Skotvagn till x-skena

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

staffan
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2010 20:51
Ort: Stockholm

Skotvagn till x-skena

Inlägg av staffan »

Hej,

Nyligen blivit ägare av IF 1561. Efter en dryg vecka så lossnade dock skotvagnen till storen som sitter på en x-skena. Detta pga att hjulen som sitter på vagnen var i mycket dåligt skick. Jag har hört mig runt och fått veta att det inte tillverkas något alls av X-skena längre och därför inte går att få tag i några reservdelar. Jag undrar om någon annan haft liknande problem eller har tips på hur man kan tillverka nya hjul. Jag har försökt med teak plug att borra i och fila till men de går bara sönder.

Även intresserad att köpa begagnad vagn om någon av er bytt system. Annons utlagd på salutorget.
Staffan Andersson
IF-1561
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av maja »

Det finns (dvs. har funnits) olika skotvagnar till X-skena. De som är mest hållbara har 4 relativt stora hjulpar av delrinplast.

Jag har kört sönder en skotvagn en gång. Det var nog original, som inte heller var så kraftig som den jag satte dit sedan.

Kontentan av detta är väl, att om du inte hittar en begagnad vagn i bra skick, så måste du byta skotskenan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror att originalvagnen hade hjul av vävbakelit. Slitstarkt, men med för hög friktion.

Jag bytte min vagn för många år sen till en kullagrad jag hittade nånstans, men lagren (4 st kullager av "normalt" utseende) var av rätt liten diameter och väl känsliga för smuts och fukt. Senare monterade jag ett Harken-system komplett med skena och vagn istället.

Jag vill minnas att jag sålde min originalvagn med bakelithjul till en behövande.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av maja »

Bakelithjulen sprack när trycket blev för stort vid hård skotning i hård vind och hög, krabb sjö.

Delrinplasthjul håller betydligt bättre. Bl.a. är de större. Mina (nya) vagnar inköptes hos Masnedö Marincenter för ett tiotal år sedan. Tyvärr har de utgått ur sortimenten i takt med att X-skenorna har försvunnit.

Men kanske Marieholm Strömstad Marina har något över eller killen som säljer begagade IF-segel på salutorget från IF-renoveringsobjekt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av Max »

Hejhej,

Bytte hjul till min vagn här om året. Hittade en firma i Sisjön (Göteborg) som svarvade nya.
Inte helt gratis men riktigt bra.

Har ej namn på firman men via omfattande sökningar i min lilla hjärna jämte koll via googlemaps TROR jag mig nu veta adressen:
Datavägen 39, Sisjöns industriområde. Kommer jag ihåg rätt fanns ingången mitt på bygganden mot fotbollsplanen.

Nu vet jag ju inte om du bor i Göteborg (bra tillfälle att flytta annars) men vi får hoppas på det...
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av johan swe-1870 »

Max skrev:Nu vet jag ju inte om du bor i Göteborg (bra tillfälle att flytta annars) men vi får hoppas på det...
Detta är ett lämpligt tillfälle att återigen föreslå att forumanvändarna ser till att uppdatera sin profil med Ort. Då står det som extra info vid inläggen, precis som det gör vid mina inlägg. Det gör det mycket lättare för andra att svara och lämna tips.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
staffan
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2010 20:51
Ort: Stockholm

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av staffan »

Tackar för tips.

Alla mina hjul var olika stora. Ett verkar intakt, men jag är inte helt säker på om det är optimal storlek så det blir lite gissning att specialbeställa om det är dyrt. Men jag tackar för tipset ang sisjön.

Det krävs lite mer än så för att flytta till Göteborg...;)

Har uppdaterat med ort: Stockholm
Staffan Andersson
IF-1561
leif
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2009 09:05
Ort: södertälje

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av leif »

Inte vet jag hur en x-skena ser ut
Men jag tycker, på beskrivningen, att det liknar en sådan jag/vi har
Förra året fastnade min/vår vagn hela tiden
Varvid den monterades ned i vintras
För att denna sommar nu fungerat utan problem de få seglingar jag/vi gjort i år
I vagnen fanns 6 st plasthjul som endast trätts på var sin rostfri pinne utan någon lagring
Jag vill minnas att de var ca 12-15 mm i ytterdiameter
Varav 3 st, till hälften, var helt plana nästan ner till centrum
Jag svarvade själv 3 nya och bytte ut de dåliga
Då jag alltså har tillgång till material / delerin och svarv kanske jag skulle kunna hjälpa dig
- Om det går att få fram mått / ritning
- Och om du inte måste ha dem i morgon
Hälsningar
/leif
staffan
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2010 20:51
Ort: Stockholm

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av staffan »

Leif,

det skulle vara väldigt uppskattat om du har möjlighet att tillverka nya hjul. Jag ska fixa mått och foton i så fall. Ska jag maila dig eller lägga ut det här?
Staffan Andersson
IF-1561
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av maja »

Om något av hjulen är intakt, så tror jag inte att det har slitits särskilt mycket. Du kan t.ex. utgå från de måtten och även sända med ett sådant som mall.

Det viktiga här är att göra nya av ett material som håller.

Dessutom, ta ett noggrant mått med skjutmått på travarens axeltapp(ar) för hjulen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
leif
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2009 09:05
Ort: södertälje

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av leif »

hej staffan
leif här
se majas senaste inlägg om hur du ska mäta, och när det gäller materialet skrev maja tidigare att delerin är bra nog
igår var jag nere vid båtklubben och passade på att titta på två andra iffare
deras rullar var i rostfritt
den ene hade nog svarvat till sina själv för länge sedan
och originalen hade nog varit plast
hans liknade min mycket men hade bara 4 hjul mått 6 st i min vagn

du kan maila mig direkt, det ska ju gå att göra det direkt via forumet på något sätt om du klickar på mig
om du då anger ort närmare än stockholm så kan vi ju se hur långt vi har mellan varandra
/leif
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av maja »

De rostfria var nog med kullager. Det såldes sådana vagnar till X-skenor.

Jag tror mig minnas, att jag en gång köpte en sådan vagn från det f.d. Marieholms Båttillbehör (Fretus) Men den passade inte (var för "trång"), så jag sände den i retur.

Flera hjul är naturligtvis att föredra, eftersom trycket på vardera av 6 hjul bara blir 70 % av det som blir med 4. Dessutom minskar materialbelastningen om man har turen att ha en typ av vagn med något större hjul.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av FredrikH »

Jag tror att de kullager som sitter i inlines passar till den skena du har, istället för hjulen som sitter där original. Finns att köpa i sportaffärerna.
staffan
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2010 20:51
Ort: Stockholm

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av staffan »

Hej,

först ett stort tack för engagemanget.

Leif, jag är ute och seglar nu och återkommer när jag är hemma där jag har hjulen. Kanske värt att kolla upp dessa inlines hjul också...

Hälsningar från lugnet före stormen ute i sthlms skärgård.
Staffan Andersson
IF-1561
staffan
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2010 20:51
Ort: Stockholm

Re: Skotvagn till x-skena

Inlägg av staffan »

Leif fixade nya hjul, mycket fina sådana som passar bra. Ibland har man tur! Stort tack!
Staffan Andersson
IF-1561
Skriv svar