Hej forum,
Jeg er blevet tilbudt en brugt bådtrailer (landevej) med total nyttelast på 2175 kg. Det er umiddelbart lige netop nok da IF'eren vejer 2150 kg efter klassebeviset - men hvad vejer en IF'er typisk i virkeligheden??
Risikerer jeg overvægt på traileren ved praktisk brug?? Evt. motor og diverse udstyr kan uden problemer stuves i bilen.
/Jens
DEN143 Stine af Struer
Trailer vægt
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Trailer vægt
Vikten 2150 kg är minimum, som knappast uppnås av någon IF-båt.
Du får snarare räkna med 2230 - 2250 kg plus den utrustning, löpande rigg och segel du fraktar i båten.
Så du bör dimensionera för minst 2.5 ton om du ska vara någotsånär säker.
Du får snarare räkna med 2230 - 2250 kg plus den utrustning, löpande rigg och segel du fraktar i båten.
Så du bör dimensionera för minst 2.5 ton om du ska vara någotsånär säker.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Trailer vægt
2500kg lastvikt bör räcka, Min IF vägde 2360 kg med all utrustning, motor, tank, ankare, rigg, 3 uppsättningar segel, dynor m.m. vid senaste torrsättningen.
Lycka till med valet av transport, skriv gärna vilken modell det blev.
Vallan
(I sverige har vi körkortsregler att personbilskörkort (B) får man inte köra fordonsekipage(bil+släp med totalvikt över 3500kg (och lite andra villkor). Sedan behövar man ha ett körkort för tung släpvagn (BE) i sverige.)
Lycka till med valet av transport, skriv gärna vilken modell det blev.
Vallan
(I sverige har vi körkortsregler att personbilskörkort (B) får man inte köra fordonsekipage(bil+släp med totalvikt över 3500kg (och lite andra villkor). Sedan behövar man ha ett körkort för tung släpvagn (BE) i sverige.)
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Trailer vægt
Intressant att få veta vad det var för precision på vågen. Och om du skulle råka ha en detalajerad och fullständig utrustnngslista, kanske man skulle kunna skatta vikten på båten tom.
Jag får mellan tummen och pekfingret cirka 2210 kg för din (tomma) båt, inberäknat allt som är fastskruvat (förutom motorfästet).
Jag får mellan tummen och pekfingret cirka 2210 kg för din (tomma) båt, inberäknat allt som är fastskruvat (förutom motorfästet).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Trailer vægt
Japp det stämmer att båten vägde 2210 kg på våg( +-25kg om jag minns rätt). Jag vägde utrustningen på vågen hemma den hösten och kom just fram till 2210kg. Nu är den lite lättare.
/Vallan
/Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Trailer vægt
IF-båten är handupplagd.Man har nog haft bra kontroll på mängden glasfiber, förstärkningar och ballastkölens vikt (se ritning), men mängden plast som man använt kan nog variera något från båt till båt.
Uppskattningsvis är ytan på fribord, undervattenskropp, akterspegel och inre struktur cirka 28-30 kvm tillsammans. Om man räknar att laminatet är 10 mm tjockt i genomsnitt och glasfibret har blivit mättat av plast, får man cirka 390 kg plast. 10 % av detta ger cirka 39 kg vilket kanske kan vara en ungefärlig tolerans. Dessutom finns där en tolerans på 20 kg för kölvikten, vilket tillsammans kan ge en variation på max. cirka 60 kg kring ett medelvärde som kanske kan ligga på 2220 kg.
I så fall kan man förvänta sig att alla IF-båtar väger in, såvida man inte har plockat bort t.ex. inredning som fanns med från början. Undantaget skulle kunna vara halvfabrikat, där man valt 6 mm inredningsmaterial rakt över. Det är därför vi har en utvidgad mätningsprocedur för båtar som saknar tillverkningsskylt från Marieholms Bruk.
Uppskattningsvis är ytan på fribord, undervattenskropp, akterspegel och inre struktur cirka 28-30 kvm tillsammans. Om man räknar att laminatet är 10 mm tjockt i genomsnitt och glasfibret har blivit mättat av plast, får man cirka 390 kg plast. 10 % av detta ger cirka 39 kg vilket kanske kan vara en ungefärlig tolerans. Dessutom finns där en tolerans på 20 kg för kölvikten, vilket tillsammans kan ge en variation på max. cirka 60 kg kring ett medelvärde som kanske kan ligga på 2220 kg.
I så fall kan man förvänta sig att alla IF-båtar väger in, såvida man inte har plockat bort t.ex. inredning som fanns med från början. Undantaget skulle kunna vara halvfabrikat, där man valt 6 mm inredningsmaterial rakt över. Det är därför vi har en utvidgad mätningsprocedur för båtar som saknar tillverkningsskylt från Marieholms Bruk.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983