Djupvisning på Garmin Bluechart

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Djupvisning på Garmin Bluechart

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har märkt att mitt nya Garmin Bluechart G2 HD sjökort visar mycket mer detaljerad djupfinformation än mitt gamla Garmin Bluechart G2. Även om jag sätter ned min GPSmap 78S navigator i Map setup till att visa lägsta detaljeringsgraden, så är där alldeles för mycket djupkurvor för den lilla skärmen jag har.

Jag vill inte ha varje meter-kurva, det räcker fint med 3, 6 och 10-meter. Det går inte att se de viktiga detaljerna när där är alldeles fullt med djupkurvor överallt som det är på mitt nya sjökort.

Är det någon som vet vad detta beror på? Är det så att det är utveckling och att man fyller korten med allt mer information därför att "alla" har stora fast installerade plottrar? Uppenbart heter mitt gamla kort G2 och det nya G2 HD.

Går det att köpa Garmins sjökort med lagom upplösning för små handhållna navigatorer?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Djupvisning på Garmin Bluechart

Inlägg av maja »

Kanske det finns någon programuppdatering med utökade funktioner att ladda ner från Garmins webbsida?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Djupvisning på Garmin Bluechart

Inlägg av johan swe-1870 »

Så här ser det ut vid hemmahamnen.

Bluechart G2 HD (details=normal)
Bluechart G2 HD (details=normal)
80.png (13.49 KiB) Visad 8861 gånger
Bluechart G2 HD (details=least)
Bluechart G2 HD (details=least)
103.png (9.87 KiB) Visad 8861 gånger
Bluechart G2 (details=normal)
Bluechart G2 (details=normal)
161.png (9.69 KiB) Visad 8861 gånger
De båda övre med det nya sjökortet är mycket svårare att använda. De är plottriga och svårlästa. När man seglar i skärgård, där djupet ändras hit och dit är de riktigt svåra att använda. Det blir en förfärlig massa zoomande hela tiden

Sista bilden är så jag vill ha det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Djupvisning på Garmin Bluechart

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag pratade med Garmin support idag. De tror att det beror på att sjökortet är ett HD. De verkar ha infört tätare djupkurvor när de började med G2 HD. Nuförtiden när man köper Bluechart får man G3 HD, som också har detaljerat djup.

Supporten föreslog också uppdatera firmware. Så det har jag gjort nu, trots att apparaten bara är ett år gammal. Med senaste version 7.00 är det precis samma fel.

På min fråga om jag kan köpa gamla G2-kort av dem utan denna detaljeringsgrad blev svaret "vet inte, prova att hitta ett begagnat".

Ja, vad ska jag göra nu då? Garmin har alltså utvecklat sjökorten så mycket att de inte går att använda i min ett år gamla Garmin-navigator (som fortfarande säljs).

Jag kan tycka att de måste tillhandahålla sjökort med den gamla G2-standarden eller måste de förbättra firmware i apparaten så att det går att ta bort alla HD-element. Annars går ju deras saker inte att använda.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Djupvisning på Garmin Bluechart

Inlägg av maja »

Johan, det verkar som första bilden (G2 HD läge normal) visar detaljerad information innanför 3-meterskurvan. Man kan undra varifrån Garmin har fått tag i denna information eftersom, så vitt jag vet, området innanför 3-meterskurvan inte är sjömätt med någon större detaljeringsgrad. Den 3D-djupinformation som man ibland kan se på Garmin-navigatorer är ju inte verklig utan simulerad, så man kanske kan misstänka att det mesta som visas innanför 3-meterskurvan är simulerad data.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Djupvisning på Garmin Bluechart

Inlägg av johan swe-1870 »

Hurra för riktiga butiker med kunnig personal! :!: :lol:

Jag gick till min lokala Hjertmansaffär och presenterade problemet. Efter en minut hade den mycket kunnige mannen löst det åt mig, med en liten enkel inställning på min GPSmap 78s. Nu ser det ut som jag vill, även med Bluechart G2 HD och med normalläget valt på details.
Bluechart G2 HD (details=normal), nu med rätt inställtning
Bluechart G2 HD (details=normal), nu med rätt inställtning
74.png (9.24 KiB) Visad 8817 gånger
Så ska det se ut. Bara 3, 6 och 10-meters kurvor och inte en massa onödiga linjer. Dessutom visas bränningen igen som den ska, när jag nu åter kan ha details=normal. Yes! :!:

Det visar sig att Bluechart G2 HD och även Bluechart G3 HD för den delen (vi provade ett sådant också i butiken) i själva verket har tre olika kartor på sig. Alla är aktiverade första gången du har kortet i din navigator. Man ska då gå in i Setup Map - Select Map och disabla två av dem så blir man av med den onödiga djupinformationen.

På ett minneskort med HXEU042R finns följande tre kartor:
HXEU042R
HXEU042A
HXEU042B

Disabla bara HXEU042A och HXEU042B, så blir det bra. Det verkar vara HXEU042A som innehåller alla de extra djupkurvorna.

Med andra ord kan man kalla det för användarfel. Jag kommer alltid att handla i den aktuella butiken efter denna uppvisning. De utklassade även Garmin support, som jag ringde igår utan att få löst det.

Sen kan jag hålla med Marek om att man undrar varifrån den förfinade djupinformationen kommer, när det troligen inte finns sjömätningar gjorda med den detaljeringsgraden. Man kan nog anta att det är beräknade värden från intilliggande punkter. Det kan jag lika gärna vara utan. Jag föredrar att se kända punkter och göra min egen bedömning av resten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar