Brytblock på däck. Hur tjockt är däcket?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

SWE 2348 Solöga
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jul 2009 06:02
Ort: Karlskrona
Been thanked: 1 time

Brytblock på däck. Hur tjockt är däcket?

Inlägg av SWE 2348 Solöga »

Hej från Andrew.
Jag ska dra ner fallen tilll sittbrunnen, dom ska dras vänster om ruffluckan (sett från brunnen). För att leda ut fallen åt vänster från masten ska ett brytblock skruvas fast i höjd med grabbräcket och jag undrar hur tjockt däcket är här. För jag funderar på om det räcker att skruva ner en bit i plasten, och hur djupt ska man då gå? Eller måste man ha genomgående skruv med bult? Tack för forumet!
Solöga Karlskrona
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Brytblock på däck. Hur tjockt är däcket?

Inlägg av maja »

Kolla på nedanstående ritning som finns på hemsidan:
IF-BÅT GLASFIBERARMERING OCH DÄCKSFÖRSTÄRKNING RITNING NUMMER 1460 DATUM 11/11 1979
Där ser du förstärkningarnas tjocklek och var någonstans de är placerade.

Rufftaket är bara förstärkt på vissa ställen och då med endast 7 mm plywood. Sannolikt är grabbräcket skruvat i en av dessa längsgående förstärkningar. Det bästa är nog att lossa innertaket och mäta upp avstånden inifrån för att kolla om det över huvud taget går att skruva fast en brytskena med endast plåtskruv.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Brytblock på däck. Hur tjockt är däcket?

Inlägg av johan swe-1870 »

Sätt genomgående skruv med bricka och mutter. Fall till genua vill du kunna sträcka hårt, så brytblock blir belastat.

Ta ned innertaket (många skruvar att lossa!) bakifrån och låt det hänga, så du kan montera med muttrarna dolda. Sannolikt behöver du kapa skruven till exakt rätt längd för att den inte ska sticka ned så djupt att det blir svårt att få tillbaka innertaket.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE 2348 Solöga
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jul 2009 06:02
Ort: Karlskrona
Been thanked: 1 time

Re: Brytblock på däck. Hur tjockt är däcket?

Inlägg av SWE 2348 Solöga »

Tack för era svar, det skapar ljus över saken. Jag kör genomgående skruv! Har faktiskt redean tagit ner innertaket för att titta in. Man behöver nog stora brickor under tak för att gämna ut belastningen. Tänker nog köpa en plåtbit och klippa till egna brickor!
Solöga Karlskrona
Skriv svar