Lister rufflucka

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

FredrikH
Been thanked: 2 times

Lister rufflucka

Inlägg av FredrikH »

Jag har skruvat bort teaklisterna till rufföppningen och fräschat upp dem lite. Funderar nu på vad jag skall använda för tätningsmedel när de skall sättas tillbaka. De var väldigt svåra att lossa, någon form av grå gegga höll ett bra grepp. Jag tänkte först täta med en fog Sika, men det känns som att det innebär att de kommer att sitta för evigt. Vad tror ni om fönsterkitt? Eller kanske till och med en självhäftande fönsterlist istället för fog? Det känns som att det är viktigt att det blir riktigt tätt runt listerna, annars kommer det att rinna vatten på insidan.
IF1426
Been thanked: 27 times

Re: Lister rufflucka

Inlägg av IF1426 »

Jag kan beskriva hur jag utfört tätningen av listerna. Efter ett mindre läckage som uppkom vid listerna, tog jag bort dessa och rensade från tätmassa. Vid återmonterig använde jag silicone som jag påförde mot plastkanten till en sträng som bör ha en viss höjd för att täcka upp eventuella skevheter. I nedre hörnen bör man vara noga att fylla ut alla öppningar, tejpa för att inte smeta ut silicone. Jag har tagit bort listerna vid senare åtgärd utan större svårighet att lossa dessa och monterat på samma sätt, varefter det varit tätt.
IF 1426 / L-Å Andersson
Skriv svar