Hej, jag vill först tacka för alla intressanta frågor och svar i detta forum.
Som nybliven medlem skulle jag vilja bidra med en fråga angående förpikens potentiella, lilla mittkoj.
Jag har nyligen köpt en IF från 1976. Jag är i full färd med att byta dynorna i saknar en bra anordning för den bit toft som ska utgöra mittkoj mellan de två sidokojerna.
Jag vore väldigt tacksam för beskrivningar eller fotografier på hur detta kan lösas på ett smart sätt. Finns denna mittkonsol med tillhörande dyna och fästanordning som originaltillbehör?
Tack på förhand
Charli
Förpikens mittkonsol
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: Förpikens mittkonsol
Fråga hos Marieholm Strömstad Marina http://www.marieholmboat.se/ om det finns originaltillbehör.
Annars kan du t.ex. såga till en plyfaskiva av lämplig tjocklek och skruva fast några lister på undersidan som har som funktion att plattan håller sig kvar och eventuellt som förstärkning av plattan om plyfan är tunn och vill bågna vid belastning.
Tänk på att den lilla extra dynan ska vara tunnare för att få samma höjd som de övriga dynorna i förpiken.
Annars kan du t.ex. såga till en plyfaskiva av lämplig tjocklek och skruva fast några lister på undersidan som har som funktion att plattan håller sig kvar och eventuellt som förstärkning av plattan om plyfan är tunn och vill bågna vid belastning.
Tänk på att den lilla extra dynan ska vara tunnare för att få samma höjd som de övriga dynorna i förpiken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jag löste detta problem för ett par veckor sedan.
Först skruvade jag bort listerna runt kanten i förpiken, dessa är inte ett dugg sköna att behöva ligga på. Nya lister skruvades fast på undersidan istället, som sticker ut ca 1cm. En ny teakplywood sågades till som passar in i hålet. En av listerna som jag tidigare monterat bort, skruvades fast på den nya skivan, för att dynan man lägger dit inte skall glida av. Jag monterade även en list mitt under skivan som en förstärkning.
En ny dyna av av samma tjocklek som övriga dynor i förpiken tillverkades och vips har jag en stor funktionell bädd!
Först skruvade jag bort listerna runt kanten i förpiken, dessa är inte ett dugg sköna att behöva ligga på. Nya lister skruvades fast på undersidan istället, som sticker ut ca 1cm. En ny teakplywood sågades till som passar in i hålet. En av listerna som jag tidigare monterat bort, skruvades fast på den nya skivan, för att dynan man lägger dit inte skall glida av. Jag monterade även en list mitt under skivan som en förstärkning.
En ny dyna av av samma tjocklek som övriga dynor i förpiken tillverkades och vips har jag en stor funktionell bädd!
-
Ardina
- Been thanked: 1 time
Såhär ser det ut i vår förpik. Den har en permantent mittkoj med "dolt" stuvfack under. Stuvfackluckan är stadig och vilar på en utfasning i kringliggande material. Framför stuvfackluckan har vi ytterligare en lucka under vilken en 50 liters vattensäck gömmer sig.
Vi har tre dynor totalt i förpiken. Två större dynor utmed skrovsidorna och en mindre (som möjliggör enkel åtkomst till stuvfacket). Det är en trevlig lösning men ibland upplever jag (som är 184 cm) att det är lite bökigt att ta sig in för att lägga sig i förpiken.
Vi har tre dynor totalt i förpiken. Två större dynor utmed skrovsidorna och en mindre (som möjliggör enkel åtkomst till stuvfacket). Det är en trevlig lösning men ibland upplever jag (som är 184 cm) att det är lite bökigt att ta sig in för att lägga sig i förpiken.
- Bilagor
-
- Bild012.jpg (133.67 KiB) Visad 10029 gånger
Tack alla ni som tagit er tid att ge goda råd.
Hoppas ni får många fina dagar på sjön framöver.
Vänliga hälsningar
Charli, Anne och Signe
Hoppas ni får många fina dagar på sjön framöver.
Vänliga hälsningar
Charli, Anne och Signe