Ditt roder är av den gamla typen med ingjutna tappar. Jag har själv haft ett sådant roder. ( Numera är mitt roder bytt till ett "modernt" med fastskruvade roderbeslag.)
Problemet med de gamla rodren är att de är ihåliga. Dessutom läcker det in vatten vid tapparna när båten ligger i sjön. Så man måste på något sätt dränera rodret när man tar upp båten på hösten. Om man inte gör detta, kan vatten finnas kvar och förorsaka skada, och i allmänhet i den nedersta delen, som på din båt.
Jag löste problemet genom att borra ett litet hål på den plana delen av rodret undersida, nära roderbladets framkant.Se skiss:

- Undersida roderblad med dräneringshål.jpg (11.79 KiB) Visad 19670 gånger
Efter upptagning vinklade jag roderbladet 90 grader för att få ut det vatten som stod kvar i "fickan" längst ner vid rodrets akterkant. Vi sjösättningen brydde jag mig inte om att täta det lilla hålet, eftersom vatten ändå rann in i hålrummen via otätheterna kring rodertapparna.
Vad du kan göra är att fylla rodrets otätheter med någon typ av byggskum som troligtvis finns atthitta på någon välsorterad byggmarknad. Knacka på rodret för att hitta håligheterna. Borra både inloppshål och avluftningshål i alla tomma utrymmen, så att rodret inte sprängs när byggskummet expanderar. Slipa slutligen bort allt löst kring skadan och spackla igen alla gamla och nya hål med epoxispackel eller glasfiberspackel .
Även om du nu borde ha fyllt alla håligheter, kan det finnas luftfickor kvar. Därför rekommenderat jag att du trots allt tar upp ett litet dräneringshål på undersida roderblad som jag gjorde. Passa även på att sätta krympslang på rodertapparna så slutar rodret att skramla.