Röstjärn toppvant

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Tobias
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Röstjärn toppvant

Inlägg av Tobias »

Fastnade med toppvantents röstjärn i en y-bom så att den böjdes och plasten kring sprack som bilden visar. Hur lagar man detta? Det var inga problem att montera bort röstjärnet som hade böjts i övre delen. Funderar på om man kan slipa bort det skadade, fylla med epoxi, borra ett nytt hål och montera en Wichard Eye Bolt M10 6495. Tacksam för förslag!
Bilagor
IMG_6306 2.jpg
IMG_6306 2.jpg (150.36 KiB) Visad 4419 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Röstjärn toppvant

Inlägg av maja »

Du bör använda någon form av glasfiber spackel. Jag hade använt glasfiberpolyester. Topcoaten kan få svårt att fästa på epoxi.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Röstjärn toppvant

Inlägg av IF1426 »

Det ställs även en fråga om det är möjligt att byta ut ordinarie ögle bult. Det är intressant att få se hur skadad öglebulten är, om det eventuellt är en mindre böjning.
Den Wichard Eye Bolt M10 som Tobias nämner , om man söker har den max arbetsbelasning 1600 kg, brottgräns 2700 kg om den är lämplig att användas som öglebult för riggändamål framgår inte. Från olika båtkataloger finns liknande öglebultar med, men inga uppgifter på arbetsbelastning. Vad kan rekomenderas i detta fallet.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Röstjärn toppvant

Inlägg av maja »

Förspänningen, dvs tillika den statiska belastningen uppgår nog inte högre än till 400 kp vilket bara är 25 % av max angiven arbetsbelastning. Den dynamiska belastningen är svårt att uppskatta men 4 ggr säkerhet borde väl vara tillfyllest. Som jämförelse har ett 6 mm brottgränsen cirka 3200 kp.

Jag har för mig att det finns en rekommendation i Seldens riggtrimanvisning att inte förspänna ett vant till mer än 25% av brottlasten. Själv spänner jag bara till cirka hälften av det värdet på mina 6mm toppvant.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tobias
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Röstjärn toppvant

Inlägg av Tobias »

Har läst i någon tråd här på forumet att det är denna bult som används i de nytillverkade seacamper båtarna. Borde kanske dubbelkolla detta. Böjningen av min skadade bult är inte stor men den behöver ändå bytas.
Skriv svar