån att kapa bort den gamla överbyggnaden och ersätta med öppna sittbrunnar a'la moderna kappseglingsbåtar. De flesta kappseglande 6:orna är ombyggda på detta sätt och det tror jag är en anledning till att klassen fortfarande lever kvar. Det är båtar i mahogny och furu med klassiska linjer och ofta från före krigstiden, utrustade med moderna däckbeslag, rigg och instrumentering. Jag tycker det är väldigt häftigt.
Sen anser jag inte att träräcken är det centrala på en IF-båt, rent estetiskt. Aluminiumräckena är dessutom betydligt snyggare.
Jag är rätt allergisk mot grånad teak och föredrar då att betsa och lacka upp den, detta kräver underhåll. Sedan kan jag tillägga att när jag tog bort räckena blev jag varse deras s.k. styrka. De är verkligen inget att lita på och jag skulle inte plötsligt vilja bli hängande i ett, då var mina ändå i rätt bra skick.
Summan av det är väl att alla är olika och har olika uppfattning om båten och dess användning/underhåll. Bara att titta på sina egna behov och vad man vill använda båten till. Jag blir förbannad på folk som låter sina båtar ligga på land år efter år efter år och förfalla, det är att misshandla en gammal vacker båt. Därimot har jag inget emot ombyggnad och förnyellse även om det förstör orginalutseendet. Båten är inte k-märkt och man kan inte anpassa sin båt efter hur ägaren tre led senare vill ha den.
Så länge det diskuteras lever iallafall båten, så länge det finns olika uppfattningar och idéer.
s/y Nadine (IF-E 367)
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Grabbräcke
Jag tror inte att det finns några grabbräcken i teak med ändträ mot taket. Alla jag har sett har ådringen parallellt med taket, dvs ändträet vetter förut och akterut.maja skrev:Väl isolerade från underlaget med sikaflex suger de inget vatten underifrån gemom i ändträt.
Jag tycker dessutom att de teakgrabbräcken på IF-ar jag har känt på inte har plats tillräckligt under för att jag säkert ska kunna hålla tag runt dem. Mina fingrar är helt enkelt inte smala nog för det. Då är aluminiumräckena betydligt bättre.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Grabbräcke
Detsamma här. Seglare måste ha haft mindre händer förr
De är också för litet utrymme för att fästa grövre tågvirke eller karbinhakar i.
De är också för litet utrymme för att fästa grövre tågvirke eller karbinhakar i.
s/y Nadine (IF-E 367)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Grabbräcke
Ja du har säkert rätt med ändträet. Ibland missar man i tanken, tyvärr...Johan SWE-1870 skrev: Jag tror inte att det finns några grabbräcken i teak med ändträ mot taket. Alla jag har sett har ådringen parallellt med taket, dvs ändträet vetter förut och akterut.
Jag tycker dessutom att de teakgrabbräcken på IF-ar jag har känt på inte har plats tillräckligt under för att jag säkert ska kunna hålla tag runt dem. Mina fingrar är helt enkelt inte smala nog för det. Då är aluminiumräckena betydligt bättre.
När det gäller träräckena är väl mina fingrar smalare... ...
och visst är det sant att räckena inte håller för vilka påfrestningar som helst.¨..
Men det gör inte aluminiumräckena heller. Jag pratade nyss med Göran Ejdeling om detta. Han hade demonterat sina för att täta under fästena och upptäckte då att aluminiumröret mellan fästena inte var mycket att hurra för och definitivt inget att sätta säkerhetsselen i.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Grabbräcke
Tjenix,
Min IF saknar räcken orginal :( (från 1968). Jag skulle också vilja ha en modell som passar IF båten (och där man kan fästa i samma bultar/skruvar räcken även på insidan). Någon som vet en bra modell för detta och vem som saluför dessa? Jag undrar också hur långa era orginalräcken är? och helst något referensmått för placeringen? och en kommentar om den placeringen och längden är bra?
(Jag har ingen åsikt om matterialet, bara det smälter in bra på båten. Nu är det både crom, alu, teak, mässing, rostfritt, vit/svart plast samt svart/guld oxiderat på lite olika delar av däcksutrustningen o riggen och allt smälter in fint, trots blandningen ).
Ses på fjärden
/Vallan
Min IF saknar räcken orginal :( (från 1968). Jag skulle också vilja ha en modell som passar IF båten (och där man kan fästa i samma bultar/skruvar räcken även på insidan). Någon som vet en bra modell för detta och vem som saluför dessa? Jag undrar också hur långa era orginalräcken är? och helst något referensmått för placeringen? och en kommentar om den placeringen och längden är bra?
(Jag har ingen åsikt om matterialet, bara det smälter in bra på båten. Nu är det både crom, alu, teak, mässing, rostfritt, vit/svart plast samt svart/guld oxiderat på lite olika delar av däcksutrustningen o riggen och allt smälter in fint, trots blandningen ).
Ses på fjärden
/Vallan
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Grabbräcke
Eftersom det inte finns några originalräcken att köpa rekommenderar jag att du tar dig en titt på vad som finns i den vanliga båttillbehörshandeln. Kolla på något lämpligt foto på en IF-båt och skatta längden genom att använda ritningaran som finns att titta på i samma flik där det finns klassregler.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Grabbräcke
Orginalräckena i aluminium finns visst att köpa.
De säljs i byggsats, dvs mittdelar, änddelar och rör. rören har jag för mig att man själv kapar i önskad längd. Sedan kan man montera på hur många mittdelar som helst... det är lite LEGO-principen. Dock är de ganska dyra. Har för mig att de sålts av Hjertmans. det är ju inte specialräcken utan finns på måga båttyper och även på båtar som tillverkas idag.
Att tillverka träräcken behöver ju inte vara så svårt heller. teak eller mahognyribbor i lagom längd och grovlek, en sticksåg, en bra täljkniv och lite sandpapper. Skulle nog ta en dag. Har man sedan tillgång till en överhandsfräs så går det nog på några timmar.
Jag kanske skulle börja tillverka och sälja, undrar just vad marknadspriset är..
Fast som sagt...jag föredrar ju min lösning.
De säljs i byggsats, dvs mittdelar, änddelar och rör. rören har jag för mig att man själv kapar i önskad längd. Sedan kan man montera på hur många mittdelar som helst... det är lite LEGO-principen. Dock är de ganska dyra. Har för mig att de sålts av Hjertmans. det är ju inte specialräcken utan finns på måga båttyper och även på båtar som tillverkas idag.
Att tillverka träräcken behöver ju inte vara så svårt heller. teak eller mahognyribbor i lagom längd och grovlek, en sticksåg, en bra täljkniv och lite sandpapper. Skulle nog ta en dag. Har man sedan tillgång till en överhandsfräs så går det nog på några timmar.
Jag kanske skulle börja tillverka och sälja, undrar just vad marknadspriset är..
Fast som sagt...jag föredrar ju min lösning.
s/y Nadine (IF-E 367)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Grabbräcke
Ändbeslagen är inte alls de samma hos Hjertmans. Det ska vara ändbeslag som är vinklade 45 grader. Se själv på IF-bilderna som det finns gott om i gamla Medvind.
Själv hade jag valt ett träräcke i teak. De som säljs är visserligen helt raka, men av en mycket kraftigare modell än originalet. Med genomgående M5 eller M6 skruv samt "båtbrickor" och mutterpå insidan kommer de säkert att hålla för mycket stora påfrestningar.
Själv hade jag valt ett träräcke i teak. De som säljs är visserligen helt raka, men av en mycket kraftigare modell än originalet. Med genomgående M5 eller M6 skruv samt "båtbrickor" och mutterpå insidan kommer de säkert att hålla för mycket stora påfrestningar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Grabbräcke
Nä du har rätt om Hjertmans, men jag vill ändå påstå att jag är nästan säker på att jag sett likadana i någon båttillbehörskatalog i samband med Nadines renovering, men kommit fram till att det blev för dyrt.
s/y Nadine (IF-E 367)
Re: Grabbräcke
Tack för alla svar!
Är det någon där ute som har köpt ett räcke i teak/rostfritt stål och som kan dela med sig sina erfarenheter. Passade det utan modifieringar, var köptes det och hur mycket kostade det?
/Johan
Är det någon där ute som har köpt ett räcke i teak/rostfritt stål och som kan dela med sig sina erfarenheter. Passade det utan modifieringar, var köptes det och hur mycket kostade det?
/Johan